Odjinud

Alexandrínem u Karla Hynka Máchy, Jaroslava Vrchlického a jeho pokračovatelů až po Jiřího Ortena a Ivana Blatného se zabývá studie Jiřiny Hůrkové v revui Disk č. 13 (září  2005).

O dvojvýstavě věnované Jaroslavu Seifertovi a Bohumilu Hrabalovi, která je pod názvem Všecky krásy světa – Příliš hlučná samota k zhlédnutí v Zimbabwské národní galerii v Harare, infomovaly České listy č. 9/2005.

Kontroverzní exilový publicista a originální myslitel katolického směru Bohdan Chudoba (21. 11. 1909 Brno – 2. 1. 1982 Madrid) je jedním z témat revue Souvislosti č. 3/2002. Autorem hlavní studie je Martin C. Putna.

Rozhovor s pětaosmdesátníkem (nar. 1. 10.) Zdeňkem Rotreklem otevírá literární přílohu kulturního přehledu Kam v Brně č. 10/2005.

V Respektu č. 39/2005 se David Hertl rozloučil s knihovníkem (ředitelem lounské knihovny), publicistou a editorem Ivo Markvartem, znalcem a inspirátorem literární tvorby dětí, autorem myšlenky „internet ze škol“. Markvarta, který by se příští rok dožil padesáti let, při cestě na kole domů srazil a smrtelně zranil automobil.

Rozhovor s Markétou Hejkalovou o její autorské, překladatelské a nakladatelské práci přinesl Český dialog č. 9/2005.

Renčův film podle Románu pro ženy (2001) Michala Viewegha je pro Kamila Filu (Film a doba č. 2/2005) „macho filmem pro všechny dobré NOVA(č)ky“.

Jako „pozdní zralou prvotinu“ označil Bohumír Kolář v Kroku č. 2/2005 prózu Lubomíra Smiřického O mléku a strdí (Votobia, Olomouc 2004).

Prvotinu Jana Cempírka Rafinerie (Labyrint 2005) recenzovala v Hospodářských novinách 19. 8. 2005 Hana Lundiaková.

František Knopp

 

 

Velká Británie

V prvním říjnovém čísle kulturně-politického časopisu The Spectator v článku Zraněný poutník se navrací hovoří Michael Henderson s rytířem Johnem Tomlinsonem, „největším wagnerovským basem“, který se po operaci kolena vrací do Covent Garden v roli Poutníka v novém provedení Wagnerova Siegfrieda. V Soumraku zoufalství s podtitulkem Munch ve vlastním podání píše Andrew Lambirth o výstavě asi 150 (Munch nebyl žádný troškař – Oslu zanechal více než 20 000 děl a trvalo 20 let, než dokázali vybudovat muzeum, kam by se všechno vešlo) Norových autoportrétů, kterou do 11. prosince hostí Královská akademie. Zrovna unesen není Toby Young novou hrou Mikea Leigha Dva tisíce let z prostředí sekulární severolondýnské židovské rodiny, jejíž členové používají tolik jidiš výraziva, že tomu nerozuměla ani recenzentova choť, jejíž otec je sekulární severolondýnský Žid, natož pak zbytek hlediště. Mark Steyn se v článku Městská pomsta věnuje filmům Čtyři bratři a Dějiny násilí. Michael Tanner poměrně nadšeně referuje o opeře Maškaráda od Carla Nielsena. Zdá se mu, že inspirací byla tři velká F komické opery: Figaro, Falstaff a Fledermaus. O The Rolling Stones, kteří vydali po osmi letech nové studiové album a chystají se na světové turné, o jejich bravuře při poskytování rozhovorů a vůbec celkové formě se rozepsal Charles Spencer v článku Starý, ale zlatý. Na stránkách věnovaných knihám si můžete mimo jiné přečíst názor na Maják od P. D. Jamesové, knihu Agincourt: král, tažení, bitva od Juliety Barkerové, Katalánce od Patricka O’Briena, Churchilla a válku od Geoffreyho Besta a dalších šest novinek na britských pultech.

Šimon Daníček

 

Říjnové číslo časopisu Sight & Sound, který vydává British Film Institut, je prý zatím nejtlustší, které kdy vyšlo; těžko říct, zda je to tím, že přibývá filmů, o kterých by se mělo psát. Jedním z nich je nový snímek Davida Cronenberga History of Violence, o kterém tu najdete rozsáhlý článek Grahama Fullera. Asi nejvíce prostoru je v čísle věnováno Romanu Polanskému, jehož film Oliver Twist právě vstoupil do světových kin. To, že zájem o animovaný film je stále větší, dosvědčuje i text o posledním snímku Japonce Hayao Miyazakiho Howl’s Moving Castle. Skandální filmy vždy lákaly kritiky, tentokrát se v Británii mluví o debutu Inocence od bývalé spolupracovnice Gaspara Noého Lucile Hadzi­halilovičové; režisérka poskytla časopisu i krátký rozhovor. O tom, do jaké míry je krása součástí herectví, přemítá Gilberto Perez v profilu herečky Loretty Youngové, populární v první polovině minulého století. Recenzní části dominuje předloňský televizní snímek Ingmara Bergmana Saraband, který je podle Sight & Soundu filmem tohoto měsíce.

Jiří G. Růžička