ISSN 1803-6635

hledat

přihlášení

anketa

Památkově chráněné domy, které jejich majitel nechává záměrně chátrat, by měly být:

celkem hlasů: 79

Berlínské bienále Na letošním Berlínském bienále zaujme už to, jak na něj jednohlasně útočí německá média. Jedním z magnetů přehlídky měl být mimochodem i projekt českého výtvarníka Martina Zeta. Ten pro něj plánoval shromáždit a zničit tisíce kusů knihy Německo páchá sebevraždu... další tipy
Nový snímek Paula Thomase Andersona s názvem The Master bude mít premiéru 12. října... více Čert vem Ratha, hokej i záhadného tvora, natočeného v blízkosti podmořského ropného vrtu nedaloko Britských ostrovů (on už se o něj král rybářů Jakub Vágner postará)... více Modeselektor + Thom Yorke: This... více Nejmladší generace amerického rapu si svojí cestu razí skrze mixtapy... více Poslechněte si pilotní singl The Full Retard nové desky Cancer for Cure veterána brooklynské rapové scény EL-Pho... více
úvod > archiv > 2010 >  č. 4 > O nezávislost vědy

Provinciální trapnost, nebo zločin?

Na téma sporu v Ústavu pro českou literaturu na Akademii věd, jemuž se obšírněji věnujeme na literárních stránkách, bylo již napsáno ledasco. Tento pohled se snaží nalézt zdroj problému hlouběji než jen v dlouhodobých neshodách dvou skupin.

Obavy, aby se z diskuse o Lexikonu české literatury neztratila podstata sporu, jsou – kvůli některým příspěvkům, v nichž je čtenářům sugerováno, že jde o „prkotinu“ – vskutku opodstatněné. Musí se samozřejmě podrobně a věcně zjistit, jak došlo k vyvrcholení dlouhodobých rozporů, které v Ústavu pro českou literaturu panovaly a které vedly nakonec k likvidaci týmu Lexikonu. Ale ani tato konkrétní zjištění by neměla zastřít hlubší momenty, které kauza odkryla. Měli bychom věnovat stejnou, ba větší pozornost procesům, které ke krizi, poznamenávající jedno velké pracoviště Akademie věd, vedly. Jen tak se můžeme alespoň částečně dobrat smyslu sporu, pro mnohé stále skrytého. Domnívám se, že jde v podstatě o dvě vzájemně propojené otázky: za prvé o dlouho probíhající konfrontaci rozdílných pojetí vědecké práce a za druhé o střetnutí dvou rozdílných představ o řízení vědy.

V polemikách se objevila argumentace, že „většina“ ústavu souhlasí s ředitelem a vedením, kdežto badatelé Lexikonu představují jen „sektu“. Normalizační terminologie není náhodná. Adorace jednotného kolektivu, který se distancuje od sektářů, je jak vystřižená z Rudého práva konce sedmdesátých let. O hodnotě vědeckého bádání přece nerozhoduje většina. Opírá se – a to i bádání týmové – o individuality, o osobnosti, ať už pracují jako vědečtí nebo odborní pracovníci. Jestliže akcentujeme „většinu“, pak místo individuální odpovědnosti, místo kriticismu, s kterým jde badatel vždy na veřejnou scénu, se zde vytváří nezdravá skupinová solidarita. Není obtížné si představit charakter pracoviště, v jehož čele – ve funkci místoředitele a ředitele – je sedmnáct let stále tentýž pracovník. Sedmnáct let je dost dlouhá doba na to vybudovat několik pracovních týmů, které by mohly být stejně úspěšné jako tým Lexikonu. Místo toho vzniklo společenství, které kritičnost „do vlastních řad“ více méně nepotřebuje. Identifikace s ředitelem a s vedením je ovšem odlišně motivovaná. Řadě pracovníků se toto ztotožnění s vedením vyplácí, neboť mají otevřený kariérní prostor. Být skryt je přece jen výhodnější nežli být ohrožený. Někteří chtějí mít klid ke své práci, jsou zabráni do svých úkolů a všechno rušivé odmítají. Jiní mají strach a zase někteří se cítí v tomto ovzduší jako ryba ve vodě. Kolektiv zvolí „důvěryhodnou“ radu a ta vybere „důvěryhodnou“ komisi pro volbu ředitele. Tak se stane – jako tomu bylo posledně – že předem vybraný ředitel dostane jen tři hlasy, a zřídí se nová komise, ve které dostane všech devět. Jsem si jist, že když vedení ústavu prohlásí tento můj text za „pomluvu“, všichni pracovníci – podobně jako v dobách normalizace – velmi rádi rozhořčený protest podepíší. Snad jen jedno procento – jak už to v dějinách bývá – bude reprezentovat ony „spravedlivé“ (ovšem záhy potrestané). Těmito mravními kritérii, která někomu mohou připadat, jako že jsou z jiného vesmíru, naprosto nemíním hodnotit vědeckou práci jednotlivých pracovníků. Ta může být předmětem pouze odborné kritiky.

 

Kritika jako útok

Aby byla bagatelizována důsažnost likvidačního procesu, byla vyslovena také teze, že každý je nahraditelný. To je stejná hloupost jako představa o rozhodující roli kolektivu ve vědecké práci. Snaživec nemůže nahradit člověka, který průkazně osvědčil talent k té či oné profesi, a zkušenosti, které jsou získány v dlouholeté konkrétní práci, nelze získat za týden. Tímto postojem je ve skutečnosti anulován kriticismus, který je chápán nikoli jako nezbytná součást každé vědecké práce, ale každou kritiku bere jako útok proti ústavu. Napíšete, že ředitel poslal do světa text plný truismů, a on vám odpoví, že ho nemáte rád. Konstatujete, že předložená partie o surrealismu je plná nesmyslů, a dozvíte se, že útočíte na ústav. Tam, kde je kritika zaměňována za útok na instituci, musí ovšem nastoupit úřad. A tak místo o zničení projektu Lexikonu se bavíme o pravomoci, o opatřeních, o „prkotinách“. Tento stav by nebyl možný, kdyby tomu také nepomáhaly oficiální hodnotící mechanismy – především kvantitativní oceňování vědecké práce, která stírá skutečné hodnoty textů (uvádění počtu stránek, množství citací atd.). Následkem toho se stává z vědy rutina, řemeslo, nechuť k inovaci starých metod, nedůvěra k novým konceptům, pokud se neprojeví ve zkonvenčnělé podobě. Výjimky potvrzují pravidlo. Mezi ně patřil i badatelský tým Lexikonu, který pracoval na grantu Lexikon pro nové tisíciletí.

Otevřený dopis – kauza Lexikon, který jsem spolu s dalšími podepsal, chtěl širší veřejnost upozornit na skandální postup vedení ústavu. Dopis vzbudil velkou pozornost, na internetu se k němu souhlasně vyslovilo více než 260 historiků, knihovníků, překladatelů, studentů, umělců, pedagogů a samozřejmě bohemisté nejrůznější vědní orientace. Vedení ústavu se na mnohé obrátilo se svou verzí konfliktu, ale na stanovisku signatářů dopisu, ve kterém požadovali důkladné prošetření celé kauzy, se nic nezměnilo. Požadavek, aby projekt mohl pokračovat, vyslovili i zahraniční bohemisté, slavisté, profesoři z Německa, Anglie a Itálie. Samozřejmě, že lze tuto iniciativu bagatelizovat, ale přece jen lapidární slova Urse Heftricha by měla být reflektována u všech: „Rozpuštění nebo obstrukce mezinárodně úspěšného podniku je v nejlepším případě provinciální trapnost, v nejhorším případě zločin proti nezávislosti vědy.“

O tu nezávislost vědy vskutku jde.

Autor je literární historik.

diskuse

Selhání redakce

Jiří Trávníček | 19. únor 2010 09:50

Ty postřehy, které zatím zaznívají, jsou přesné a vnímavé (žádný spor o vědu, Brabcova dehonestující rétorika, osočování těch členů ÚČL, kteří se chovají loajálně). Mně však na celé věci irituje, jak se mnou bylo manipulováno. Souhlasil jsem, byť s výhradami (jde skutečně o velmi subtilní pracovněprávní věc jedné pracovnice, nic víc), že poskytnu A2 rozhovor o celé věci. Petr Šimák ho dělal poctivě, byl dobře připraven a ještě při redigování měl několik zpřesňujících otázek, které svědčily o tom, že mu jde skutečně o věc. Co jsem však nevěděl, a nevěděl to ani P. Šimák, bylo, že redakce chystá "jakýsi" hlas na závěr, který se jakoby moudře na celou věc podívá a najde "podstatu sporu". Bylo celkem jasné, co se řekne, neboť onen "hledač podstat sporů" už je přítomen na profesorské petici (6. 1. 2010), která celou tuto hysterii rozpoutala. Bylo jen otázkou, kam ještě je ochoten ve své zášti vůči ÚČL a jejímu vedení jít. Pokud bych věděl, co za divadélko A2 na mě uchystala, nikdy bych nevolil, že chci být jeho aktérem. Přitom redakce selhala ještě i v tom, že pustila na veřejnost text tak prokazatelně slabě argumentovaný. I to svědčí, že A2 celou věc dopředu pojala manipulativně a rozhodla se stranit jedné straně.

RE: Selhání redakce

Roman Kanda | 19. únor 2010 12:31

Pane profesore, Vaše reakce i reakce Františka Knoppa a pana BF, reakce výrazně subjektivní (jak také jinak) a emocionální, jen potvrzují můj vstupní komentář, že Brabcova snaha o převedení sporu na úroveň "boje za nezávislost vědy" je neadekvátní; jaksi se snaží "nobilitovat" celý příběh, jehož podstatou je (z mého pohledu) banální rozmíška. Pro pozorovatele zvenčí se to vše stává nečitelným. Bylo by velmi úlevné, kdyby na počátku sporu stál problém metodologický, koncepční, šlo by aspoň o něco, šlo by o předmět. Ale tyhle osobní útoky ukazují, že kauza lexikon vlastně nevede nikam. Je také třeba dodat, že spor je načasován velmi nešťastně právě v době, kdy na tom financování české vědy není nejlépe a financování AV ČR zvláště.

RE: Selhání redakce

Zdeněk Mitáček | 24. únor 2010 18:53

Nestojí třeba tenhle postřeh autora textu, k němuž by se snad měla vést diskuse, za povšimnutí ?

"Tak se stane – jako tomu bylo posledně – že předem vybraný ředitel dostane jen tři hlasy, a zřídí se nová komise, ve které dostane všech devět. Jsem si jist, že když vedení ústavu prohlásí tento můj text za „pomluvu“, všichni pracovníci – podobně jako v dobách normalizace – velmi rádi rozhořčený protest podepíší."

Podstata sporu?

Roman | 18. únor 2010 16:32

Celá kauza lexikon je ukázkou trapnosti a především celé řady nejasností. Kdo není "uvnitř" kontroverze, nikdy se nedozví, o co vlastně jde. Je zde řeč o nezávislosti vědy, ale čím konkrétně byla ona nezávislost ohrožena? Hovoří se o skandálním postupu ředitele ÚČL, ale v čem konkrétně tato skandálnost spočívá? Konkrétní příklad chybí, zůstávají pouze obecná, mlhavá obvinění.

Nechci spor redukovat na otázku, zda zvolit Mažnáka či Losnu, ale zdá se mi, že všechny tyto hrozby a silná slova mají ve skutečnosti zastřít mlhavost a titěrnou nicotnost takzvané kauzy lexikon. Připomínám rozhlasovou diskusi pánů Bílka a Janouška, kterou vysílalo radio Wave. Petr A. Bílek bohužel naprosto neobstál. Zmohl se jen na opakování nekonkrétních obvinění, že je jakýmsi blíže neurčeným způsobem ohrožena literární věda. Ale já se ptám ČÍM? Dozvíme se konečně něco určitějšího?

Jiří Brabec akcentuje domněle skutečnou podstatu sporu a sugeruje, že za viditelnou personální rovinou se odvíjí dramatické střetnutí o podobu české literární vědy. Obávám se však, že hysterické výrazy z politického diskurzu o ohrožení nezávislosti či dokonce normalizaci spíše naopak dokazují, že o nic jiného než personální rovinu nejde.

RE: Podstata sporu?

František Knopp | 18. únor 2010 20:18

Souhlasím s Romanem, velmi nesouhlasím s výkladem doc. Brabce. Pracuji v ústavu 23 let jako odborný pracovník-bibliograf. Spor vyvolaly osobní animozity, žádná věda.

František Knopp

RE: Podstata sporu?

Roman Kanda | 18. únor 2010 22:53

Děkuji Františku Knoppovi za reakci. Ještě bych rád dodal, že pokud je mi známo, nikdo nezpochybnil a nezpochybňuje význam lexikonu nebo jeho koncepci. Kvantitativní hodnocení vědecké práce, o němž mluví Jiří Brabec, je obecným problémem, který však rozhodně nestál na počátku této kauzy a ani netvoří její pozadí.

RE: Podstata sporu?

BF | 18. únor 2010 23:07

Pan Brabec nejenom, ze schvalne dezinterpretuje zivot v Ustavu, ale zaroven hluboce urazi jeho zamestnance, kteri respektuji vedeni a jeho rozhodnuti. Nechci byt pateticky, ale presto: Co si to dovolujete, pane Brabce? Mluvite velice dehonestujicim zpusobem o lidech, kterym mnohdy lidsky ani odborne nemuzete konkurovat. Proc kadrujete tyto lidi? Vypada to, ze mate nejaky problem, ktery s celou kauzou nesouvisi, ovsem ta vam dala zaminku si vyrizovat ucty. Je to ubohe.

RE: Podstata sporu?

Roman Kanda | 18. únor 2010 23:14

Já bych to nechtěl hnát až tak "nadoraz", pane BF, protože si pana Brabce hluboce vážím. Ale myslím si, že stylizovat se do role bojovníka o nezávislost vědy, je poněkud falešné, protože o nezávislost vědy v kauze lexikon podle mého názoru zkrátka nejde a nikdy nešlo. Odkazuji ke své předchozí argumentaci, k příspěvku Františka Knoppa, ale i k oné diskusi na rádiu Wave.

RE: Podstata sporu?

BF | 18. únor 2010 23:22

Vazeny pane Kando, bohuzel veskera ucta, kterou jsem k doc. Brabcovi mel jako k literarnimu historikovi a odbornikovi, vzala diky temto jeho zbytecnym invektivam zasve. Jako zamestnanec Ustavu se citim jeho zlou retorikou hluboce urazen. Nevim, co jsme mu my, radovi clenove, kteri se snazi pouze kvalitne delat svou praci a cti vedeni, udelali, aby se o nas takto otiral.

RE: Podstata sporu?

Roman Kanda | 18. únor 2010 23:30

Promiňte, pane BF, pokud jste zaměstnancem ÚČL, vidíte do toho lépe než já. A věřte, že je mi líto, že taková situace vůbec vznikla.

RE: Podstata sporu?

Zdeněk Mitáček | 24. únor 2010 18:46

Osobně jsem rád, že redakce otiskla texty Pavla Janouška a Jiřího Trávníčka. Opisy obhajující zákulisní manipulace s nepohodlnými podřízenými, vyjádření stručně a na rovinu řečeno: trapné.

"Zvažme, zda jde o oběť, nebo o naturel." (P. Janoušek)

"Sláva, máme mučedníky, vítěze však žádného nevidím..." (J. Trávníček)

Inu tady vrána k vráně sedá. Patetické, skrytě osočující výroky, na mě působí značně nedůvěryhodným dojmem. Takto dobrá vůle k hledání řešení určitě nevypadá.

RE: Podstata sporu?

oc | 18. březen 2010 13:45

OK, tak in media res: kdo se s kym vyspal? ;)