Básně hudebníka Ivana Palackého podle jeho vlastních slov zachycují „nové městské mýty z útržků vět, co mu vyprávěly ženy“. Jinotajné i velmi přímočaré příběhy z reálných i smyšlených brněnských ulic vyprávějí o lidech, kteří řeší vztahy, chodí na „strašně zajímavé pití“ a občas se promění v sádrokartonové desky. „Z každého apokalyptického běsnění/ však zůstane nakonec jen plápolající deka.“
Jedna
V Brně,
na ulici Slaná,
bydlívala žena v pokoji z přeludů.
Měla tam gramofon.
Dnes je z ní matka
a v tom pokoji
jí dvě nemluvňátka neustále přikazují,
ať mlčí.
Hmm,
říkalo se,
že oproti mnohým jiným
kolik že příležitostí ta žena měla!
„Neukazuj na tu horu! Je to neslušné!“
slyšela tisíckrát.
Užuž byla u ventilku
a téměř by jím i otočila,
leč nakonec se přece jen
v novém životě
postupně
poskládala
do nehybné estetické plochosti.
Od té chvíle dělala vše, jak se má.
Uschl i iris.
Pohledný
spokojený život
taky není k zahození!
Řetězcem všedních starostí doklouzala
k jistině.
Jaképak zmarnění?
Říkal snad někdo „vniveč“?
Vždyť věřilo se jí kdysi z jiné cesty.
Dva
V Brně,
na ulici ústící k M. paláci,
lehávala na stropě žena
s maketou třiceti osmi mužů.
Měla tam staré mistry,
tištěné na křídovém papíře.
Celé noci snila o obecném pánovi,
kterého by mohla zanechat
ležet u cesty jako balvan,
a bytoval by tam klidně i poté,
co by se vrátila ze strašně zajímavého pití.
„Ani by nemusel mít třásně,“
řekla jedné noci do stropu
skrz nátrubek smotaný z makety třiceti osmi
mužů.
Všechno,
co člověk prohlásí do tmy tak složitým
způsobem,
se do puntíku vyplní.
Tři
V bytě s postelí,
paralelně s Avionem,
lehávala žena,
která co chvíli jakože couvala do mlhy.
Byl to trik a fungoval,
když ten,
koho udržovala na tuhé stříbrné niti,
díval se na její vyholený zátylek,
a nevšiml si tedy,
že ona ve skutečnosti nikam necouvá,
že provádí stokrát omletý gimmick
lítostivé sublimace.
Někdy zničehonic chodila po rukou,
a poněkolikáté tak obelstila i osoby,
které už na její virtuózní číslo s propadáním se
do bílé
dočista zapomněly.
V bytě s hnědým mezipatrem
měla cívkový magnetofon.
Dnes je nudná.
Mlha zmizela.
Úplně klidná.
Nemluví se o ní.
Čtyři
Na ulici Bělostezečná
žila ve svém dětském pokojíku dospělá žena.
Každý večer se alespoň chvíli nemohla
nadechnout.
Vyrážela tedy na strašně zajímavé pití.
Seděla
„na baru“, jak se říká,
a představovala si, co si o ní kdo asi tak myslí.
Nepozorovaně přitom prodýchávala bederní
páteř.
Říkalo se,
že nikdo v Brně to neumí líp,
nebo alespoň nikdo v okolí ulice Kozí.
Co ještě nikdo nikdy neviděl, jí nešlo.
A jejdamane, co bylo komu po tom?
Koho tenkrát zajímalo a dnes ještě
zajímá nespatřené?
Její hlas byl deponován v olověné truhlici
v Kumpoštově domě,
sociální bydlení,
1 + 1,
přízemí,
dobré pro kolo.
Heslo k otevření
(kdyby jej někdy)
bylo „Přerývaný dech“.
Řekl jsem jí:
„Použiješ-li rodinný voucher do vily Tugendhat,
odpouštím ti.
Tvá touha po průměru je navěky nevinná.
A kdybych se naopak já ještě někdy pokusil
pohrdat obecným,
ať mě za trest samo zachvátí
do té míry,
že si jej nepovšimnu.“
Pět
Na ulici nedaleko kavárny Prahavbrně
žila žena v pokoji s třiceti osmi bubáky.
Jednoho dne našla na chodníku
před Poslední lečí
ležet muže,
co vypadal jako bílá sádrokartonová deska.
1250 × 2000 × 12,5 mm.
Dokonce měl na lícní straně nalepený
zelenkavý papír!
Zvedla jej a podívala se pro jistotu i z boku.
A byl opravdu úzký a převýšený.
Nezdálo se navíc,
že by cokoli vyjadřoval.
I zaradovala se a vzala jej do pokoje
s třiceti osmi bubáky,
kteří tím pádem zmizeli,
jako když je do studny hodí.
V pokoji se za letních večerů hromadily
stíny chodců.
Měla tam černou kovovou konstrukci
na květináče.
Dnes je klidná
a na sebepotvrzení
a sebevyjádření
si už ani nevzpomene.
Šest
Na ulici Mořská
s restaurací
bydlívala
v bytě s vysokými stropy
žena,
které se dobře povedla jedna věc.
Tak dlouho napodobovala jinou ženu
do té míry,
že dokonce její vlastní matka
nebyla schopna ji rozpoznat
na společné fotografii
ze synchronizovaného plavání!
Stejné vlasy,
oblečení,
pohyby,
problémy.
A nakonec trochu i muž.
I když ten jinak.
Ten přece jen jinak.
Říkalo se,
že odevzdala jiné ženě
na x let
svou identitu.
To je nepravda!
Ta žena
postupně
vytvořila
z virtuózního
imitování
svou
charakteristickou
nenapodobitelnou
vlastnost!
Sedm
Na ulici Bělozlatá
žila v docela hnědém pokoji žena,
která na poslední chvíli
vyklouzla z lopaty
realiťákovi,
světlovlasému členu přípravky Ódées.
Tak udělala,
otřepala se,
rozhlédla se po ulici
a po dvou letech
zčistajasna
povila dítě muži,
který na Filozofické fakultě Masarykovy
univerzity
napsal
bledým inkoustem
úplně rovné pojednání o Dostojevském.
Měl ji rád,
líbila se mu,
nemiloval ji,
ale zůstával nehybně ležet na svém místě,
když ona vyrážela na strašně zajímavé pití.
„Na povinnou jízdu
jsem nemohla natrefit na nikoho
vhodnějšího!
Užívám si to!“
pochvalovala si před kavárnou Tungsram
na Kapucínském náměstí,
kde popojížděla kočárkem.
Slušelo jí to.
Nakonec je tedy všechno v pořádku
a báli jsme se zbytečně,
nic se nestalo,
říkalo se.
Dávno, dávno už přešla po Mostě vzdechů.
I proto nikdo za nic nemůže.
Tak to prostě je.
Ódéesák se
zpětně viděno
projevil
jako výhodný spouštěč
nadýchaného útěšného „plonk“!
Osm
Na ulici Nadnášecí voda
bydlela v pokoji s nakreslenou želvou žena,
do které všechno dobré
padalo
jako do bezedné černé studny
a ztrácelo se tam bez užitku.
To není možné.
I přesto
prožila
standardní život
a něco i vychovala.
Kolem osmačtyřiceti let věku
se zaživa odebrala tam, odkud není návratu,
a neprodleně se reinkarnovala*
do bytosti,
do které všechno dobré
padalo
jako do bezedné černé studny
a ztrácelo se tam bez užitku.
To není možné.
* Překvapilo ji, jak rychle a obyčejně znovuzrození probíhá. V uličce u hajzlů jí pešek vrazil herdu do zad a zřetelně řekl: „A znovu.“
Devět
V Brně,
na ulici s varnou,
přespávala
v policejním bytě
s matkou a bratrem žena,
ve které se vzňaly veškeré naděje.
Její „co kdyby“
se zčistajasna ocitla ve zničujícím žáru
a ona sama
do žáru ještě přiložila náušnice
s podobiznou Tavy Tavy.
Jak víme,
z každého apokalyptického běsnění
však zůstane nakonec jen plápolající deka.
Žena přikryla se
a v sérii
ohlušujících ran o stěny
proměnila se
v hliníkový L profil.
200 × 200 × 5 mm.
Lehounká
pak ještě dvakrát břinkla o podlahu
a strop
a vypadla na ulici.
Její naděje dospěly do aluminia,
říkalo se.
Našel ji,
na chodníku,
muž,
klopýtající z Poslední leče,
ze strašně zajímavého pití.
Tou dobou
v novou okenní kliku
už ani nedoufal.
Deset
Na ulici Pepř
bydlívala,
nyní šedá,
žena s mužem,
který odpovídal všem standardům.
Měli tam i na hnědém mezipatře ležet
děťátko.
Jednoho večera,
u stolu obklopeného náletovými dřevinami
jako v zahradní restauraci
vedli spolu dialog.
Muž: „Nejlepší je nad tím nepřemýšlet.
To přijde samo.
Co projde, to přijde.
Někoho jsem potkal.“
Žena: „Ano?“
Muž: „Děje se to.
Šli jsme do Ikey a kecali jsme.
Masové kuličky vegetariánské.
A já najednou čumim, že jsem spadl
do frendzouny.
Víš, jak jsme byli na jahodách v Chesterfieldu?“
Žena: „Myslíš tenkrát? To jo.“
Muž: „Tak přesně – dostal jsem se
do friend zone.
Frendzouna jako tenkrát s tebou.
Jsme jako kamarádi.
Prostě pohoda, kecáme.
A mně to nedošlo a pak už bylo pozdě.“
Žena: „A cítili jste se spolu dobře?“
Muž: „Jo, no… Takhle – ano,
ale jí jela tramvaj
a já jsem spal u kamaráda
a hráli jsme stolní fotbal
a nic se nestalo
a tak.
To je věc,
na kterou člověk bude vzpomínat
do konce svýho života.
S tím člověkem jsi totiž strávila v tom životě
určitou část života.“
Žena: „To znám.
Byla jsem s jedním člověkem, víš?
On mě má rád
a je to ten typ, co se nezamiluje
na první pohled.
A nechce mě vidět každý den.
Prý aby se oprostil od různých věcí.
Já bych si přála, aby to bylo hlavně hezký!
Ale on tak nepřemýšlí.
Je to hezký!
Radši se neptám.
Až bude něco vážnějšího,
tak se budu snažit to brát co nejvíc vážně.
My jsme totiž generace,
co budeme mít jenom jedno děcko.
A tak pozdě, že už TO nestihnem!“
Muž: „Můj děda mě má velmi rád!
On už žije jenom pro své vnuky.
‚Ty brďo, dědo, co budeš jíst ty?‘ říkám mu.
‚Ale hlavně ty se najez, já už si nějak poradím.‘“
Žena: „Důležité je ty vzory si takhle předávat.
Jak se to jednou přetrhne a pokazí, tak…
radši nemluvit.
Nemáš hlad?
Já totiž nemám.
Nezajdeme ještě někam?
V kolik ti to jede?“
Z knihy, jejíž vydání připravuje nakladatelství Dybbuk, vybral Petr Borkovec.
Ivan Palacký (nar. 1967) je hudebník, zvukový umělec a architekt. Byl členem skupiny Výkřiky břich, tria Sledě, živé sledě nebo audiovizuálního dua Koberce, záclony. V současnosti se podílí na aktivitách Pražského improvizačního orchestru, působí v kapele Pátí na světě, triu Love_me,
duu Palagrachio ad. Dlouhodobě si vede zvukový deník ze svých cest, obsahující úryvky příběhů, záhadných zvuků a různých akustických chyb.
V čase přípravy knihy Škody jsou tajné o sobě autor (na požádání) poznamenal: „Nyní zkouší psát nové městské mýty z útržků vět, co mu vyprávěly ženy. Nerad bývá brilantní. Chce, aby ty příběhy nebyly suverénní, aby kulhaly na jednu nohu. Totéž má rád i v hudbě. Miluje hráče, kteří se pohybují na hraně katastrofy. Na nichž je vidět, že nevědí, zda ten dnešní koncert dohrají, zda se nestřádá na fiasko. Virtuozitu oceňuje, ale uspává jej.“
Kdyby profesor Václav Cibula své pražské legendy a figurky mazal na papír a Cyril Bouda je pytlíkoval po knihovnách, bájil a znovu sepisoval, možná by vzniklo něco podobného Palackého textům. O matičce Praze by v nich nepadlo ani jediné slovo – v tom by také byla nepřehlédnutelná i neoddiskutovatelná podobnost!
–pb–