Předvolební Česká televize plná politiků

Minulý týden se v jednom ze salonků České televize konala tisková konference věnovaná předvolební strategii veřejnoprávní televize. Sešli se na ní moderátor Václav Moravec, šéfredaktor zpravodajství Zdeněk Šámal a dramaturg Otázek Václava Moravce Čestmír Franěk. Původně ohlášený generální ředitel Jiří Janeček se nakonec omluvil a jen se záhadně usmíval z předmluvy rozdávaného tiskového materiálu. O tom, že na tiskové konferenci České televizi opravdu záleží, svědčila nejen účast jmenovaných, ale i pečlivě nachystané občerstvení a přítomnost kamery, která vše snímala, aby o nic nebyli ochuzeni ani televizní diváci. Hned v úvodu byly představeny televizní upoutávky na volební pořady se sloganem „Kvalitní informace, vaše cesta k volbám“. Tiskovka pak proběhla v klidném tempu, téměř bez otázek ze strany novinářů. Předem připravené dotazy nakonec pokládal jen tiskový mluvčí ČT a poté byla akce v rychlosti ukončena.

Podle sdělení mluvčího České televize Martina Krafla by mělo rozšíření počtu předvolebních pořadů přilákat k volebním urnám více voličů. Regionální volební debaty jsou podle něj „unikátní novinkou“, inspirovanou podobnými pořady v sousedním Německu nebo Velké Británii. Hlavním hrdinou předvolební reality show se stane Václav Moravec, který bude kočovat po krajských městech a zpovídat politiky nejsilnějších politických stran. Celý kolotoč startuje už tento týden ve čtvrtek, kdy se na druhém programu v devět hodin večer objeví politici z Karlovarského kraje. Takzvané Otázky Václava Moravce Speciál mají mít celkem čtrnáct pokračování, v nichž se objeví vždy pět až šest
politiků, kteří budou vybráni podle statistik SC&C a STEM uskutečněných dva dny před debatou. Je pravděpodobné, že vedle ODS, ČSSD, KSČM a KDU-ČSL má šanci dostat se do
tohoto pořadu ještě Strana zelených; účast zástupců dalších politických stran bude asi jen výjimkou. Kdyby se ale náhodou objevila šestá strana s podobným výsledkem v předvolebním průzkumu jako pátá, bude prý přizvána i ona. Na rozdíl od klasických Otázek, známých z obrazovky, bude u debaty vždy přítomné i publikum, pro které bude vyhrazeno podle velikosti sálu kolem 300 míst. Pořad bude mít stopáž 90 minut a bude rozdělen do tří částí. V první bude politikům klást otázky Moravec, v druhé regionální novináři a ve třetí publikum. Práce s publikem má být ale jiná než u komerčních televizí, hlavním rozdílem je hodinová příprava na besedu, která začne vždy už v osm hodin. Publikum pak má být vedeno k tomu, aby pokládalo otázky a nevyjadřovalo vlastní názory. Lidé z televize však mají obavy, jaký bude zájem občanů o show politiků, prázdné sály by totiž mnoho diváků k televizi a asi ani k volbám nepřitáhly. Do debat se budou moci zapojit i diváci u televize hlasováním přes mobilní telefony. Tomu, aby se neopakovala situace, kdy členové stran posílají několik hlasů svému zástupci, má zabránit technologie, která přijme jen jeden hlas z jednoho telefonu.

Předvolební změnou projdou i klasické nedělní Otázky. Od začátku dubna do začátku května by měla být jejich druhá hodina (kterou vysílá nepříliš dostupný program ČT 24) věnována neparlamentním stranám. V průběhu května se pak v hlavním vysílacím čase objeví nejprve pět zástupců nejsilnějších neparlamentních stran, pět současných parlamentních stran a vrcholem se má stát souboj Paroubek vs. Topolánek. Přitom lze jen doufat, že se Moravcovi tentokrát podaří oba předsedy zkrotit lépe než v případě jejich posledního setkání ve studiu České televize. Pomoci by k tomu měla takzvaná kuchařka, tedy daná pravidla hry, která oba předsedové před začátkem pořadu dostanou. Ve dnech 16.–26. května bude rozšířen také pořad Události, komentáře, a to na 45 minut, z nichž většina bude věnována diskusím zástupců kandidujících stran. Každá ze stran by se tu měla objevit minimálně jednou, stejně jako v pořadu Dobré ráno, který by ale měl být spíše prezentační než konfrontační. Těšit se tedy můžeme na ranní posezení předsedů stran, kteří budou vyprávět, jak bude pod jejich rukou svět krásnější. Své volební rozšíření chystá i portál ČT 24, který by ale neměl obsahovat agitační materiály stran. Po skončení voleb, 3. června, jsou pak připraveny klasické vstupy s předběžnými výsledky a analýzami sociologů a politologů nebo debatami s předsedy vítězných stran. Na nedostatek politiků na televizních obrazovkách si tedy nebude moci nikdo stěžovat, právě naopak.

Kromě zmíněných několika málo debat dostanou většinu prostoru velké strany, ty menší si musí vystačit s jednou ranní kávou, jednou večerní debatou a jedním vystoupením na ČT 24. Podle Zdeňka Šámala není povinností České televize dělat těm menším volební kampaň. Pro velké to zřejmě platí jinak. Pokud nebudou mít strany podle průzkumů dost voličů, aby se dostaly do regionálních Otázek, mají prostě smůlu. Na druhé straně prý ještě nikdy nedostaly tolik prostoru jako letos. Jestliže tedy nemáte zájem volit žádnou ze stran „velké pětky“, musíte si informace o nich najít sami. Nebo si počkat na bloky volebních spotů, které budou i letos k vidění pravděpodobně v neatraktivních časech.

Z prezentace předvolebních plánů ČT tedy vyplývá, že většina prostoru na České televizi bude věnována názorům stran, analytické studie a komentáře nás prý čekají až po volbách. Teprve pak bude podle veřejnoprávní televize zřejmě vhodná doba na zamyšlení. Do té doby máme být rádi alespoň za to, že kromě obehraných hádek předsedů modré šance a oranžové jistoty uvidíme i nové tváře z regionů... třeba Vítězslava Jandáka v Českých Budějovicích. Zda se tímto způsobem podaří naplnit deklarovaný cíl vedení ČT a přitáhnout k volbám nové voliče, se ukáže až v červnu; o tom, jak úspěšně dokážou regionální lídři stran opakovat stejné volební programy, se budeme moci přesvědčit už v březnu.