glosa Štěpána Steigera

Jedním z nových a významných prvků volební kampaně Baracka Obamy bylo vytvoření „armády“ dárců a příznivců, spojených internetem. Čítá 3,1 milionu přispěvatelů. Obama za ně vděčí především Joeovi Trippimu, který už v roce 2004 organizoval podobný sbor pro tehdejšího prezidentského kandidáta demokratů Howarda Deana. Poté, co byl Obama zvolen, se přirozeně naskýtá otázka, co s touto „armádou“ bude vítězný kandidát podnikat dál. Podle Trippiho by Obama měl tuto síť použít jako nátlakovou skupinu proti oponentům svých plánů. O milionu nejaktivnějších přívrženců má Obamův štáb k dispozici užitečná data – například směrovací čísla adres, takže ví, ve kterém volebním obvodu tito lidé bydlí. Může je tedy během několika hodin, navíc prakticky bez velkých nákladů, aktivovat. Štáb také ví, jakým otázkám dávají v každém obvodu tito sympatizanti přednost – kde preferují životní prostředí, kde zdravotní péči, kde usilují o reformu vlády. Žijí po celých Spojených státech, takže jejich potenciální vliv je nemalý. Obama přislíbil „průhledný a propojený Bílý dům“. Internetová „armáda“ tak bude moci působit oběma směry – směrem k Bílému domu i od něj.