ISSN 1803-6635

hledat

přihlášení

anketa

Památkově chráněné domy, které jejich majitel nechává záměrně chátrat, by měly být:

celkem hlasů: 80

Berlínské bienále Na letošním Berlínském bienále zaujme už to, jak na něj jednohlasně útočí německá média. Jedním z magnetů přehlídky měl být mimochodem i projekt českého výtvarníka Martina Zeta. Ten pro něj plánoval shromáždit a zničit tisíce kusů knihy Německo páchá sebevraždu... další tipy
Nový snímek Paula Thomase Andersona s názvem The Master bude mít premiéru 12. října... více Čert vem Ratha, hokej i záhadného tvora, natočeného v blízkosti podmořského ropného vrtu nedaloko Britských ostrovů (on už se o něj král rybářů Jakub Vágner postará)... více Modeselektor + Thom Yorke: This... více Nejmladší generace amerického rapu si svojí cestu razí skrze mixtapy... více Poslechněte si pilotní singl The Full Retard nové desky Cancer for Cure veterána brooklynské rapové scény EL-Pho... více
úvod > archiv > 2011 >  č. 11 > Filmová studia v bludném ...

Filmová studia v bludném kruhu aneb Jak si na sebe vydělat - filmový zápisník

David Čeněk

Když jsem měl asi před deseti lety možnost studovat v Guadalajaře, mimo jiné jsem se pokoušel pochopit mexický vzdělávací systém. Myslím, že se mi nikdy nepodařilo úplně přesně vysvětlit svým tamějším pedagogům smysl existence českých grantů. Říkal jsem si, že to bude způsobeno přílišnými kulturními rozdíly a mou špatnou španělštinou. Nicméně, když jsem na podobné nepochopení narazil později i ve Francii a ve Španělsku, došlo mi, že možná náš systém je v tomto směru něčím výjimečný. Zatímco u nás se plýtvá energií a penězi na vymýšlení bizarních témat, která se pak ucházejí o dotace z Grantové agentury ČR a u jiných fondů, v zemích, kde vládě záleží na vzdělání, jdou tyto peníze přímo na vytvoření důstojného pracovního prostředí vysokoškolských pedagogů a forma grantové podpory slouží výhradně jako nadstavba akademické práce. Tedy tyto prostředky jsou investovány do zásadních výzkumných záměrů či na organizaci významných kongresů. Na druhé straně nechci tvrdit, že je například v Mexiku situace ideální. Avšak pokud můj plat na Univerzitě Karlově při plném pracovním úvazku nedosahuje ani výše finančního ohodnocení třeba řidiče tramvaje, připadá mi to přece jen poněkud ponižující. Je-li pak jediným řešením obcovat s granty a výzkumnými záměry, abych si mohl něco takříkajíc přivydělat, připadám si jak z Kafkova románu, když jsem trestán a nevím za co. Chuť pustit se do výzkumu se tak automaticky vytrácí. Představoval bych si, že systém státních podpor pro výzkum tu bude fungovat tak, abych ho mohl využít ve chvíli, kdy budu přesvědčený, že potřebuji finanční prostředky na něco, co považuji za zásadní.

Jan Horský ve svém textu Různé tváře vzdělanosti (A2 č. 9/2011) velmi výstižně popsal neutěšenou situaci na vysokých školách. Zároveň se dotkl i jednoho ze zásadních problémů oboru filmových studií. Mám na mysli efektivitu vědy ve smyslu jejího socio-kulturního působení, a tedy i dopadů, které by humanitní obory mohly mít (a ve vyspělejších demokraciích mají) na sociálně-etické a kulturotvorné formování společnosti. Možná celý problém začíná právě u podivně nastaveného grantového systému. Ten je demotivující pro kohokoliv z mých kolegů (pokud ovšem nepohrdá publikováním v „plebejském“ tisku jako takovým), který by chtěl napsat článek, v němž by přispěl odborným názorem do veřejné diskuse na téma, jemuž se věnuje, nebo by chtěl zpřístupnit část svého výzkumu. V prostředí, kde je nejvyšší metou publikovat v recenzovaném či jinak hodnoceném odborném časopise a kde je třeba se pro přežití starat o grantovou kontinuitu na pracovišti, je téměř zázrak, když se výsledky nějakého výzkumu ve srozumitelné formě dostanou na veřejnost. Humanitní obory pak pro ospravedlnění své existence nemají příliš argumentů.

Pro řadu lidí z oboru se pak konkrétní výstup v časopise Iluminace stává životním cílem, protože je to jediné odborné filmové periodikum u nás, takže si tím člověk potvrdí závažnost vlastní práce. Bohužel sleduji, že pro někoho je to také snobská insignie společenské důležitosti: mít svůj zářez v Iluminaci. Když se pak člověk táže, proč je důležité publikovat a proč zrovna v Iluminaci, málokdy se setká se smysluplnou odpovědí.

Není určitě pravda, že bychom kopírovali nějaký osvědčený zahraniční systém. Kromě zmíněného Mexika bych mohl uvést příklady z katedry filmových studií na Sorbonne Nouvelle Paris III, která se svým vlivem počítá mezi nejdůležitější pracoviště v oblasti filmové historie a teorie na světě a přitom její pedagogové mohou pořádat veřejné přednášky a publikovat v nejrůznějších nevědeckých periodikách, aniž by tím „ztráceli čas“ či se za to styděli. U nás se to považuje za podřadnou činnost – minimálně dle nulového dopadu na profesní hodnocení.

Pak není divu, že si lidé jako Jiří Králík myslí, že o české filmové odborníky není v zahraničí zájem a že nevydávají knihy. Zrovna jeho osoba je vhodným příkladem laika, jenž se snaží orientovat v oboru a naprosto symptomaticky neumí rozeznat filmového historika od teoretika. Ovšem není v tom sám. Vždyť když bývalá umělecká ředitelka karlovarského festivalu Eva Zaoralová dostala státní vyznamenání, novináři o ní svorně psali mimo jiné jako o teoretičce, což určitě není.

Filmová studia bezpochyby nejsou jediným oborem, který se v takto nastaveném systému chytl do vlastní pasti a navenek na někoho může působit jako bizarní zednářské uskupení zhrzených filmařů. Moji bývalí pedagogové z Guadalajary nedávno založili web (www.redic.org), kde informují o svých vědeckých aktivitách a dokonce tam zveřejňují některé vlastní publikace ve formátu pdf. Bez obav odkazují i na své texty z „plebejského“ tisku, i když za to nemají žádné body. Možná je ale nepotřebují tolik jako my…

Autor je festivalový dramaturg a přednáší dějiny filmu na katedře filmových studií FF UK v Praze.

diskuse

iluminace?

autodidakt | 02. červen 2011 15:41

Tak tohle je totalni blbost... pokud je pro nekoho meta "jen" Iluminace, tak je to looser. Meta je v tomhle oboru mozna Historical Journal of Film, Radio, and Television, Journal of Visual Culture, nebo treba i Studies in Eastern European Cinema atd. Meta je knizka u dobreho zahranicniho vydavatele, ucast na kvalitni mezinarodni konferenci, v mezinarodnim vyzkumu. To vsechno uz se v ceskych FS davno bezne deje, at uz to autor clanku "opomenul" zminit z jakeholiv duvodu...

qe

Tomáš Bednařík | 25. květen 2011 16:18

Vážený pane Čeňku:

- ten řidič tramvaje osm hodin tvrdě maká, a má zodpovědnost, což se o Vás říct nedá (mimo to, že např. vydáte průměrnou knihu nebo plácnete na přednášce nějakou blbost), proto bere víc

- film je stále velice populární médium, takže i akademický text může proniknout na veřejnost (byť tedy nová filmová historie, to je něco, co skutečně zajímá jen ten zednářský okruh, to bych nevytahoval); co by pak měli říkat vyloženě marginální obory

- k tomu, aby člověk nemusel obcovat s granty, stačí třeba napsat nějakou zásadní publikaci, tzn. být taky trošku originální, trošku se tzv. intelektuálně napnout (a ne jako Vy přeložit akorát texty z francouzštiny, viz Vizuální antropologie, a vydat knihu/monografii o Rouchovi...)

- napsat do Iluminace 20stánkový odborný text je těžší než napsat 2stránkový text do Cinepuru, proto Iluminace; plus, nelajme si čistého tzv. vína, mám dojem, že byste rád získával body za články v časopisech určené širší veřejnosti, protože na tu Iluminaci nemáte - a to tady hlavně jde, v tom vašem článečku

- Francouze bych sem netahal, to jsou prostě starý laxní intelektuálové, kteří mají štěstí, že to na rozdíl od Řecka nebo Španělska jejich ekonomika utáhne

RE: qe

Antonín Tesař | 25. květen 2011 20:25

roztomilé, mám trochu pocit, že si tady někdo nelal příliš mnoho čistého tzv. vína a s tou argumentací mu to pak šlo hodně od ruky

- dělat řidiče tramvaje je zatraceně těžká facha, kam se na to hrabou nějaký nemakačenkové z akadémie

- film je populární médium a tim pádem sou populární i odborný filmový texty, to dá rozum (pokud to teda nejni nějakej zednářskej blábol zrovna)

- dyž je někdo originální, tak nepotřebuje peníze, to je taky každýmu jasný

- do Cinepuru píšou lidi, co nemaj na to, aby psali do Iluminace - a vo to tady hlavně jde

- na to, aby v nějaký zemi mohli bejt intelektuálové, musí to ekonomika tý země utáhnout

RE: qe

Tomáš Bednařík | 25. květen 2011 22:44

Tak to se Vám pane Tesař moc nepovedlo. Pokuste se o nějakou argumentaci, popř. počkáme na případné další reakce. Chápu, že chráníte svého kamaráda a že se váš třeba dotkl i ten Cinepur, kam píšete (žádnou odbornou studii do Iluminace si od Vás věru nepamatujeme), nicméně pan Čeněk si přes A2 několikrát vyřizoval v minulosti účty, nebojte, on má ostré lokty a takového hloupého zastávání se nemá zapotřebí, on to zvládne sám.

RE: qe

Antonín Tesař | 26. květen 2011 09:23

Vám se to taky moc nepovedlo. Do Iluminace jsem nikdy žádnou odbornou publikaci nenapsal, protože to nemám zapotřebí - obor filmová studia jsem nikdy nestudoval a Cinepur jako publicistický, nikoli vědecký časopis mi úplně vyhovuje. Spíš mě ve Vašem prvním příspěvku zarazila míra arogance a přezíravosti, navíc kombinovaná s poměrně podlými osobními útoky. Připadá mi to jako takové námitky střelené od boku někde u piva. Jsou vedené v tak obecné rovině, že je otázka, jestli se na ně dá vůbec něco rozumného říct - opravdu chcete, abych zcela vážně obhajoval, proč si vysokoškolský učitel zaslouží vyšší plat než řidič tramvaje? Navíc jsou ty "argumenty" vedené na velmi osobní rovině a míjí se s tématem článku. Co se textů Davida Čeňka týče, je zajímavé, že když někdo napíše něco negativního o českém filmovém prostředí, hned je to vnímáno jako "vyřizování si účtů".

RE: qe

oc__ | 26. květen 2011 13:54

Antonín Tesař: souhlas. Navíc se řidič tramvaje moc nenadře, kámoš to dělal při studiu a v podstatě to byla "kvalifikovanější" brigáda. Na rozdíl od řidičů autobusu a nebo kamionů. Ještě mezi těmi chlapi prý existuje šlechta co má papíry na řízení nebezpečných nákladů a cisteren.

RE: qe

kamioňák | 28. květen 2011 20:02

oc: že vy koukáte na Ice Road Truckers? http://www.youtube.com/watch?v=lvg-D1bYPG8

RE: qe

oc__ | 30. květen 2011 16:56

2kamionak: :)))

Ne, ale chvíli jsem se pohyboval mezi nelegály v USA a tam platilo, že získat řidičák na kamion bylo životní úspěch. A taky mám pocit, že kamioňáci jsou trochu součástí americký mytologie, podobně jako kovbojové a Phil Marlowe

RE: qe

David Čeněk | 31. květen 2011 16:40

Vážený pane Bednaříku,

máte pravdu až na jednu věc, opravdu jsem nikdy neměl v úmyslu vyřizovat si osobní účty. Jinak doufám, že mám dostatečně ostré lokty, abych se ubránil sám. Smysl té mé glosy myslím není třeba vysvětlovat.
Skutečně nemám na to, abych vydal text v Iluminaci, v tom s vámi zcela souhlasím. Jen bych upřesnil, že jsem žádnou knihu o Jeanu Rouchovi nevydal, o tom zatím jen mluvím a uvažuji, ale nemůžu se intelektuálně napnout, takže to asi přenechám těm lepším mezi námi.
V žádném případě jsem nechtěl snižovat význam jakékoliv profese, ale připadá mi absurdní, aby stát investoval tolik peněz do vzdělání určité skupiny, když si jejich práce následně necení. Je ovšem možné, že to prostě vidím ze špatného úhlu a skutečnost je jiná.
Ať se Vám daří!

PS. Taky vyučujete na vysoké škole...že jste tak zasvěcený do problematiky? Omlouvám se za zvědavost.

RE: qe

Tomáš Bednařík | 31. květen 2011 23:28

oc: Pane Čapku, to, co jste napsal o kvalifikovanější brigádě vašeho kámoše, je hloupost. Abych citoval pana Tesaře, jedna věc je akorát střílet názory od boku někde u piva, věc druhá pak rozebrat danou věc z hlediska a v závislosti na zákoník práce, zákon o mzdě/platu (posouzení složitosti, odpovědnosti, namáhavosti ap.), zákon o zaměstnanosti ad.

Vážený pane Čeňku, zasvěcený do problematiky jsem proto, protože sleduji česká film studies. Nikde nevyučuji. Mějte se hezky.

RE: qe

oc__ | 01. červen 2011 10:20

Pane Bednaříku jsme rád, že nikde neučíte, protože podle úrovně Vaší argumentace bysto toho nebyl schopen:

1. Zákoník práce je obecný předpis, který vám je při posouzení náročnosti té které práce k ničemu, vymezuje jen hrubá pravidla třeba o příplatcích za noční směnu.

2. Zákon o mzdě "upravuje poskytování mzdy a odměny za pracovní pohotovost, jakož i zjišťování a používání průměrného výdělku pro pracovněprávní účely", normování práce - opět nic co by rozhodlo o tom, jak se má práce tramvajáka k akademikovi

2. A už vůbec mimo je zákon, který "v souladu s právem Evropských společenství upravuje zabezpečování státní politiky zaměstnanosti, jejímž cílem je dosažení plné zaměstnanosti a ochrana proti nezaměstnanosti."

To čím byste měl argumentovat je třeba popis pracovní pozice http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006042401 (10 týdnů výcviku, atd. - to je i hrubá definice toho, co mám na mysli pod pojmem "kvalifikovaná brigáda")


===========================================

Platy v humanitních oborech jsou skutečně skandálně nízké a přitom mi přijde, že je po "soft skills" celkem poptávka (manažerské kurzy rétoriky, pochopení médií...) Potíž je v tom, že akademická sféra je dost uzavřená a často se produkují podivné věci jako je "mezinárodní konference" na PedF UK, která je celá v češtině a řada sborníků má problematickou kvalitu.

Napsat slušnou knihu dá práci a podobně je celkem dřina vést studentům poctivě odborné eseje. Když se to zanedbá, výsledkem jsou názory pana Bednaříka. Ono totiž plkat o Kantovi se dá i po 10 týdne kurzu a filosofujícímu tramvajákovi (a bohužel jsou v ČR i tací) nikdo neexne pod rukama.

RE: qe

Tomáš Bednařík | 01. červen 2011 18:23

oc: Pominu, že se tu vypindáváte v 10:00 a zeptám se rovnou: to, co jste napsal, myslíte vážně, nebo si děláte srandu? Já se snažil nasměrovat celou věc k adekvátnímu rozebrání daného problému (v zákonu č. 143/1992 Sb., o platu k tomu máte většinu podkladů), nikoliv o to, abyste mi vygooglil, co který zákon obsahuje, pak udělal tlustou čáru a zase si mlel - už po druhé jak někde u piva - o skandálně nízkých platech v humanitních oborech a nějakých konferencích. Vaše tvrzení z 26. květen 2011 13:54 je prostě absolutní a ničím podložený nesmysl. Snadnost, s jakou jste to vypustil z úst, je zarážející.

RE: qe

oc__ | 01. červen 2011 19:09

Pane Bednaříku máte prostor: jakým způsobem dospějete částce platu řidiče tramvaje na základě zákona č. 143/1992 ?

Jen pro jistotu Dopravní podnik hl. m. Prahy je akciová společnost, Zákon č. 143/1992 Sb. je o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech... nespadají sem akciovky vlastněné státem... ale rád se nechám poučit.

Přeju hodně štěstí..

RE: qe

Tomáš Bednařík | 01. červen 2011 19:31

Panu Čapku, vy mi nerozumíte, tady nejde o to dospět k částce platu tramvajáka (která je stanovena kolektivní smlouvou podle zákoníku práce, takže kde je problém), ale jak už jsem psal, o posouzení složitosti, odpovědnosti, namáhavosti ap. Reagoval jsem na váš výkřik, že se řidič tramvaje moc nenadře - kupř. právě třeba ve srovnání s někým, kdo je nucen vést studentům eseje.

RE: qe

oc__ | 01. červen 2011 22:57

"...o posouzení složitosti, odpovědnosti, namáhavosti..." - zatím jste ale o tom nic konkrétního nenapsal, prostě mi přijde, že jenom mlžíte, tramvajáci se opravdu přiliš nenadřou (dělal jsem kdysi v PDP audit a vím, že je to relativně pohodová práce), navíc se plat odvíjí i od vynaloženého úsilí na dosažení kvalifikace a to je v akademické sféře víc než 10 týdnů.

RE: qe

Lincoln Hawk | 03. červen 2011 00:40

Skvělá Over the Top diskuse. Nejvíc se nadřou kamioňáci, vím o tom svý.

RE: qe

oc__ | 06. červen 2011 14:29

... a tak nezbývá, než to logicky ukončit:

http://www.youtube.com/watch?v=P1HS5yaDj30&feature=related

RE: qe

tirák | 06. červen 2011 19:18

Tohle mi nepřipadá jako logický ukončení. Logický ukončení je tohle: http://www.youtube.com/watch?v=LGNYKm37PWM

RE: qe

kamioňák | 07. červen 2011 22:59

Koukam, ze se zde sesla sama lepsi spolecnost - Lincoln Hawk, tirak. Navrhuju, aby se pan Bednarik utkal s panem Tesarem ci panem oc v pace. Vitez vyhraje novej fajnovej kamion.

http://www.youtube.com/watch?v=txUIq2O3wPE&feature=related

RE: qe

tirák | 08. červen 2011 13:03

Hergot to byl napínavej kus, do poslední chvíle jsem nedoufal, že to Sly dá. Ještě mě napadlo, že by byla slušnost, aby se tu objevila tahle nestárnoucí klasika, která chytí za srdce každýho chlupatýho chlapa s mozolama od volantu:
http://www.youtube.com/watch?v=LcKdTeEklRA
Proč někdo nesloží takhle pravdivou písničku o akademickejch pracovnících?