ISSN 1803-6635

hledat

přihlášení

anketa

Egon Bondy je pro vás:

celkem hlasů: 105

Norský týden Přehlídka norského filmu nazvaná Norsk uke (Norský týden) se uskuteční 21. - 27. května v kině Ponrepo představí 7 skvostů norské kinematografie z let 1929 - 2006. další tipy
úvod > tipy

fórum: tipy

Reflexe doby před rokem 1989 v literatuře

Knihovna Václava Havla | 11. červen 2014 16:36

Beseda s autory ze zemí střední Evropy, které spojuje obdobná historická zkušenost.

Hosté: Mirka Ábelová (Slovensko), Peter Kocsis (Maďarsko), Franciszek Nastulczyk (Polsko), Max Ščur (Bělorusko).

Moderuje Jáchym Topol.

Večer se koná ve spolupráci KnVH s revue Babylon a s podporou: Višegrádský fond, hlavní město Praha a Státní fond kultury ČR.

KDE: Knihovna Václava Havla, Řetězová 7, Praha 1
KDY: 12. června 2014, 19:00

Makedonský večer

Večery evropské literatury | 10. červen 2014 09:00

Vážení přátelé,

srdečně Vás zveme na v pořadí již 21. večer z cyklu Večery evropské literatury, který pořádají Institut umění, Památník národního písemnictví a Zastoupení Evropské komise v ČR ve spolupráci s Kanceláří Kreativní Evropa – Kultura a s Velvyslanectvím Makedonské republiky, v literárním salonku Památníku národního písemnictví.

Makedonský večer bude patřit současné makedonské literatuře. Kromě diskuse chystáme projekci video-poselství Goce Smilevského, makedonského spisovatele a autora románu Freudova sestra (Cena Evropské unie).

Hosté večera jsou překladatelka a literární historička Branislava Kubešová, česko-makedonská autorka a překladatelka Jarmila Stojčevska Zdichyncová a spolumajitel nakladatelství Větrné mlýny Petr Minařík.

Večerem bude provázet David Vaughan. Úryvky přednese Kajetán Písařovic.

Těšíme se na Vás!

The Rite of Spring / Svěcení jara

Choreografie Svěcení jara zaujímá v tvorbě Marie Chouinard zvláštní postavení. Premiéru měla před více než dvaceti lety, v roce 1993, a dosud neztratila nic ze své podmanivosti a vitality. Jedná se o první práci, kterou Chouinard vytvářela na danou, dokončenou hudební partituru. Na rozdíl od jiných choreografů, konstruuje Chouinard svoje „Svěcení“ rozvíjením sólových partů s ambicí probudit v silném, jasném pohybu intimní mystérium každého z tanečníků. Choreografka vychází z momentu předznamenání nového života, tak jako před sto lety Stravinského skladba a Nižinského originální choreografie předznamenala novou společenskou a uměleckou éru, éru „nového světa“, éru modernismu.

V tomto avantgardním díle Marie Chouinard nachází původní pulzaci, která je základem i její choreografické řeči. „V mém Svěcení není žádný příběh,“ vysvětluje autorka, „žádný vývoj, žádná příčina a následek. Pouze synchronicita. Je to, jako bych prožívala každý moment potom, co kdysi vznikl život. Představení je o odhalení tohoto momentu. Mám pocit, že před tímto okamžikem se na obloze ukázal výjimečný výboj světla či záblesk.“ Svěcení jara Marie Chouinard viděla Praha poprvé v roce 2007, kdy bylo provedeno za doprovodu symfonického orchestru Českého rozhlasu.

“Pod oblohou efektního light designu je deset tanečníků neúnavně hnáno podmanivostí hudby. Až na hranici orgastického transu, na pokraj vyčerpání. Je to síla! Síla vzdávající hold dravé hudbě - síla, z níž se zrodil vyšinutý, neobyčejně originální tanec, který je ztělesněním životadárné energie.“

Geoffrey West, Scotland on Sunday, Edinburgh, 1994

Henri Michaux: Mouvements

Inspiraci k jednoaktovému baletu, v němž tančí kompletně celý soubor, objevila Marie Chouinard už v roce 1980. Kniha Mouvements Henriho Michauxe obsahuje 64 stran inkoustových kreseb, 15 stran básní a doslov. Všechen tento obsah načetla Chouinard „slovo od slova“ do choreografické partitury, která doslova kopíruje strukturu knihy – všechny stránky, obrazy a texty, včetně zachování směru čtení zleva doprava. Tanečníci se jako inkoustem malované mnohotvárné figury v tomto vektoru pohybují na bílém pozadí, coby dynamická kresba na bílém papíře. Jednotlivé listy knihy jsou navíc promítány na horizontu scény tak, aby diváci měli možnost vlastního simultánního čtení Michauxovy knihy.

„Tanečníci zde nejsou pouhými zprostředkovateli smyslu Michauxových slov, kopií jeho umění – naopak, jejich individuality nám dávají nahlédnout hlouběji do smyslu inkoustových kreseb. Tento hlubší vhled a osobní přístup tanečníci vyjadřují nejen skrze těla, ale také výrazy tváře a hlasy.”

Robyn Fadden, Blouin art info, Listopad 2013

Předprodej vstupenek:
http://www.tanecpraha.cz/playbill/detail/id/51427/mn/35/page/46

 

Coup Fatal / 22. června 2014 / Hudební divadlo Karlín

Tanec Praha | 09. červen 2014 14:52

Coup Fatal je inspirováno rozmáchlými gesty mladých vznětlivých mužů, místních dandyů, kteří patří ke koloritu Kinshasy, hlavního města Konga. Hlavním tématem tohoto multižánrového díla je bohatství, barevnost, eruptivnost, kterou přináší sdílení krásy obsažené v mixu barokních árií s tradiční i populární konžskou hudbou, s rockem a jazzem. Kontra tenor Serge Kakudji spolu s orchestrem třinácti – různě profilovaných muzikantů z Kinshasy – provede repertoár několika barokních skladatelů. Z tohoto zvláštního spojení – esence evropské historie a africké současnosti – povstává zcela nový svět.

Bruselský skladatel Fabrizio Cassol a kytarista Rodriguez Vangama na jedné straně, a režisér Alain Platel s tanečníkem Romainem Guionem (C(H)ŒURS etc.) na straně druhé. Společně hledali scénickou formu, jež by postihla obrovský potenciál dvou tak vzdálených kulturních sfér.
Rozhodli se však spíše oslavit nepopiratelnou a neodolatelnou eleganci Konžanů, než vzdávat poctu baroknímu repertoáru.

Coup Fatal bude mít premiéru 10. 6. 2014 na vídeňském festivalu Festwochen, a Praha je po Vídni a Amsterodamu třetím městem, kde se toto originální dílo představí divákům.

Předprodej vstupenek:
http://www.tanecpraha.cz/playbill/detail/id/51431/mn/35/page/46

 

Od Balkánu k Baltu

Knihovna Václava Havla | 05. červen 2014 10:16

Napříč zeměmi plnými rozporů a vzácností s básníky propojujícími se slovem.

Hosté: Dejan Matić / Željko Perović / Ivo Stropnik / Zoran Pevec / Ivan Dobnik / Genowefa Jakubowska-Fijałkowska / Małgorzata Lebda / Maciej Melecki.

Následuje představení sbírky Franciszka Nastulczyka Průvodce slepého psa (Protimluv, Ostrava 2014). Básně v českém překladu recituje Vlaďka Kužílková.

Večerem provázejí Lenka a Peter Kuharovi.

KDE Knihovna Václava Havla, Řetězová 7, Praha 1
KDY 5. června 2014 od 19:00

Min Tanaka, legenda světového tance, vystoupí v Arše s inscenací Šťastný strom. Letos uplynulo třicet let od jeho prvního vystoupení v Praze, které v době totality muselo proběhnout v utajení. Za tu dobu ze semínka svobodné imaginace vyrostl mohutný strom.

V Praze poprvé vystoupil Min Tanaka v roce 1984. Jeho tehdejší tajné vystoupení viděla jen hrstka zasvěcených diváků. Od té doby se stal pro mnohé v České republice živou legendou. Tanaka byl prvním, kdo u nás představil butó, tanec japonské avantgardy, který se zrodil z potřeby znovu najít kořeny japonské kultury a odmítnout západní formální vzory. 

Soutež: http://www.advojka.cz/soutez

Elekce / 6. 6. 2014 / Meetfactory

A2 | 04. červen 2014 17:32

Elekce – 2. ročník přehlídky české elektronické hudby.
Cílem festivalu je prezentovat českou elektronickou scénu jako jeden celek.

Chceme vytvořit značku, která bude zaštiťovat kvalitní českou elektronickou hudbu. Abychom se dostali ke kvalitním hudebním projektům, předchází tomu několikaměsíční rešerše stovek projektů, z nichž jsme vybrali přes tři desítky umělců.

Při vyslovení pojmu česká elektronická scéna není úplně každému jasné, co si má pod tímto pojmem představit. Jedním z našich cílů je také vysvětlit, co v současné době tento pojem znamená. K tomu poslouží řada workshopů a diskuzí pro laiky i veřejnost.

Chceme vytvořit jeden nabitý den, kdy se představí vybraní umělci pod “jednou střechou”.

https://www.facebook.com/elekcefestival?fref=ts

Scott & Charlene's Wedding (AUS) + OTK (CZ)

SKYTH Promotion & Landmine Alert | 31. květen 2014 10:31

4. 6. / 19.30 / Radlická - kulturní sportovna

Soutěž o dva volné vstupy!

Debata s Respektem – politika a média

Knihovna Václava Havla | 31. květen 2014 08:37

Česká média se vrací do českých rukou. Noví majitelé však spolu se svými politickými ambicemi přinášejí dosud nejsilnější obavy ze ztráty nezávislosti.

Pozvání přijali: Sabina Slonková (MF Dnes), Jindřich Šídlo (Hospodářské noviny) a Fabrice Martin Plichta (Le Monde).

Debatu moderuje redaktor Respektu Tomáš Sacher.

KDE Knihovna Václava Havla, Řetězová 7, 1. patro, Praha 1
KDY 2. června 2014 od 19:00

Masopust uzavírá sezónu Orlandem Anny Petrželkové

Divadelní společnost Masopust - Eliadova knihovna Divadla Na zábradlí | 30. květen 2014 20:51

Divadelní společnost Masopust chystá na půlku června poslední premiéru letošní sezóny, tentokrát v režii Anny Petrželkové. 15. 6. 2014 poprvé uvedeme v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí scénické setkání s názvem ORLANDO, inspirované stejnojmennou hrou Lenky Lagronové a románem Virginie Woolfové.

Orlando patří mezi nejpronikavější z románů Virginie Woolfové. Fantaskní biografie mladého šlechtice Orlanda, napsaná autorkou v roce 1928, je zřídlem nespoutané imaginace, která předčí i nejodvážnější postmoderní díla.
Režijního vedení inscenace se ujala Anna Petrželková, výrazná osobnost česko-slovenské režie a dcera J. A. Pitínského, která má na svém kontě opakovanou nominaci na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent roku, stejně tak na slovenskou obdobu ocenění – DOSKY.

Anna Petrželková má za sebou spolupráci například s ostravským Divadlem Petra Bezruče či Národním divadlem moravskoslezským, s brněnskou Husou na provázku, HaDivadlem i Národním divadlem Brno, režírovala také v pražském A studiu Rubín nebo Švandově divadle.

Divadelní společnost Masopust v lednu 2014 přesídlila na stálou scénu v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí, mezi její spolupracovníky patří významné osobnosti českého divadla (Štěpán Pácl, Jan Frič, Pavla Beretová, Ivana Uhlířová, Miloslav König, Magdaléna Borová, Lukáš Příkazký, Patrik Děrgel, Anežka Kubátová a mnozí další). Inscenace Masopustu Vytrvalý princ zároveň reprezentovala české divadlo na mezinárodním festivalu DIVADLO 2013.

Virginia Woolfová je jednou ze zásadních autorek 20. století. V jejích rukách se začala klasická próza měnit v introspektivní dobrodružství s mnoha silnými smyslovými obrazy, které dovolují nečekaně ostrý vhled do nitra postav. Román Orlando v sobě nese několikerá tajemství, která svádějí k jevištnímu rozluštění. Tajemství spánku, tajemství proměny a tajemství času. Dotýkáme se jich s vědomím toho, že nejen my čteme knihu, ale i ona čte nás!