Servis

literatura

Uši a vítr

Ve čtvrtek 12. 1. se v brněnském centru pro současné umění Skleněná louka koná další večer z cyklu Uši a vítr, večery Potulné akademie 2006, jež pořádají Občanské sdružení Proximus a nakladatelství Vetus Via. Program vypadá následovně: 19.00 – vernisáž – Vít Ondráček – Zafízlováni (frotáže ze života občana); 20.00 – osobnost – Friedrich von Hardenburg – Novalis (1772–1801) – uvádí J. E. F.; 20.30 – Fyzické osoby (Jim-Ylo & comp., Rousínov); 21.30 – Vít Ondráček (autorské čtení); 22.00 – Atomová mihule (underground, Žďár nad Sázavou). Skleněná louka, Brno, Kounicova 23, sklepní scéna.

 

Překladatelská dílna

Česko-polsko-německá překladatelská dílna pro začátečníky se uskuteční v době Lipského knižního veletrhu (20.–25. 3. 2006). Účast na workshopu přislíbili Kristina Kallert, Radovan Charvát, Jakub Ekier a Hans-Christian Trepte; dílnu k překladu „körpersprache“ v literatuře nabízí Andreas Tretner, workshop k překladu lyriky zase Renate Schmidgall; kromě toho účast přislíbili Katharina Raabe, Suhrkamp (recepce východoevropské literatury) a Thomas Brovot (Deutscher Übersetzerfonds). Další informace a přihlášky lze získat na faehre-sachsen.de. Uzávěrka přihlášek je 31. 1.

 

Granty ČLF 2006

Nadace Český literární fond vyhlásila pro rok 2006 svůj strukturovaný program grantů a stipendií v následujících kategoriích: literatura, dramatická tvorba, publicistika, věda, a dále program z prostředků NIF na podporu literárních a divadelních čtení a multikulturních projektů. Konečný termín podání žádostí na předepsaných tiskopisech je 15. 2. s jedinou výjimkou, a to žádostí o poskytnutí cestovních stipendií vědeckých pracovníků, který je 31. 3. Nadace Český literární fond, nclf.cz, Pod Nuselskými schody 3, 120 00 Praha 2, tel.: 222 560 081, 222 560 082, fax: 222 560 083, e-mail: [email protected].

 

O psaní dějin

Ústav pro českou literaturu pořádá od 31. 1. do 1. 2. kolokvium O psaní dějin s podtitulem Teoretické a metodologické problémy literární historiografie. Jak psát dějiny po „konci dějin“? Jak psát literární dějiny a pěstovat literární historiografii poté, co byly v průběhu minulého století vysloveny radikální pochybnosti o možnostech objektivního poznání, o kontinuitě historického vývoje i o jednotě autora a díla? Je možné „psát“ dějiny a přitom je nekonstruovat jako „velké vyprávění“, jako fikci, ale (re)konstruovat jako „příběh dějin“, který má sice „literární formu“, ale není „literaturou“? Takovéto a řada podobných otázek se nabízejí pro úvahy o proměně literární vědy a historiografie, ke kterým došlo v průběhu minulého století v souvislosti s postmoderní kritikou literárního, jazykovědného a historického myšlení. Tato skutečnost měla zásadní vliv jednak na pluralizaci přístupů a koncepcí v obou vědních oborech, jednak na jejich užší spolupráci s ostatními humanitními disciplínami: antropologií, sociologií, sémiotikou, naratologií atd. Jsou však tyto tendence přínosné i pro literární historiografii? Jak a čím? Jaké jsou možnosti „současné“ literární historiografie? V čem spočívají její omezení? Tyto otázky jsou aktuální zejména nyní, v „posthistorickém“ věku, jehož počátek se ve střední a východní Evropě datuje přelomem osmdesátých a devadesátých let, kdy se udály zásadní společenské a politické proměny. Neměly a nemají však tyto změny podstatný vliv i na teorii a metodologii českého literárního dějepisectví? Záměrem tohoto kolokvia je poskytnout prostor pro kritické analýzy a hodnocení dosavadního vývoje literární hitoriografie a především pro širší diskusi o možných přístupech a podobách psaní literárních dějin. Zasedací síň ÚČL AV ČR, Na Florenci 3, Praha 1.

 

divadlo

Ladislav Stroupežnický: Naši furianti

Všední život idylicky vyhlížející jihočeské vesničky. Pod povrchem sousedské družnosti se odehrávají dramata – soupeří se o prestiž prvního sedláka, o to, kdo se stane ponocným, kdosi hrozí žhářstvím. První dramaturg Národního divadla napsal Naše furianty v roce 1887. Dnes patří do zlatého fondu české dramatiky, ale tehdejší kritika je s nepochopením odmítla. Ukázalo se, že hra o malých českých závistech a řevnivostech je stále aktuální. V paměti jsou slavné inscenace Miroslava Macháčka nebo Petra Lébla. V roce 2004 ji v Národním divadle nastudoval režisér Jan Antonín Pitínský. Nejbližší repríza je 16. 1. v 19.00.

 

Eugène Ionesco: Židle

Francouzský dramatik rumunského původu Eugène Ionesco je jednou z ikon absurdního divadla čtyřicátých až šedesátých let minulého století. Jeho tragická fraška o jednom dějství Židle z roku 1951 patří dnes ke klasickým dílům a stále se hojně uvádí. Staří manželé sezvou spoustu hostů, kterým chtějí před smrtí sdělit své poselství. Hosty ovšem není vidět ani slyšet a manželé jim nosí stále nové židle, aby si měli kam sednout. Lidská existence je zde snesitelná jen díky sebeklamu. Jedno z posledních uvedení tohoto Ioneskova textu bylo u nás začátkem devadesátých let ve Stavovském divadle s Miroslavem Donutilem a Ivou Janžurovou. V roce 2002 se staly Židle hereckou i režijní příležitostí pro Vandu Hybnerovou a Sašu Rašilova v Divadle v Řeznické. Repríza této inscenace je 17. 1. v 19.30.

 

Thomas Bernhard: Staří mistři

Divadlo Komedie ve své středoevropsky zaměřené dramaturgii nemohlo pominout u nás hojně hraného rakouského autora Thomase Bernharda (na repertoáru divadla je též jeho hra U cíle). V jeho tragikomickém nahlížení na existenciální témata byla vždy důsledně obsažena i zásadní kritika jeho rodného Rakouska. Do rolí dvou starců, kteří se obden hádají ve vídeňském Kunsthistorickém muzeu, obsadil režisér Dušan D. Pařízek bratry Karla a Mariana Rodenovy. 17. 1. v 19.30.

–kk–

 

Nickname

Tento pátek a sobotu reprízuje pražské Divadlo Archa inscenaci Nickname, jež je součástí tematického cyklu „Chat“, uváděného v tomto divadle od předloňské sezony. Vznikla jako autorský projekt absolventů českých uměleckých škol. Čtveřice mladých chatařů se vydává do virtuálního prostoru, aby se pod maskou oddala nezávazné zábavě, a možná tak na sebe prozradila více, než původně měla v úmyslu. Trochu slabší scénář  plně kompenzují nezvykle dobré herecké výkony hlavních představitelů. Režie SKUTR (Skupina Trpišovský-Kukučka), hrají Dora Kršková Terrazas, Adéla Stodolová, Rostislav Novák a Josef Rosen. Divadlo Archa, Praha, 13. a 14. 1. od 20.00 hod.

 

Útěcha polní cesty

Umělci sdružení kolem kulturně--divadelního projektu Perzekuce.cz zvou tuto neděli na další zamyšlení nad spornými okamžiky soudobých českých dějin. Po Portě Apostolorum v režii Davida Czesaného (viz recenze V. Justa v A2 č. 3/2005), jenž se věnoval postoloprtské čistce, obrátili divadelníci svou/naši pozornost na „odchod“ Němců z Brna 30. 5. 1945. Základem inscenace, která se má pohybovat na pomezí dokumentu a otevřené performance, je esej Martina Heideggera Útěcha polní cesty, dále pak kontroverzní dokumentace o vyvedení Němců z moravské metropole a fragmenty ze hry Rainalda Goetze Svatá válka. Premiéra v La Fabrika, Komunardů 30, Praha 7, 15. 1. od 20.00.

 

Lenka Lagronová: Království

Tuto neděli uvádí nezávislý mobilní divadelní soubor Letí v rámci projektu 8@8 českou premiéru jedné z posledních her české dramatičky Lenky Langronové, jež je pravidelným návštěvníkům divadel známa svým zdůrazňováním duchovních hodnot (viz hra Terezka v režii Jana Nebeského, která získala hlavní cenu Inscenace roku 1998 v prestižní soutěži Ceny Nadace Alfréda Radoka). Nedělní premiéra v režii Jitky Rudolfové má být jakousi skicou pozdější inscenace – tak jako všechny chystané hry v rámci tohoto projektu. Divadlo Letí hraje v Divadle Na zábradlí, Praha, 15. 1. od 20.00.

 

Chapter no. 9 (Fragment)

Umělecký šéf známého alternativního a pouličního divadla Continuo představí následující úterý na scéně Divadla DISK inscenaci, která vznikla v rámci jeho workshopu na Berlínské umělecké vysoké škole Die Etage. Inspirací pro Chapter No. 9 (Fragment) se stal fragment deváté kapitoly Kafkova Procesu – podobenství o muži, jenž touží vejít do bran zákona a poznat pravdu, avšak nenalézá potřebnou odvahu k otevření dveří. Inscenace však není divadelní adaptací Kafkova románu. Z jeho Procesu si divadelníci vzali pouze inspiraci v podobě situace skupiny lidí, kteří společně čekají v jedné místnosti. Tato situace se pak stala východiskem pro hledání osobních výpovědí studentů. Živý hudební doprovod vytvoří dvojice berlínských hudebníků Basso & Ronny. Divadlo Continuo a studenti Berlínské umělecké vysoké školy Die Etage hrají v Divadle DISK, Praha, 17. 1. od 19.30.

–ir–

 

film

Projekt 100

Nový projekt 100 je opět kolekcí toho nejlepšího z historie kinematografie. Navíc je okořeněna dvěma současnějšími tituly. Dítě získalo Zlatou palmu a Motocyklové deníky Cenu ekumenické poroty a další dvě ceny v Cannes. Chronologicky se jedná o snímky Křižník Potěmkin (Sergej Ejzenštejn, 1925), Na východ od ráje (Elia Kazan, 1955), U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960), Až přijde Kocour (Vojtěch Jasný, 1963), Kdyby (Lindsay Anderson, 1968), THX 1138 (George Lucas, 1971), Commitments (Alan Parker, 1991), Dvojí život Veroniky (Krzysztof Kieslowski, 1991), Motocyklové deníky (Walter Salles, 2004), Dítě (Jean-Pierre a Luc Dardennové, 2005). Projekt 100 jde do kin 12. 11.

 

Obchodník se smrtí

Film sice má pompézní hollywoodský název (v originále Lord of War – Pán války), jakož i Nicolase Cage v hlavní roli, jedná se však o nejnovější dílko velice zajímavého scenáristy (Truman Show, Terminál) a autorského režiséra (Gattaca, S1mOne) Andrewa Niccola. Tentokrát se ale neponoříme do lůna umělé reality, jak je u Niccola zvykem, třebaže s ní má život hlavního hrdiny Yuriho Orlova mnoho společného. Tento cynický obchodník se zbraněmi totiž tvrdí, že vlastně nedělá nic špatného, jelikož jeho produkty ohrožují svět méně než tabák a alkohol. V ironicky kousavém duchu à la Hlava 22 sledujeme jeho pracovní život od malých dodávek oděským gangsterům v osmdesátých letech po jeho africké angažmá v letech devadesátých. Yuriho protivníky jsou nejen vlastní svědomí, ale i agent Interpolu Jack Valentine (Ethan Hawke). Premiéra 12. 1.

 

Star Trek – od pobočnice ke kapitánce

Vesmírná loď Enterprise se na amerických televizních obrazovkách objevila roku 1966 a už z nich nezmizela. Její zásah zatím čítá sedm televizních sérií a deset celovečerních filmů. Je nejen zbožněnou ikonou milionů fanoušků, ale i seriózním předmětem studia mnohých humanistických disciplín. Například Stanley J. Grenz na rozdílech v jednotlivých sériích přesvědčivě ukazuje přechod k postmodernímu způsobu myšlení. V rámci pravidelného cyklu Audiovisual představí Sylva Poláková v kině Světozor seriál z pohledu gender studies. Provede nás jeho historií a bude ukazovat, jakým způsobem se během jeho dlouhého cyklu proměňovala a emancipovala – od pobočnice ke kapitánce – typizovaná figura příslušnice posádky. Světozor, Praha, 12. 1., 20.00.

–rg–

 

hudba

Rossini, Beethoven, Trojan

Česká filharmonie zařadila na program svého abonentního koncertu vedle předehry k opeře Semiramis Gioacchina Rossiniho a Symfonie č. 3 „Eroiky“ Ludwiga van Beethovena také Concertino pro trubku a malý orchestr od Václava Trojana. Máme tak možnost připomenout si koncertní tvorbu skladatele, kterého zná většina lidí jako autora hudby k loutkovým filmům Jiřího Trnky. Orchestr diriguje Zdeněk Mácal, na trubku hraje Jaroslav Halíř. 12. a 13. 1., 19.30, Dvořákova síň Rudolfina, Praha.

 

Industfest 2006

Multimediální mikrofestival „inej existencie“, věnovaný skupinám na průsečíku industriálu, ambientu a etnické hudby. Skupina Wycroy Crowje uvede své nové album Twoystroy, dále vystoupí skupiny OHOUR, Korinth a Phragments. Program doplní promítání krátkých filmů, které natočil režisér Ján Adamove, 14. 1., 19.00, klub A4, Bratislava.

 

Balanescu Quartet

Smyčcové kvarteto rumunského rodáka Alexandera Balaneska se před lety proslavilo akustickými úpravami skladeb skupiny Kraftwerk. V aktuálním programu, nazvaném Maria T, se vrací k rumunským kořenům svého vedoucího. Název je inspirován slavnou rumunskou lidovou zpěvačkou Marií Tanase, z jejíhož repertoáru Balanescu vybral a upravil lidové písně. 14. 1., 20.00, Porgy & Bess, Riemergasse 11, Vídeň.

 

PLUG_!N CAFE

Klub A4 ve spolupráci s Urbsounds pořádá další večer ze série takzvaných Zzzvukových dielní, hudebně-improvizačních setkání v duchu hesla „Urob si sám“. Každý může přijít s vlastními nástroji, laptopy, syntezátory, efekty a nápady a přidat se ke hře. Nebo se může jen posadit k čaji a poslouchat. Cílem je hledání nových cest zvuku a nových způsobů spolupráce a hudební komunikace. 15. 1., 18.00, klub A4, Bratislava.

 

eRikm & dieb13

V posledních letech začíná být gramofon využíván nejen jako přístroj k přehrávání, ale i jako hudební nástroj. Právě umělci vystupující pod jmény eRikm (Francie) a dieb13 (Rakousko) patří k osobnostem majícím na tomto trendu velký podíl. Jejich hudba je někdy komponovaná, někdy čistě improvizovaná. Koncertně je nyní doplní violoncellista Arnold „noid“ Haberl a basista Manfred Hofer. 15. 1., 20.00, Porgy & Bess, Riemergasse 11, Vídeň.

 

Večer s kontrabasem

Koncert studentky Janáčkovy akademie múzických umění Anežky Moravčíkové, která dokazuje, že kontrabas nemusí jen „tvrdit muziku“. Během večera zazní skladby psané pro tento nástroj i několik pozoruhodných transkripcí – třeba slavný Montiho Čardáš či Nothing Else Matters od skupiny Metallica. Sólistku doprovodí v některých číslech Jazz Quartet Shadow (Štěpán Švestka – violoncello, Michal Franta – kontrabas, Ondřej Plhal – housle, Marek Švestka – harmonika). 17. 1., 19.30, koncertní sál Hudební fakulty JAMU, Brno.

 

Mozart, Stravinskij, Hindemith

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK do  programu zařadil vedle sebe Wolfganga Amadea Mozarta (Koncert pro klavír a orchestr A dur) jako představitele klasicismu a Igora Stravinského (Symfonie o třech větách) s Paulem Hindemithem (symfonie Malíř Mathis) jako zástupce neoklasicismu, tedy směru, který se ve dvacátém století snažil znovu objevit a využít estetické ideály Mozartovy doby. Provedení se ujmou světové špičky: klavírista Markus Schirmer a dirigent Yan Pascal Tortelier. 17. a 18. 1., 19.30, Smetanova síň Obecního domu, Praha.

 

Oldřich Janota

Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista, básník a příležitostně i břitký fejetonista Oldřich Janota začal vystupovat v sedmdesátých letech s folkovými baladami. V letech 1977 až 1979 hrál s Jakubem Nohou a dalšími hudebníky v pražské skupině Pentagram. Hledání nových výrazových možností ho vedlo k založení souboru Mozart K. (1978–81) s nezvyklým nástrojovým obsazením (harmonium, saxofon, mandolína, kytara, bicí) a později k práci s experimentálním rockem a minimální hudbou ve spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem (1981–84). V roce 1985 Janota opustil na čas hudební scénu úplně. Vrátil se tiše, za zvuku akustické kytary a tibetských mís Stanislava Doležala. Koncem 80. a počátkem 90. let byl členem improvizačních sdružení Jiná rychlost času a Společenství PAN a své první desky natočil za doprovodu viol da gamba Ireny a Vojtěcha Havlových. Od počátku devadesátých let vystupuje Janota především sólově s kytarou. Na tomto koncertě jej doprovodí Michaela Nerudová (flétna, zpěv) a Sebastián Janota (klarinet). 18. 1., 20.00, Divadlo 29, Pardubice.

–mk–

 

Ivan Gutierrez, Tadeáš Mesany: Madera

13. 1. ve 20 hodin se v pražské kavárně Krásný ztráty (Náprstkova 10) rozezní písně z prvního sólového alba kytaristy, který se dostal do povědomí zejména spoluprací se Zuzanou Navarovou, s níž natočil skvělá alba, jako Skleněná vrba či Zelené album. Jeho hudba se dá označit jako městský (urban) folk, i když kapela čerpá z podobných zdrojů jako třeba Silvio Rodríguez (nueva canción, nueva trova), Tom Waits, Gilberto Gil (bossanova), Thomas Fersen (chanson française) nebo Zuzana Navarová.

 

výtvarné umění

Bohatství

Galerie Šternberk reprízuje klatovskou výstavu kurátora Jana Freiberga Bohatství, zkoumající fenomén krajiny, krásy a dekorativnosti v současné české fotografii na dílech tří známých autorů: Pavla Baňky, Václava Jiráska a Jiřího Šiguta. Polemická instalace i katalog ukazují nejen rozdílné přístupy jednotlivých autorů ke krajině, ale i současný stav umělecké fotografie, balancující mezi metafyzikou a dekorem. Galerie Šternberk, Radniční 3, Šternberk, od 12. 1. do 12. 2.

 

Václav Stratil: Dvojice

V Ateliéru Josefa Sudka navazuje Václav Stratil na své proslulé bizarní autoportréty, pořizované na zakázku v komunálních fotografických ateliérech, novým cyklem Dvojice, v němž se tentokrát nechával barevně fotografovat s blízkými osobami. Výsledkem je zpochybnění jak samotného autorství děl, tak i identity autora a jeho sociálních vztahů. K výstavě vychází kniha I´m History z nakladatelství Tranzit, která celistvě představuje Stratilovu fotografickou tvorbu. Ateliér Josefa Sudka, Újezd 30, Praha 1, do 5. 2.

–pv–

 

Maminko, proč to v Ústí tak smrdí?

Štěpánka Blahovcová, studentka grafického designu na Fakultě užitého umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, pojala svou loňskou klauzurní práci jako autorskou knihu o tomto městě a s jemným humorem v ní upozorňuje na jeho přetrvávající ekologické problémy. Nápaditě řešená publikace si už vysloužila označení první severočeský komiks. Otázka v jeho názvu je stejná, jakou si pokládá mnoho Ústečanů, a odpověď je nabíledni: přímo v centru se dosud nacházejí dvě velké chemické továrny. A protože v jedné z nich, v Severočeských tukových závodech, se donedávna vyrábělo proslulé prací mýdlo s jelenem, smutným hrdinou knihy je rovněž mýdlový jelínek. Dojemně krásné, ovšem pronikavě zapáchající zvířátko pobíhá mezi dominantami města a svým odérem obtěžuje celé okolí. K likvidaci nevítaného tvora se magistrát rozhodne povolat zahraničního experta... Příběh je zasazen do ústeckých reálií, vystupuje v něm zdejší primátor a řada místních obyvatel. Vydání knihy Maminko, proč to v Ústí tak smrdí? doprovází stejnojmenná výstava, přístupná do 31. 1. v budově Pedagogické fakulty UJEP.

–vb–

 

Romové dnes a jinýma očima

Občanské sdružení Romea, které se specializuje na mediální a vzdělávací činnost, představí výstavu s názvem Romové dnes a jinýma očima. Stereotypy související se špatnou image Romů v Evropě, včetně České republiky, stále přetrvávají. O. s. Romea chce těmito fotografiemi ukázat, jak žijí Romové dnes a že i mezi nimi se nacházejí intelektuálové, sportovci reprezentující tuto zemi, umělci. Bližší podrobnosti na romea.cz (informační server o Romech) a v měsíčníku Romano voďi (lze si jej předplatit na výše uvedené webové adrese). Do 31. 1., Krásný ztráty, Náprstkova 10, Praha 1.

 

Viktor Tuček

Student pátého ročníku fotografie na pražské FAMU již několik let soustavně mapuje svůj osobní prostor. Ústředním bodem souboru fotografií je autorův soukromý život, avšak jen jako střed pomyslného víru, který do sebe vtahuje vše, co se dostane do jeho akčního rádia. Viktor Tuček fotografuje domov a své blízké a vedle toho „privatizuje“ kamerou všemožné bizarní artefakty, jako třeba psychedelického velikonočního králíka, plyšové medvídky, rozkvetlou jabloňovou větev. Výsledkem je převod původně nesourodých věcí na jednu rovinu fotografického cyklu, což vede k různým humorným setkáním – právě humor není autorovi cizí, což je u současných mladých fotografujících umělců poměrně vzácné. Smích, který hraničí s absurditou, funguje jako prostředek, jak popsat autentickou lidskou situaci před racionalizující sebereflexí, která absurditu zpětně potlačuje a upozaďuje. Výstava v Galerii Velryba (Opatovická 24, Praha 1) je otevřena do 28. 1., pondělí až pátek od 12 do 21 hod., v sobotu od 11 do 21 hod.

–dkm–

 

televize

12. 1. Království prstenu – dvojdílný film, vycházející z germánské legendy o prstenu Nibelungů, v režii Uli Edela (20.00, ČT 1); Fiktivní deník Zikmunda Reacha – dokument postavený na dialogu dvou vnitřních hlasů: Zikmunda Reacha, knihkupce, antikváře a fotografa z přelomu 19. a 20. století, a vypravěče ze současnosti (20.00, ČT 2); Zavíráme krám – příběh o lidech bojujících o svou existenci režiséra Jim McKaye byl uveden v soutěži festivalu v Sundance 2004 (20.00, HBO); Rozhodnutí – drama Gabe Torrese o pěti amerických studentech, jejichž život se změní poté, co japonské letecké síly napadnou základnu v Pearl Harbor (20.00, Cinemax); Ulice New Yorku – snímek o šestici „typických obyvatel New Yorku“ v režii Edwarda Burnse (21.35, ČT 2); Básníci Live – záznam mezinárodního festivalu k poctě Bulata Okudžavy (23.10, ČT 1)

13. 1. Benefiční galavečer Trebbia – záznam z udílení Evropské ceny za podporu umění a tvůrčí činnost osobnostem a institucím, které se v evropském kontextu zasadily o rozvoj umění (20.00, ČT 2); Kateřina Veliká – dokument (21.50, Spektrum); Slabost pro Leonarda (Cohena) – kanadské drama o českém programátorovi (22.00, Cinemax); Aimée & Jaguar – neobvyklý milostný příběh v režii Maxe Färberböcka, nominovaný na Zlatý globus a oceněný Stříbrným medvědem pro nejlepší herečku na Berlínském festivalu 1999 (22.45, Filmbox)

14. 1. Marie, matka boží – biblický příběh v režii Kevina Connora (10.00, ČT 2); Emil a detektivové – dětský film na námět Ericha Kästnera (13.00, ČT 1); Metallica – americký dokument o rockové skupině (13.55, ČT 2); Lhář – komedie Carla Goldoniho v podání Divadla v Dlouhé v Praze (20.00, ČT 2); Sláva jen pro mrtvé – režisér Pauly Shore natočil film o Paulym Shoreovi, kterému mrtvý komik poradí, aby se proslavil vlastní smrtí (20.00, Cinemax); Otroci nacistického Německa – dokument o nucené práci ve fašistickém Německu (21.00, Viasat History)

15. 1. Gobseck – adaptace novely Honoré de Balzaka v režii Evy Sadkové (15.20, ČT 1); Tanec modrých andělů – podmořský film českého filmaře Steva L. Lichtaga (16.45, ČT 2); Zuzana a Vladimír – další díl z cyklu Manželské etudy, který se po několika letech vrací k osudům manželských párů (20.35, ČT 2); Báječní muži s klikou – snímek Jiřího Menzela o počátcích kinematografie u nás (21.00, Filmbox); Bouchači a bouchačky – kriminální komedie režiséra Toma DiCilla, který se proslavil jako kameraman Jima Jarmusche (23.00, ČT 2)

16. 1. Návrat do neobyčejných let – režisér Vojtěch Jasný se vrací na místa, kde s Karlem Kachyňou natočil v padesátých letech propagandistický dokument o zdejším JZD (18.00, ČT 2); Kursk: mýty a spekulace – dokument o havárii „nejmodernější ponorky na světě“ (20.00, ČT 2); Bloudění – film Antonína Máši a Jana Curíka o lidech, kteří stojí na kritické křižovatce života (21.00, Filmbox); Irma Vep – asijská herečka Maggie Cheungová hraje sama sebe ve filmu o filmu režiséra Jean-Pierra Léauda, který připomíná Americkou noc Françoise Truffauta (21.30, ČT 2)

17. 1. Synkopa imunity – třináctidílný seriál o lidech nemocných AIDS (21.15, ČT 2); Pavel Fajt, bubeník – portrét hudebníka (21.35, ČT 2)

18. 1. Muž, který prodal Ameriku 1 – čtyřhodinová dramatická minisérie, jejímž autorem je Norman Mailer, je věnována osudu speciálního agenta FBI Roberta Hanssena, jenž prodal přísně tajné informace Rusům (21.50, HBO)

 

rozhlas

12. 1. Alexandr Kliment: Červotoči – rozhlasová hra (20.00, Vltava)

13. 1. Ismy po česku: nominace – ohlédnutí za cyklem dokumentárních pořadů a nominace deseti posluchačsky nejúspěšnějších pořadů, ze kterých bude zvolen Dokument roku (20.00, Vltava)

14. 1. Bakův příběh – volně na motivy novely Jacka Londona Volání divočiny napsal Jiří Hapala (13.00, Praha); Fjodor Michailovič Dostojevskij: Bratři Karamazovi – první část dvojdílné rozhlasové hry (14.00, Vltava); Katherine Mansfieldová: Den pana Zvonimíra Páva – satirická povídka anglické spisovatelky (17.30, Praha); Mozartovské oslavy – přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku (19.30, Vltava); Alexandr Sergejevič Puškin: Výstřel – povídka (1.30, Vltava)

15. 1. E. T. A. Hoffmann: Pískař – povídka (11.30, Vltava); Jelikož jsem Pick, tak pykám... – dramatická koláž z díla satirika J. R. Picka (20.20, Vltava); Dario Fo: Mysteria Buffa – variace na středověké komické výstupy v podání nositele Nobelovy ceny (20.30, Praha)

16. 1. Jiřina Šiklová – první část pětidílných rozhlasových vzpomínek (11.30, Vltava); Hubomlat, židovský Gargantua 20. století – diskusi o knize Hubomlat Alberta Cohena řídí Anežka Charvátová (16.00, Vltava); Daniela Fischerová: Lenka a Nelka – první část čtrnáctidílné četby na pokračování (22.05, Praha); Český a slovenský komiks – první část pětidílného cyklu (23.00, Vltava)

17. 1. John Millington Synge: Ve stínu doliny – tragédie irského autora (21.30, Vltava); EBU Ars Acustica Special Event. Art´s Birthday Party 2006 – narozeninová party umělců celého světa (22.00, Vltava); Gèrard de Nerval: Příběh chalify al-Hákima – první část trojdílné četby na pokračování (0.05, Vltava) 18. 1. Prokop Konopásek: Posvícení v Hudlicích – loutkářská veselohra (21.05, Praha)

–jgr–

 

na poslední chvíli

Stifter malíř a kreslíř

„Jsem domýšlivý, když o sobě říkám: jsem také krajinomalířem,“ zapisuje si rakouský spisovatel Adalbert Stifter (1805–1868) v roce 1836. Přes absenci akademické výuky a diletantismus raných pokusů, poplatných romantickým vedutám z počátku 19. století, se soustavně zabýval malbou po celý život, zprvu dokonce intenzivněji než literaturou, přestože již měl za sebou úspěšné uveřejnění několika prozaických prací. V průběhu let vytvořil dílo, jež obohatilo rakouskou krajinomalbu o velmi osobitý projev. Převážná část Stifterových pláten i kresebných studií (v čele se známým „předimpresionistickým“ obrazem Čertova stěna, 1845) je motivicky spjata s jeho rodnou Šumavou, s místy, která jsou i dějištěm jeho románů a novel. Dokumentační výstava Stifter malíř a kreslíř, pořádaná k 200. výročí umělcova narození, je v Regionálním muzeu v Českém Krumlově otevřena do 15. 1.

–vb–

 

dkm – David Kumermann / ir – Ivan Rolník / jgr – Jiří G. Růžička / kk – Karel Katarovic / mk – Matěj Kratochvíl / pv – Pavel Vančát / rg – Roman Gazdík / vb – Věra Becková