Regenorchester XII

Improvizace, elektronika nebo bigbít?

Rakouský kytarista a elektronik Christian Fennesz se na Stimulu představil už na jaře loňského roku jako host večera, během něhož bylo prezentováno britské vydavatelství Touch. Po sólovém vystoupení s programem z alba Venice se letos vrací s neobvyklou jednorázovou spoluprací v rámci uskupení Regenorchester XII. Vůdčí osobou a iniciátorem této superskupiny je hudebník, kterého už ze Stimulu také známe: rakouský trumpetista Franz Hautzinger, jehož jsme měli možnost slyšet s improvizační skupinou Abstract Monarchy Trio. Název Regenorchester používá Hautzinger pro své proměnlivé hudební formace už od roku 1995 a v jejich historii se zatím nejčastěji střetával jazz s volnou improvizací. Současná – dvanáctá – konstelace této skupiny je zatím asi nejvýrazněji obsazena hudebními veličinami z dosti odlišných žánrových polí, které však spojuje nonkonformní přístup k hudbě, dlouholeté zkušenosti a odvaha k experimentům. Společně s Fenneszem a Hautzingerem vystoupí na pražském koncertu nizozemský baskytarista Luc Ex (mj. leader neortodoxní punkové skupiny The Ex a člen 4 Walls Phila Mintona) a australský bubeník Tony Buck (zakladatel avantrockových The Necks nebo člen židovsko-punkové skupiny Kletka Red).

Ve zvuku této hvězdné spolupráce se tak střetávají čtyři silné individuality s rozdílnými hudebními zkušenostmi i výrazovými metodami a hudební projev Regenorchesteru tedy není nijak žánrově svázaný. Během živého provedení můžeme čekat prakticky cokoliv, ovšem jistotu nám můžou dát alespoň záznamy vystoupení, v nichž se rámcově odráží zaměření jednotlivých hráčů: originální směs tiché improvizace, reprezentované hlubinným šumem Hautzingerovy trubky, Fenneszových jemně vrstvených hlukových stěn, vytvářených za pomoci kytary, laptopu a mixážního pultu, a rázné rytmiky, proměnlivě oscilující na hranici punkové přímočarosti a rockové transparentnosti.