ISSN 1803-6635

hledat

přihlášení

anketa

Nejlépe se o svou kulturu starají radní v:

celkem hlasů: 96

úvod > archiv > 2009 >  č. 2 > Skončeme s kultem zbytečn...

Skončeme s kultem zbytečného ohně

Ondřej Slačálek

Palach jako předmět masové spotřeby

Číslo věnované Janu Palachovi vybízí též k polemickému výkladu jeho krajního činu a ke kritickému pohledu na vžitou interpretaci této oběti.

Hlavní budova Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, stejně jako Vysoká škola uměleckoprůmyslová, se nachází na náměstí, které se jmenuje po Janu Palachovi. Tisíce mladých lidí tak dostávají za vzor sebevraha.

Nejsou sami. Čtyřicáté výročí Palachova činu se stává další příležitostí, aby byl potvrzen v roli národního světce. Jeho portrét nalezneme na známkách, posmrtně mu dali i státní vyznamenání. Když chce někdo ospravedlnit hladovění proti radaru, použije Palachovo jméno. I takto se buduje „paměť národa“.

 

Až se všichni zabijeme

Etické posouzení činů jednotlivců je v západní tradici založeno na jejich následovatelnosti. „Jednej tak, aby se maxima tvého jednání mohla stát obecným zákonem,“ cituje se přitom z Kanta. Sebevražda následovatelnost popírá. Právem vyvolává pocity piety a zasažení jakožto osobní čin a reakce na konkrétní, osobní situaci. Je-li ale provedena s cílem politicky mobilizovat, je oprávněné namísto zachování piety klást politické otázky.

A klíčová politická otázka u mobilizační sebevraždy zní, jaký vzkaz přenáší. Je tímto vzkazem výzva k aktivitě a k odporu? Anebo především říká: chcete-li se postavit na odpor, zanechte všech nadějí. Reálný odpor, který by měl výsledky, je nemožný, možná je pouze oběť?

K čemu může inspirovat sebevražda většinu společnosti? Má se snad také společnost zasebevraždit? Ještě by spolu s ní mohla spáchat sebevraždu česká příroda, jak už na sklonku 19. století prorokovala pro případ okupace Eliška Krásnohorská: „ty smavé luhy schvátila by křeč… pole pukla by a zkameněla… tvář slunce zahalená by se stměla… červ uhlodal by kořeny těch bor, led navždy zavřel by těch zdrojů ústí, pták mřel by hladem v žáru na úhoru, kde hrůzou by se bála tráva růsti…“ Právem se jí za to tehdy F. X. Šalda vysmál…

Většina české společnosti Palacha skutečně následovala: v přesně opačném smyslu, než si přál. Jestliže on zvolil cestu do nebytí, i většina české společnosti si vybrala cestu do politické neexistence. Palachova oběť posloužila jako důkaz, že „normální člověk“, tedy z principu ne-hrdina, nemůže nic dělat.

Palachova popularita je možná vysvětlitelná právě z toho, že žijeme v prostředí, které má stále návyk považovat neúspěch za ctnost. „Strana byla bita, ale morálně zvítězila,“ zparodoval to už před lety Hašek. Oběti jako ta Palachova zvětšují lesk morálních vítězství, slouží jako vznešené alibi pasivitě: podívejte se, jak velkým strázním osudu jsme čelili, jak dokonale nereálná byla alternativa!

 

Sebevražda jako forma nadvlády

 

Pochopitelně, že záměr Jana Palacha byl přesně opačný – bylo jím mobilizovat, ne zdůvodnit pasivitu. Absolutnost kroku, který udělal, se ale podepsala rovněž na absolutnosti tónu, kterým hovořil se svými domnělými následovníky: „…nevstoupí-li lid s dostatečnou podporou (tj. časově neomezenou stávkou), vzplanou další pochodně.“ Mučedník se zde staví do role autora rozkazu, přičemž zde neexistuje žádný prostor pro komunikaci mezi vůdcem a vedenými. Lze to přeložit i velmi drasticky: buď splníte naše rozkazy, nebo zemřou další vaše děti. Nic na tom nemění, že tato pohrůžka byla patrně nepravdivá a další živé pochodně jednaly z pouhé inspirace Janem Palachem. Mučedník se v tomto typu vztahu stává záhrobní autoritou, která rozhoduje za živé.

 

Evžen Plocek, neprávem zapomínaný komunistický funkcionář KSČ a devětatřicetiletá „živá pochodeň“ z dubna 1969, před svým zapálením odhodil papír s citací italského komunisty Antonia Gramsciho. V Gramsciho díle nacházejí současní vykladači možnost mnohem vyváženější interpretaci politického vztahu než pouhý příkaz podepřený autoritou, v mezním případě uchopenou tak drastickým činem, jako je sebezničení. Je to politický vztah založený především na komunikaci a vzájemném rozumění, v níž v ideálním případě může i zcela rozmlžit, kdo vede a kdo je vedeným. Takový vztah se ale nevytváří výjimečným činem osamělého jednotlivce, který má ztělesňovat trpkou výčitku pasivní a pohodlné mase.

 

Alibi, nebo aktivita?

Je zajímavé, že pro pamětníky, kteří se skutečně pokoušeli bojovat, nebyla postava Jana Palacha zdaleka tak jednoznačná, jako je pro současná média. Noviny dnes přinášejí „odhalení“, že Jan Palach před svým zoufalým činem chtěl obsadit rozhlas a odvysílat z něj výzvu ke stávce (stává se vůbec novým mravem, že národní hrdiny posuzujeme nikoli podle toho, co dokázali, ale podle toho, co chtěli dokázat, jak se dnes s mnohem větší silou ukazuje na příkladu nepoměrně spornějších světců českého antikomunismu, bratří Mašínů). Musel jsem si vzpomenout na svůj rozhovor s členem Hnutí revoluční mládeže, který vyprávěl, jak Jan Palach o tomto plánu mluvil na diskusi během studentské stávky. Radikálům, kteří o obsazení rozhlasu vážně uvažovali (a právě proto o něm nemluvili), se tajil dech nad naivitou člověka, který o takové věci mluví veřejně.

Na Palachův pohřeb přišli všichni. Když byli vězněni lidé z Hnutí revoluční mládeže a další, kteří se o odpor skutečně pokusili, pomocnou ruku jim podali nemnozí. A i dnes patrně potřebujeme pro masovou spotřebu spíše mrtvolné ikony než zkušenosti z reálných pokusů o odpor.

Autor je historik a redaktor revue A-kontra.

diskuse

Palach

tajine | 01. únor 2009 16:34

Nesouhlasím s tímto názorem. Mnohem bližší je mi pojetí Evy Kantůrkové, uveřejněné na Literárkách. Diskutabilní jsou samozřejmě dvě věci, předně do jaké míry sám Palach považoval svůj čin za následováníhodný a za druhé, co s jeho dědictvím, nad nímž už neměl a nemá vládu, dělají státní propagandy jednotlivých režimů. Nezažila jsem tu dobu, ale zdá se mi, že bez Palacha bychom byli přepadeni armádami Varšavské smlouvy a list by se tu nakonec nepohnul. Alespoň někdo se zmohl na vlastní čin, byť nevyšel tak, jak předpokládal. Ale takhle nivelizovat ze současného pohodlného hlediska reakci plně odpovídající mnohem vypjatější situaci, to mě u pana Slačálka dost překvapuje. Apropó, kdy už tu budou ti kladní, následováníhodní, pozitivní a vyhrávající hrdinové, inspitující ke zdravé aktivitě? Pak třeba budeme moci Palacha nechat v klidu spát.

RE: Palach

Širokko | 04. únor 2009 10:29

Zcela souhlasím. Nějak k tomu obsazení rozhlasu nakonec nedošlo, že? Kam se schovali blaničtí radikálové?

A pan Slačálek si akorát honí triko. Co ale čekat od člověka, který po ulicích vylepuje samolepky o tom, že Stalin byl antikomunista, protože mezi jeho oběťmi byli i komunisté? Který považuje Komunistický svaz mládeže za utlačovaný div ne jako Plastic People? Kdy už se ho A2 definitivně zbaví? Připomíná mi to Haló noviny - logika znásilněná ideologií.

RE: Palach

Jaroslav K. | 04. únor 2009 14:34

Mne na tom nazoru, ze vhodnejsi jsou aktivnejsi formy protestu, neprijde nic nelogickeho ani znesvecujiciho. A Sirokko debatuje ad hominem. Asi by A2 mela Slacalkovy clanky podepisovat nejakym jinym jmenem, aby se S. zamyslem nad obsahem.

RE: Palach

Širokko | 04. únor 2009 18:59

To máte pravdu, bylo to ad hominem. Nějak mi to ale v tomto případě nepřipadá od věci. Za všemi texty holt stojí nějací autoři a tudíž můžeme jejich texty hodnotit i v kontextu ostatních výstupů oněch autorů. Nebo se mám tvářit, že jsem osatní texty pana Slačálka nečetl?

Demonstrativní sebevražda je sice blbost,ale to si snad děláte prdel?

trapitel lidstva válka | 30. leden 2009 00:47

Rusové nás násilně napadli a silou si na nás dokazovali svoje obchodní a mocenský manýry. Jediný, co naši politici zase udělali bylo, že stáhli polovice. A něco vám řeknu: Každej stát si svou vládu zaslouží. Celý národní obrození jsme si to Rusko přáli, tak jsme ho dostali. Stejně to funguje i dneska, kdy na stalinovi místo Stalina máme EU standardu.
A v týhle zemi, kdy na veškerej odpor bylo odpovědí, drž hubu a krok, vojenský a policejní násilí, práskačství a nedostatek charakteru většiny obyvatel, se našli alespoň dva lidi, který použili argument pro ně nejcennější. Někdo si díky tomu alespoň PROBOHA všimnul, v jaký mozkový bídě tu žijem. Jasně,je to akt násilí v odpovědi na násilí, ale ASPOŇ NĚCO SE TU STALO!

Demonstrativní sebevražda je sice blbost,ale to si snad děláte prdel?

trapitel lidstva válka | 30. leden 2009 00:41

Rusové nás násilně napadli a silou si na nás dokazovali svoje obchodní a mocenský manýry. Jediný, co naši politici zase udělali bylo, že stáhli polovice. A něco vám řeknu: Každej stát si svou vládu zaslouží. Celý národní obrození jsme si to Rusko přáli, tak jsme ho dostali. Stejně to funguje i dneska, kdy na stalinovi místo Stalina máme EU standardu.
A v týhle zemi, kdy na veškerej odpor bylo odpovědí, drž hubu a krok, vojenský a policejní násilí, práskačství a nedostatek charakteru většiny obyvatel, se našli alespoň dva lidi, který použili argument pro ně nejcennější. Někdo si díky tomu alespoň PROBOHA všimnul, v jaký mozkový bídě tu žijem. Jasně,je to akt násilí v odpovědi na násilí, ale ASPOŇ NĚCO SE TU STALO!