Pilsen, reklama a bezplatná inzerce

Ruský tisk v Česku

I přes malou poptávku působí na českém mediálním trhu hned sedm ruskojazyčných barevných časopisů a šest novinových titulů. Nejedná se přitom o ruská ústřední vydání, která lze spolu s dalším světovým tiskem koupit prakticky v každém novinovém stánku v Praze, ale o místní listy, zaměřené na Rusy žijící v České republice. Co některé z těchto tiskovin píšou a kdo je čte?

Statistika je neúprosná. Její údaje se přitom někdy velmi rozcházejí s osobními dojmy a navyklými stereotypy. Oproti každodenní zkušenosti totiž ukazuje, že Rus v Česku není každý třetí, kterého potkáte na ulici, v obchodě nebo v tramvaji, ale že jsou Rusové v České republice menšinou, která je šestkrát menší než menšina Ukrajinců, téměř třikrát menší než ta slovenská a zhruba dvakrát menší než vietnamská. Celkově je trvale žijících Rusů v Česku méně než Poláků. Nutno ale podotknout, že vrcholu v počtu ruskojazyčného tisku bylo dosaženo koncem devadesátých let, od té doby je patrný pokles, mnohá vydavatelství byla zavřena nebo změnila své zaměření.

Ruské noviny v Česku

Menší přehled ruských tiskovin v Česku začneme novinami. Pět z šesti titulů vychází jednou týdně, šestý, jenž sám sebe velebí jako informačně-analytický list, Čechija segodňa (Česko dnes), neprožívá zrovna nejlepší období a vychází nepravidelně. Jedná se přitom o nejstarší noviny, jež jsou publikovány již od roku 1995 a od roku 1997 vycházejí s přílohami „Ruskij anons“ (Ruská inzerce) a „Nědvižimosť“ (Nemovitosti). Kdysi vycházely jednou do měsíce v úctyhodném nákladu 10 000 výtisků. To je u novin poměrně zvláštní periodicita, teď už ale máme březen a únorové číslo stále nikde. Velmi liknavě jsou aktualizovány i internetové stránky listu czechtoday.cz.

První číslo listu Arbatnews s barevnou obálkou vyšlo v lednu tohoto roku v odvážném nákladu 10 000 výtisků (údaj na internetových stránkách listu dokonce hovoří o 40 000 výtisků). Noviny by měly vycházet každé úterý a koupit je můžete za 25 korun. Je třeba poznamenat, že s kulturně-obchodním domem Arbat na Hradčanské nemají nic společného. Obsah, design ani jazyk novin v žádné kritice neobstojí. Hlavní materiály vydání se věnují prezidentské volbě v Česku, vyhnání sudetských Němců a narkomanii. Hned za nimi následuje pod hlavičkou „reklama“ článek o nacistech v Plzni. Město je zde přitom označováno německy Pilsen a přetištěné materiály pocházejí z ústředního ruského tisku.

Gazeta pljus (Noviny plus) vychází každý pátek s podtitulem „noviny, které se dají číst“. Čtenář zde za dvacet korun najde běžný mediální výběr: zprávy z Ruska i z ČR, horoskop, recepty, televizní program a reklamu. Noviny vypadají takřka stejně jako ostatní ruské listy a jejich internetové stránky www.gazeta-plus.cz nejsou od loňského listopadu aktualizovány.

V letošním roce oslaví devět let páteční list Inform Praga. Věk a den vydání, to je asi tak vše, co jej spojuje s ostatními ruskojazyčnými novinami v Česku. Slovo „noviny“ se k listu Inform Praga hodí bez přehánění. Možná je to tím, že mají sponzora, a to Úvěrové družstvo PDW, díky němuž mohou důstojně existovat a nemusí živořit z reklamy a zakázek. Jde o celobarevný 24stránkový list, obsahující mnoho užitečných zpráv pro Rusy žijící v Česku a osobní dojmy čtenářů. List se profiluje jako „noviny pro celou rodinu“ a lze jej pořídit za 35 korun. Vedle redakčních materiálů přetiskuje Inform Praga i vydání jednoho z nejpopulárnějších ruských bulvárních listů Komsomolskaja pravda, čímž získává další body. Má i svou internetovou verzi.

Noviny Pražskij Ekspress (Pražský expres) vycházejí také v pátek a jejich předchozí inkarnace se jmenovaly Russkij anons, Russkaja ČechijaNaš anons. List půjde ještě dlouho na odbyt díky tomu, že cílová skupina čtenářů zná internet jen z doslechu a k výměně informací dosud využívá bezplatnou inzerci v novinách. Na druhé straně právě takovéto noviny pomáhají Rusům, kteří právě přicestovali do České republiky, rychle se zorientovat v sortimentu a cenách místního zboží a služeb. Stručně řečeno je Pražský expres ruskojazyčnou obdobou české Annonce a jedním z jeho největších a nejvážnějších kroků bylo uzavření smlouvy o spolupráci právě s ní.

Lesk pro střední a vyšší třídy

Časopis Mosty Meždunarodnyje (Mosty mezinárodní) vychází dvakrát do roka díky podpoře C.O.T. Media. Jak se uvádí v záhlaví, jde o informačně-reklamní časopis kontaktů z oblasti cestovního ruchu a obchodních nabídek z České republiky. Magazín je proto také distribuován na nejrůznějších turistických výstavách po celém světě a svá zastoupení má v Rusku, na Ukrajině a v Tatarstánu.

Reklamní časopis Statuss oslavil v říjnu 2007 první rok své existence. Zvláštností je, že si v něm lze placenou reklamu přečíst rusky, česky i anglicky. Žurnál vychází desetkrát do roka v nákladu 7500 výtisků a je bezplatně distribuován v hotelích, kavárnách a kadeřnictvích v Praze a Karlových Varech. Možná začal být vydáván jako humanitární pomoc studentům cizích jazyků, jiné vysvětlení se hledá jen stěží. Trojjazyčná verze je ostatně dostupná i na internetu.

Magazín Čechija Panorama si dal za cíl všestranně prezentovat Českou republiku v ruském jazyce. Vychází od roku 2006 jednou do měsíce v nákladu 6000 výtisků a kromě maloobchodu je distribuován i na palubě letadel ČSA a AeroSvit a na ruských konzulátech v České republice.

V listopadu 2007 vyšlo poslední číslo časopisu Češskij raj (Český ráj), který se pak v novém roce sloučil do nového formátu s realitním časopisem Češskij dom (Český dům), vydávaným stejným nakladatelstvím Koral LTD. Nový „Český dům“ slibuje, že bude „tvůrčím způsobem rozšiřovat tematiku a kompaktně zveřejňovat celé spektrum informací“. Tento stostránkový lesklý časopis bude vycházet dvakrát do měsíce a bude distribuován prostřednictvím leteckých společností Aeroflot, Rossija a AeroSvit. Potenciálním čtenářem má být – cituji z tiskové zprávy – „rusky hovořící sociálně aktivní obyvatelstvo České republiky střední a vyšší třídy“.

Autor je filmový producent, překladatel a autor několika publikací o Praze.