Nový román Thomase Pynchona Shadow Ticket je zasazený do třicátých let minulého století a odehrává se v Milwaukee, Rijece i Budapešti. Jak ale u tohoto amerického spisovatele bývá zvykem, historická látka propletená paranoidními konspiracemi pouze slouží jako odraz současné reality. A ta je často mnohem obludnější než nejdivočejší literární fikce.

V rámci série A2+ se 6. 12. v Praze a a 14. 12. v Brně uskuteční festival Le Placard. Na sluchátkový festival se nechodí kvůli konkrétním účinkujícím, ale pro jedinečný zážitek, který v sobě kombinuje intimní zkušenost poslechu do sluchátek a prožívání živé hudby ve společnosti dalších lidí. Akce je založena na spontaneitě a dobrovolnosti – přihlásit se může kdokoli – a probíhá bez dramaturgie, honorářů i fixního vstupného.

Reportáže Ivana Olbrachta z Podkarpatské Rusi prozrazují nejen spisovatelský talent, ale také cit a zájem o životy lidí, starost o věci tohoto světa a snahu přijít jim na kloub. Autor v české literatuře po právu zaujímá významnou pozici a bylo by divné, kdyby se tato skutečnost nepromítala i do místopisných názvů.

I když by to Motoristé sobě popřeli, i jejich přístup ke světu ukazuje, že politika není jen lidská záležitost. Ve světě motoerotiky jsou auta subjektem intimity a uhlí nečinnou hmotou. Z mimolidské perspektivy se nicméně i uhlí jeví jako aktivní síla, která je součástí revoltující země.




Zjistěte, kde si můžete Ádvojku prohlédnout či koupit
mapa míst »
Nobelovu cenu za literaturu 2025 získal 9. října maďarský prozaik László Krasznahorkai „za své působivé a vizionářské dílo, které uprostřed apokalyptického děsu znovu potvrzuje sílu umění“. Z našeho archivu vybíráme rozhovor, v němž autor Satanského tanga mluví o Dálném Východě, střední Evropě, přírodě a mizení.
