ISSN 1803-6635

hledat

přihlášení

anketa

Nejdrsnější superhrdina je:

celkem hlasů: 353

Studio Béla Bonus, kauza ostravské městské galerie očima ARTYČOK.TV, vánoční filmový bazar, nejlepší filmy současné světové kinematografie... Studio Béla má tradičně nabito.    další tipy
úvod > archiv > 2013 >  č. 5 > eskA2látor 2

Redaktor společenského týdeníku Reflex Jiří X. Doležal důrazně říká: „Nedám!“ Myslí tím peníze na živou kulturu. Odsuzuje „kulturní frontu“ za petici a únorovou demonstraci, za obojím totiž vidí rozmazlenost, narcismus, aroganci, pseudointelektuální snobství, pocit nadřazenosti a levicovost. Správné je prý nekomerčně tvořit po pracovní době a tvorbu brát jako koníček. Umělci či kritici mohou žádat o podporu pro důchodce či invalidy. V pozadí je otázka, kterou známe z raných devadesátých let: „Má vůbec demokratický stát podporovat ekonomicky neefektivní svobodné umění a tvorbu?“ Déjà vu. Pokud tu před rokem 1989 byla především prorežimní oficiální kultura, dnes by to mohla být kultura podpořená mecenáši, podle jejich vkusu. Jak řekl Ludvík Vaculík: „Tak se vyjeví, jak kdo potřebuje kulturu.“ Třeba si stát jako bonus k údajným úsporám vypěstuje i nový underground. Příležitost ke změně se přímo naskýtá – Koncepci účinnější podpory umění vyprší platnost právě tento rok.

diskuse

post-bolševická rétorika

picha.jiri@mujmail.cz | 04. březen 2013 16:15

Ačkoli jxd jinak příliš neuznávám, tady v tom se s ním naprosto ztotožňuji.

Podobná pravidla pro rozdělování peněz na jakousi "živou" kulturu budou nahrávat elitářství a nabubřelosti vybraných jednotlivců spolků, které se zde vytvoří. Půjde pak zas jen o souboj jednotlivých zájmů, a s kulturou bude mít takové přidělování pramálo společného.

Na co ty peníze vůbec jsou? na to, aby začínající umělci vůbec tvořit mohli? To je vtip? A jak zajistit, aby nesloužily podobné spolky jen jako informační kanál pro toho, kdo jim ty peníze přiklepne? A je tohle vůbec ještě kultura?

Nicméně, v případě A2 mě tato rétorika příliš nepřekvapuje, dlouhodobě zde 1 článek o umění oblokpuje 6 levičáckých pamfletů, aby čtenář náhodou nepropadl dojmu, že snad zavítal na kulturní server, který neopruzuje politickými stádními žvásty, ať už z kterékoli nepotřebné strany.

RE: post-bolševická rétorika

Mirek | 07. březen 2013 20:36

No vidíte. A já bych zase řekl, že každý článek o kultuře zde obklopuje řada pravičáckých pamfletů. A často i více než šest. Holt, všechno je relativní.

Živá kultura?

Jardaqt | 03. březen 2013 20:37

Já nějak nechápu samotný požadavek. Jakou kulturu by měl stát podporovat? A v jaké míře? A kdo určí, jakou vlastně kulturu, tedy koho podporovat. Nějak mám pocit, že se tady objevila skupina lidí, kteří mají pocit, že právě oni jsou těmi, kdo by měl být podporován. Nikdo o mne nestojí? To je znamení vysoké kvality, zasloužím dotaci. A vlastně, neměl by se někdo postarat, aby o mne stáli všichni? A - samozřejmě se to kulturních, bohužel nepodporovaných dotkne - proč také nepodporovat něco dalšího? Co takhle lyžařské instruktory? Nebo, aby to bylo blíž kultuře, proč jsem nezaznamenal požadavek, aby stát podporoval trampské, nebo rockové muzikanty, kteří se nedokázali uplatnit na komerčním trhu? Mám z těch, už letitých diskuzí pocit, že 'My kluci, kteří spolu mluvíme' jsme se rozhodli o velikosti našeho přínosu pro tento svět. A o tom, že si zasloužíme výjimečný přístup.

RE: Živá kultura?

Jan | 11. březen 2013 17:46

Přeji vám abyste měl děti a ty vám kolem patnáctého roku života pod vlivem expanze americké kultury začaly zcela vážně tvrdit, že nejlepší země na světě jsou USA a že chtějí žít tam, ne v nějakém zaprděném Česku. Nebo možná už v té době budou obdivovat Čínu, nebo znova Rusku, kdo ví... Jinak řečeno: podpora kultury samozřejmě smysl má, a to především takové, kde je potenciál pro nějakou kvalitu. Protože kvalitní a/nebo úspěšná kultura (kniha, film, divadelní hra, malba...) je krom jiného také prodlouženou rukou státu, ze kterého pochází. U t= úspěšné můžeme občas spoléhat na neviditelnou ruku trhu, u té kvalitní už bych na ni ale příliš nesázel.

Pred rokem 89

Franta | 03. březen 2013 07:32

Ta argumentace kulturou pred rokem 89 mi prioada ponekud dvojsecna. Respektive spis jednoznacna, ale jinak nez autorka pise. Tu "prorezimni kulturu" za kulturu moc nepovazujeme, takze to neni dobry priklad. Ale co ta neprorezimni? Vznikala? Vznikala. Podporoval ji stat penezi? Nepodporoval.

RE: Pred rokem 89

Mirek | 07. březen 2013 22:00

Bohužel neznám stát, který by podporoval protirežimní kulturu - tzn. kulturu proti svému režimu. (Pokud stát podporuje kulturu proti režimu, pak se jedná pouze o kulturu proti režimu cizího státu - soupeře, protivníka, nepřítele, který má zájem z nějakých důvodů oslabit.) Teprve až bude mít společnost znalostní charakter, bude podporovat i protirežimní kulturu, která je schopna odhalovat její slabá místa, protože je v zájmu takové společnosti nemít slabá místa. Slabá místa se znalostí opravovat a odstraňovat . Taková společnost však musí mít v čele inteligenty a ne hňupy, kteří pořádně nevědí, co vlastně dělají. Takový postup nám však v brzké době určitě nehrozí a protirežimní umělci zatím musí živořit. I to je součástí života.

RE: Pred rokem 89

Jožin | 08. březen 2013 11:32

Takže jinými slovy redaktoři A2 jsou prorežimní pohůnci?:)

Fajn!:)

RE: Pred rokem 89

Mirek | 08. březen 2013 17:06

Osobně na redaktorech A2 nevidím nic, co by mělo ohrožovat nebo destabilizovat současný režim. Mám pocit, že se snaží existovat v rámci mírného pokroku v mezích zákona.