Vysílej on line, jinak zhyneš

České internetové televize

Není to tak dávno, co mediální skupina Mafra, vydavatel deníků MF Dnes a Lidové noviny, musela pozastavit projekt vlastní internetové televize TVD, protože o ni téměř nikdo nejevil zájem. Respektive – chuť sledovat takovou televizi by byla, ale rychlost připojení k internetu většině českých brouzdačů nedovolovala takové video přehrát. A dívat se na trhaný obraz, přerušovaný nekonečným načítáním dat, prostě nebylo ono.

Rozvoj vysokorychlostního připojení k internetu dramaticky mění situaci. Tři dny před loňskými Vánoci spustila zkušební vysílání první česká internetová televize Stream. Projekt bývalého šéfa TV Prima Miloše Petany sice nelze považovat za klasickou televizní stanici překlopenou na internet, nenabízí totiž pasivní sledování jednolitého toku programu, přesto jde o téměř revoluční krok. Na rozdíl od internetového vysílání a archivu klasických televizí totiž na trh poprvé vstoupil provozovatel, který se chce obejít bez tradiční distribuce signálu.

„Televize tomu říkáme jenom pro lepší pochopení, příznačnějším označením by bylo určitě slovo stream,“ říká o webu jeho technický šéf Patrick Zandl. Myšlence internetového vysílání věnoval poslední dva roky, hlavní inspirací mu byly projekty populárních světových serverů YouTube a Google video se sdílenými videi. Obchodní model těchto projektů je mimořádně zajímavý: obsah tvoří sami ná­vštěvníci tím, že zadarmo vyrábějí a vkládají na web vlastní videa, o která se chtějí podělit se svými známými, anebo se jen blýsknout před internetovou komunitou.

Česká Stream TV jde ale dál, vedle amatérských příspěvků vyrábí vlastní obsah a tím chce nabalit co největší počet diváků. Ne náhodou angažovala Petra Čtvrtníčka a skupinku herců okolo projektu Ivánku, kamaráde pro satirický seriál Gynekologie 2, nebo herce Jiřího Srstku jako protagonistu reality show Limuzína. Pětice původních redaktorů Stream TV natáčí zběsilé reportáže a kontroverzní ankety, přesně podle gusta pubertálních diváků. Těch diváků, kteří odmítají sedět před televizí a čas strávený s dálkovým ovladačem vyměnili za klikání počítačovou myší.

Není se co divit, že internet náhle přitahuje zájem provozovatelů klasických televizních stanic. Generace starších diváků, na které jsou Nova s Primou, ale do značné míry i Česká televize závislé, pomalu vymírá a nastupuje mladší, internetová. Té už nestačí přijít z práce nebo ze školy, svalit se na gauč a zapnout televizi. Chtějí program přímo ovlivňovat, vybírat si, kdy se podívají na oblíbený pořad, případně se přímo podílet na obsahu. První smělé krůčky tímto směrem podnikla před dvěma lety Česká televize, když na své webové stránky umístila archiv zpravodajských pořadů.

Dnes nabízí web ČT přes 230 pořadů, které denně navštíví na 25 tisíc unikátních uživatelů. Z toho 10 tisíc sleduje přes internet živé vysílání zpravodajského kanálu ČT 24. Největší zájem je o zábavu, talk show Jana Krause Uvolněte se, prosím zaznamenává 400 tisíc přehrání měsíčně. „To představuje téměř 20 procent z celkového počtu 2,2 milionu spuštěných pořadů měsíčně,“ konstatuje mluvčí ČT Martin Krafl. Internetový archiv ČT čítá 6700 hodin záznamu, k jejichž přehrání by bylo třeba přes devět měsíců nepřetržitého sledování. Všechny pořady jsou přitom dostupné zdarma.

Totéž neplatí o projektu Fotbal živě!, díky němuž ČT nabízí přes internet přenosy zápasů fotbalové Gambrinus ligy a Ligy mistrů. Domácí ligu lze sledovat zdarma (ČT nabízí i zápasy, které se neobjeví na obrazovce ČT 2 nebo ČT 4 Sport), za Ligu mistrů musí diváci zaplatit prostřednictvím SMS zpráv. Pro představu: největší zájem je o zápasy fotbalové Sparty v Gambrinus lize, na internetu je v průměru sleduje deset až patnáct tisíc diváků. Internetové vysílání a videoarchiv ČT jsou také vítaným nosičem reklamy. Reklamní spot zařazený před samotný pořad přijde měsíčně na 130 tisíc korun, u živého vysílání ČT 24 zájemce zaplatí 79 tisíc korun týdně. Zájem je enormní.

Trošku jinou cestou se vydala televize Nova, která kromě volně přístupného archivu vlastního zpravodajství a publicistiky spustila loni na podzim placenou videopůjčovnu původních seriálů a ke konci roku představila novou podobu vlastních internetových stránek www.nova.cz, pod které nově spadá i web sesterské stanice Galaxie sport. Jde jen o první krok ve snaze Novy expandovat na internet. Vedení společnosti CME na loňském podzimním setkání s akcionáři označilo internet za jednu z hlavních oblastí, kam bude Nova v letošním roce upírat svou pozornost.

O větší snaze zaujmout mladší diváky a přitáhnout jejich pozornost k internetovému portálu Novy svědčí i nejnovější strategie televize, kdy se odkaz na její web objevuje každý den v Televizních novinách. Na webu pak nabízí závěry a informace, které se nevešly do tradičního vysílání. „Podrobnosti o všech našich záměrech zatím nechceme zveřejňovat, ale k Novému roku jsme posílili naše internetové oddělení o deset stálých zaměstnanců,“ potvrzuje mluvčí Novy Veronika Šmítková. To je poměrně dost: podobné oddělení v ČT čítá šest zaměstnanců, o obsah internetové televize Stream se stará asi desítka lidí. Inu, za málo peněz hodně muziky…

Autor je redaktor týdeníku Reflex.