Odjinud

Výhrady k článku Šárky Koskové Tajemný autor Slezských písní („51 pro“ č. 7/2004), zpochybňujícímu autorství Petra Bezruče, vznesl Zdeněk Pešat v příspěvku, jenž uzavírá objemný sborník k osmdesátinám teatrologa Adolfa Scherla (Miscellanea theatralia, ed. Eva Šormová, Divadelní ústav 2005).

„Němčina, Němci a němota” v poezii Ivana Blatného je téma studie Antonína Petruželky v Souvislostech č. 3/2005.

Rozhovor se Zdeňkem Rotreklem u příležitosti jeho 85. narozenin 1. 10. t. r. otevřel říjnovou přílohu kulturního přehledu Kam v Brně. – V Katolickém týdeníku č. 43/2005 rozmlouvali s jubilujícím básníkem Milan Badal a Josef Nerušil.

Ve vzpomínce na Ladislava Štolla v revui Soudobé dějiny č. 1/2005 ocitoval vnuk Martin Štoll dědečkovy vpisky do prvního vydání románu Josefa Škvoreckého Zbabělci (1958) a odsudek románu, jenž zazněl v Štollově projevu na konferenci Svazu čs. spisovatelů 1.–2. 3. 1959.

Za vítězící, “neuchopitelné a podvratné jako sama poezie” označil Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra v Týdnu č. 44/2005 Pavel Klusák, když zhlédl semaforské televizní klipy, vybrané Jiřím Suchým na DVD Největší hity (Supraphon 2005).

Z programu Divadla bez zábradlí k obnovené inscenaci hry Jakub a jeho pán přetiskly Lidové noviny 29. 10. 2005 krátký dopis Milana Kundery z 3. 3. 1993 herci Karlu Heřmánkovi.

Do připravované knihy Šestatřicátníci s bohatými citacemi z dopisů Václava Havla a z deníku Jiřího Paukerta-Kuběny nechal nahlédnout v Hostu č. 8/2005 autor knihy Pavel Kosatík.

Spisovateli a literárnímu vědci Vladimíru Macurovi, který by se 7. 11. t. r. dožil šedesáti let, je věnován téměř celý Tvar č. 18/2005.

Na román Tichá žena se jeho autorky Moniky Zgustové vyptával Josef Rauvolf z časopisu Instinkt č. 41/2005.

O vysokém nákladu čínského vydání románu Evy Kantůrkové Přítelkyně z domu smutku jsme se dozvěděli z Práva 13. 10. 2005, o tureckém vydání románu Jáchyma Topola Anděl (výše nákladu neuvedena) z měsíčníku České listy č. 9/2005.

Vybral František Knopp.

 

Velká Británie

Z obálky listopadového čísla „mezinárodního filmového časopisu“ Sight & Sound na nás hledí tvář filmového mága Jima Jarmusche s jeho typickými bílými vlasy. Jeho poslední film Zlomené květy (právě přichází i do českých kin) získal Velkou cenu v Cannes a Nick Roddick ho v delším článku uvnitř čísla srovnává s filmem Podivnější než ráj (objevuje se v našich kinech v obnovené premiéře), taktéž oceněným v Cannes. Hlavní rozhovor čísla vedl Nick James s mexickým režisérem Carlosem Reygadasem, jehož film Battle in Heaven vzbudil letos mezi kritiky rozporuplné emoce. Časopis přináší ještě shrnutí festivalu v Benátkách, tipy na projekce na Londýnském filmovém festivalu a profil herce Gene Hackmana od Andrewa Collinse. Filmem měsíce v recenzní části se stal francouzský snímek De battre mon coeur s’est arrêté režiséra Jacquese Audiarda, jeden z mála francouzských remakeů amerických filmů, v tomto případě snímku Jamese Tobacka Fingers z roku 1977.

Spojené státy americké

V posledním čísle týdeníku The New Yorker, které vyšlo 7. 11., recenzuje John Updike zatím poslední román Gabriela Garcíi Márqueze Na paměť mým smutným courám. Ve filmové dvojrecenzi se David Denby věnuje snímkům Jahead, což je poslední film Sama Mendese o válce v Perském zálivu, a The Weat­her Man Gore Verbinského, který přirovnává k novelám Saula Bellowa. Na literárních stránkách najdete povídku Marisy Silverové The God of War a poémy Johna Ashberyho. Komentář týdne o současných skandálech kolem George W. Bushe napsal David Remnick a nazval ho Hell Week.

Jiří G. Růžička