došlo

Ad Vymezení černošské moci (A2 č. 23/2012)

Robin Ujfaluši se ve svém článku Vymezení černošské moci mýlí hned v několika ohledech. Když podsouvá Malcolmovi X sen o návratu do Afriky, plete si ho s Marcusem Garveyem. Na rozdíl od Garveyova projektu skutečného přesídlení mluvil Malcolm X o návratu „kulturním, filosofickém a psychologickém, zatímco fyzicky zůstaneme zde“. Podobně mylně pak autor píše v souvislosti s Černými pantery o „ozbrojeném odporu“, ke kterému však přikročila až Black Liberation Army. Panteři neměli v úmyslu stát se městskou guerillou a eskalovat násilí ze strany utlačovaných, ale pouze mu bránit ze strany utlačovatelů.

Pisatel se dále mýlí také v tom, že Black Power interpretuje jednostranně jako „černou sílu“, přestože v textech Černých panterů nebo například v slavné řeči Malcolma X The Ballot or the Bullet je jasný důraz ne na sílu, ale právě na (politickou) moc. Mýlí se také, když spolu s Hannah Arendtovou staví moc proti násilí, které je jakékoli moci nevyhnutelně inherentní a vždy zůstává její možností, neboť právě „instrumentální povaha“ násilí je nutná třeba jen ve vyrovnávání se s běžnou zločinností.

Nejhlouběji se však mýlí, když odnímá utlačovaným právo bránit se násilí, byť i násilím. Pochybuji, že by Robin Ujfaluši chtěl radit oběti znásilnění nebo vraždy, aby se násilníkovi nebránila, protože tím vše zhorší pro sebe i pro něj. Právě to ale svým odmítáním legitimní sebeobrany – protože k ničemu jinému ani Malcolm X, ani Černí panteři nevyzývali – autor dělá.

Je sotva možné dnes soudit, jak by afroamerické emancipační hnutí vypadalo a jakých výsledků by dosáhlo bez svého militantního křídla. Jisté je, že právě ono mělo zásadní podíl na budování černého sebevědomí. Pokud se ale ohlížíme za hnutím jako celkem, je třeba si uvědomit, že schopnost inspirovat není soutěž, kde vítěz může být jen jeden, a také, že inspirace neznamená opakování, ale poučení – a poučit se je možné i z toho, co zraňuje náš jemnocit. Inspirovat se tedy lze jak u Martina Luthera Kinga jr., tak u Malcolma X nebo Černých panterů. U nich třeba tím, že si nenechali vnutit obraz sebe samých svými utlačovateli, nezůstávali pasivní obětí setrvalého útisku a také odmítli čekat, až se titíž utlačovatelé rozhodnou dát utlačovaným jejich práva. Naopak, stáli tady teď jako lidské bytosti, kterým nejen nikdo nemusí dávat to, čím jsou, ale které si to také od nikoho nenechají beztrestně brát.

Matěj Metelec

 

Vánoční bazar ve Školské

Pražská galerie a komunikační prostor Školská 28 zve všechny zájemce (malá knihkupectví, vydavatelství nebo i jednotlivé autory), aby se přidali k mini-veletrh-bazaru knih a designu, který se uskuteční 13.–15. prosince 2012 a během něhož se návštěvníci budou moci seznámit s publikacemi, katalogy a projekty malých nakladatelství, uměleckými tiskovinami a současným designem. Prostory nabízíme bezplatně. Součástí bazaru budou koncerty, čtení, filmové projekce, dílna pro děti a rodiče, občerstvení ad. Pokud máte chuť využít nabídky a zúčastnit se vánočního knižního bazaru, kontaktujte nás na e-mailové adrese [email protected].

Dana Recmanová, kurátorka galerie Školská 28