Teremin

Zbytečný člověk Petra Zelenky

Premiéra nové hry Petra Zelenky v Dejvickém divadle byla dlouho očekávána. Hrdinou hry je ruský vědec a hudebník Lev Sergejevič Teremin, vynálezce prvního bezkontaktního hudebního nástroje, zvaného teremin či tereminvox, který je považován za předchůdce syntezátoru a elektronické hudby. Teremin ho sestrojil v Rusku kolem roku 1920 a poté, co na něj zahrál samému Vladimíru Iljiči Leninovi, byl vyslán na koncertní turné po celém Rusku, aby svými tóny z éteru propagoval elektrifikaci.

V druhé polovině dvacátých let slavil Teremin se svou podivnou – „kníkavou“ – hudbou úspěchy po celé Evropě. V roce 1927 odjel do Spojených států, kde žil až do roku 1938 a poté se vrátil do Ruska. Byl dlouho považován za nezvěstného, i když zemřel až v roce 1993 v 97 letech. Sám jeho život je obrazem nejpodivnějších osudů světa 20. století – střetání dvou kultur, dvou politických systémů (Teremin byl mimo jiné dvojitým agentem). Zkrátka ta pravá postava pro Petra Zelenku, který sám patří k „podivným“ lidem s ojedinělým smyslem pro humor, dramatickou situaci a hudební rytmus. Nezapře v sobě zálibu ve výjimečných osobnostech, které nás zároveň fascinují i odpuzují, které žijí nikoli na okraji společnosti, ale někde zcela mimo ni a skutečnosti se dotýkají jen tam, kde o to okolí stojí.

Materiál, vycházející mj. z knihy Teremin: vlny v éteru, se svou šíří zdá neuchopitelný. Zelenka si vybral z Tereminova života „americký“ úsek a zpracoval jej do košatého tvaru. Některé odborné záležitosti však potřebují názorné vysvětlení, takže chvílemi hrozilo, že se hra změní v nudné vysvětlování faktů. Nicméně nestalo se tak. Je fascinující, jak si Zelenka stejně jako s textem (který se pohybuje na hraně doložitelných informací a mystifikace) dokáže pohrávat i s dramatickou a jevištní interpretací. Ve formě dodržuje klasickou strukturu dramatu, působivě vy­užívá divadelních metafor a zároveň filmové techniky klipů a kouzel. Pohrává si s nejrůznějšími typy žánrů – od psychologického dramatu přes absurdní divadlo, lehký vaudeville, frašku až po cimrmanovskou přednášku.

V jednotlivých typech postav, nad nimiž ční Teremin jako člověk mimo svět, tu promenují nejrůznější lidské typy se svými slabostmi i silnými stránkami. A je tu další Zelenkova záliba – paradox. Zatímco Teremin získal oddané spolupracovníky díky své vědecky bezohledné zaujatosti, sám se cítí prázdným a zbytečným člověkem, který má pocit životní prohry.

Sledujeme-li pečlivě kontexty, v průběhu hry shledáváme, že prostřednictvím promluv a cho­vání jednotlivců jsou tu lehce, ale výstižně zobrazeny nejen typové charaktery, ale zároveň princip světa, fungování politických systémů, sevřených totalitou z obou velmocenských stran, a také jednotlivé fenomény ruské i americké společnosti. S tragickými momenty vždy ruku v ruce kráčí humor. Například Schillingova zaujatá přednáška o převedení tónů a rytmů do tabulky suchých čísel proměn na burze cenných papírů i se závěrečným krachem – černým pátkem na newyorské burze se propojuje s obrazem postupného odhalování zrůdnosti zapouzdřeného systému sovětské vlády. Jindy se nám postupně za bizarní legendou o Tereminově návštěvě u Lenina klube pravda o tom, že ve skutečnosti šlo o velice riskantní promyšlený plán, jak namontovat do Leninovy přísně střežené pracovny odposlouchávací zařízení.

Inscenace, jíž dominují skříňky teremin­voxů (nikdy si nemůžeme být jisti, který z nich je opravdu funkční – i to zde hraje svou roli), má v sobě nezaměnitelný odér meziválečných černobílých retrofilmů (scéna Martina Chocholouška a kostýmy Renaty Weidlichové). Inscenátoři se dobře vyrovnali i se scénou koncertu na stadionu, kterou vidíme v průzoru jakoby zezadu, oslněni září reflektorů. Hudba, která má v inscenaci zásadní význam, neboť propojuje lidové motivy, patos, hudební odkazy (variace Internacionály, sovětské a americké hymny) a podivnost tereminovských kvílivých zvuků, je dílem čecho­morského Karla Holase. A nyní si dovolím malý „taneční pořádek“ postav a herců, s kterými – ať tu zazní fráze – představení opravdu padá i stojí:

Teremin Ivana Trojana, puntičkářský, zahleděný do sebe, s nehybnou tváří a strohým, jakoby odosobněným chováním, nás ponechává v nejistotě, zda se ho vztahy a situace opravdu nedotýkají, anebo má jen ochrannou masku proti světu.

Goldberg Davida Novotného, hochštapler, nezdolný obchodníček, je přes svůj nezdolný optimismus v duchu připraven na stále další prohry.

Schillinger Martina Myšičky je elegantní gentleman se smyslem pro hravost a matematickou přesnost.

Detektiv Hoffmann hostujícího Jiřího Bábka se z nejistého mouly stává dychtivým a přesvědčeným zastáncem Tereminovy metody, a tak nachází smysl svého, dosud prázdného života.

Z ženských představitelek, které tak či onak zasahují do života génia, dostává největší prostor hostující Vendulka Křížová jako Linda Rosenová. Někdejší znuděná panička, hledající chvilkové dobrodružství, se proměňuje v tragickou postavu ženy, která nic nepochopila.

Stejně jako všechno Zelenkovo dílo bude i toto patrně těžko stravitelné pro širší publikum. Přesahuje dennodenní hemžení dneška (které zachytil ve svých předcházejících hrách Příběhy obyčejného šílenství a Odjezdy vlaků) a stává se jakýmsi nadčasovým obrazem dějin – nejen počátku – 20. století.

Autorka je divadelní kritička a publicistka.

Teremin. Scénář a režie Petr Zelenka, scéna Martin Chocholoušek, kostýmy Renata Weidlichová, hudba Karel Holas, dramaturgie Klára Lidová, hrají Ivan Trojan, David Novotný,  Martin Myšička, Jiří Bábek j. h., Vendulka Křížová j. h., Lenka Krobotová, Jaroslav Plesl, Eliška Boušková j. h., Pavel Šimčík ad.