Kosmetická úprava dálnic?

Zelení tiše ustupují z požadavků na přehodnocení dopravní politiky. Pokud se dočkáme revize plánů na výstavbu důležitých úseků infrastruktury, pak zřejmě v podobě, která bude minimální úlitbou těm méně znepokojeným voličům.

Tři nejkontroverznější dopravní stavby se možná dočkají variantního posouzení, po kterém léta volají aktivisté i odborná veřejnost. Půjde o dálnici D3 přes Dolní Posázaví, segment severozápadního okruhu kolem Prahy R1 a R55 na hranici s Rakouskem. Ostatní problematické trasy mají smůlu, ministr životního prostředí Martin Bursík jejich revizi nedokázal prosadit u svého resortního kolegy Aleše Řebíčka. Zbytek dálnic se tedy bude stavět podle socialistických receptů, které měla zamítnout už Paroubkova vláda, protože vycházejí z nereálných potřeb a zájmů a neberou ohledy na životní prostředí. Multikriteriální analýza, kterou vláda slibovala, se rovněž neuskuteční – mohla by položit Topolánkovým lidem nepříjemné otázky. Jak ekonomicky a environmentálně smysluplné by byly jednotlivé projekty, se už nedozvíme. Je to smutná zpráva pro ekologickou obec a zneklidňující zpráva pro celou veřejnost.

Ten signál nešel přehlédnout. Ministr životního prostředí Martin Bursík v ostře sledovaném rozhovoru pro server aktuálně.cz prozradil své znepokojení nad trasováním několika nejkřiklavějších dálničních tahů. Vzkázal zcela jasně, že bitvu o dálnice nedá zadarmo.

Při vleklých spekulacích, jestli byl vstup Strany zelených do středněpravicové vlády vhodný, vzkázal předseda zelených, ať si každý přečte trojkoaliční program. Do té doby nevídaná odvaha modernizovat dopravu a energetiku skutečně vypadala lákavě, ale jásání bylo předčasné. Potvrdilo se, že ODS, uvyklá vládnout všemi prostředky, dokáže své koaliční partnery ve vládnoucí mašinérii zcela semlít. Výsledný harmonogram silnic a dálnic je toho smutným dokladem. Zelení požadovali odklon od osobní dopravy k hromadné, maximální podporu železnici, vodní cestě, cyklistice a maximální ohledy na přírodu a zdraví obyvatel.

„Působí to na mě tak, že Martin Bursík pochopil, že neprosadí plošnou revizi dálničního systému, kterou sliboval, ale pouze vybrané úseky. A teď se to snaží prodat jako velký úspěch,“ napsal mi vlivný ekolog.

Rozpačitý kompromis

Přitom to dlouho vypadalo optimisticky. Na ministerstvo dopravy byl před rokem instalován zelený náměstek Petr Šlegr. Dostal pověření k přezkoumání dopravních staveb a zadání jejich alternativních studií. Když se ukázalo, že by opravdu mohlo dojít k zásadnímu přepsání pravidel naší dopravní politiky, přišel o svůj úřad a získal jej Jiří Hodač, který výsledky práce svého předchůdce rozmetal na marné kousky. Petr Šlegr opakovaně varoval své stranické kolegy, že tento krok nesmí nechat bez povšimnutí. Bohužel nedošel slechu ani od vedení strany, ani od tzv. „rebelující“ stranické opozice.

Martin Bursík vzkázal, že nebude mluvit vládnímu kolegovi do obsazování náměstků, stejně jako by nedovolil, aby se do toho mluvilo jemu. Dvě hodiny před osudným zasedáním vlády oba ministři tvrdě vyjednávali a výsledkem je rozpačitý kompromis. Kromě nového posouzení tří kritizovaných tras má ministr životního prostředí zahájit se svým rakouským protějškem jednání o vedení dálnice R52 přes Mikulov a dopracují se obchvaty obcí, přes které vedou dálnice první třídy. Neuskuteční se však zmiňovaná celoplošná analýza prospěšnosti dopravních staveb ani přednostní postavení rychlostní silnice R35, která je nutná k ulehčení dálnici D1.

Také v případě tří avizovaných ústupků není vyhráno. Nikde není řečeno, jak bude variantní posuzování probíhat, a netřeba si dělat iluze, že ODS vyhoví do puntíku všem požadavkům zelených. Vzpomeňme na jednání Dětí Země s hejtmanem Šulcem, který jim nabídl spolupráci na tunelu Kubačka, když odstoupí od svých žalob na D8. Ekologové tak učinili, ale občanští demokraté jejich požadavky stejně nevzali vážně. Pokud chce koaliční partner ODS něčeho v rámci vlády dosáhnout, musí tuto linii maximálně sledovat. Náměstek Hodač svůj dokument o budoucí výstavbě dálnic arogantně schovával v trezoru a nikomu nedovolil do něj nakouknout. Na pozdější revizi ministra Bursíka už bylo pozdě.

Dobře informovaný zdroj z ministerstva dopravy uvedl, že občanští demokraté si rozhodně z Bursíkových požadavků hlavu nedělají, prakticky je neberou vážně. Podobně Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v přípravě problematických úseků dál, jako kdyby žádná vládní dohoda neexistovala. „Nemáme informace, že by ministr Bursík prosadil ve vládě nějakou změnu vládního usnesení. Pokud k tomu dojde, tak se přizpůsobíme, ale celý proces příprav se zdrží,“ tvrdí tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Čerpání osmi set miliard z EU na dopravní infrastrukturu zůstává tedy i nadále zahaleno pláštěm betonářské arogance.

Autor je publicista.