Fyzická, fónická, scénická poezie

Hlavní téma přítomného čísla A2 ilustrujeme ukázkami z nových českých výskytů napadených hranic zvuku a slova. Ptydepe Evropské unie, kus opusu v trans-latině a nekonečná hadí noc.

Evropané

Jiří Adámek

 

Na vzniku definitivní verze libreta se podíleli herci Pavol Smolárik (PS), Anna Synková (AS), Veduna Štíchová (VŠ), Petr Vančura (PV) a dramaturgyně Martina Musilová.

 

20. Postkoloniální litanie

Politici před televizními kamerami

 

Poznámka: tato pasáž následuje po sólu Pavla Smolárika, které odkazuje k tzv. „školním střelcům“ a jehož obsahem je patologicky vykloubené odsouzení celé západní civilizace.

 

PV: My napravili

AS: My odčinili

PS: My vyplatili

PV: My posílili

VŠ: My odškodnili

PS: My nahradili

VŠ: My odpustili

PS: My slitovali

AS: My smilovali

PV: My uhradili

VŠ: My stanovili

AS: My ustoupili

Opakuje se pořád dokola – nejprve ustrašeně.

Potom s politickým nábojem – čím dále bezostyšněji.

Nakonec slova začnou komolit, přičemž první slabika je čím dál ostřeji vyrážena:

 

PV: NA mypravili

AS: OD myčinili

PS: VY myplatili

PV: PO mysílili

VŠ: OD myškodnili

PS: NA myhradili

VŠ: OD mypustili

PS: SLI mytovali

AS: SMI mylovali

PV: UH myradili

VŠ: STA mynovili

AS: US mytoupili

 

Čím dál více polykat konce slov, až zbudou jen jednotlivé, prudce vyrážené slabiky. V posledním opakování zazní už jenom:

PV: NA-

AS: OD-

PS: VY-

PV: PO-

VŠ: OD-

PS: NA-

VŠ: OD-

PS: SLI-

AS: SMI-

PV: UH-

(Ticho)

 

 

21. Žena zahalena / sólo

(profesionální fotografka)

 

(Anna Synková se výrazně podílela na úpravě textu i způsobu jeho zpracování.)

 

AS:
Šum cinkot smích plný sál
Mihne se kmitne víření těl
CVAK SPOUŠŤ // CVAK! / CVAK!
Šlehačka šlehačka dort
Nevěsta – CVAK! / CVAK! –
šlehačka dort
Děti děti pod nohama děti

 


Šum cinkot smích plný sál
Mihne se kmitne víření těl
CVAK SPOUŠŤ // CVAK! / CVAK!
Šlehačka šlehačka dort
Nevěsta – CVAK! / CVAK! –
šlehačka dort

Žena zahalena...


Děti děti pod nohama děti


Šum cinkot smích plný sál


Mihne se kmitne víření těl


CVAK SPOUŠŤ // CVAK! / CVAK!

Žena zahalena...


CVAK!

Tělo – tmavý plášť...


CVAK!

Ruce – pod – tmavý plášť...

Poodhrnout...

Tam!...


CVAK!

Vidět – pod – tam..


CVAK! / CVAK!.

Bílý... bílá...

Bílý pás...

 

Ostatní: K útoku využili vlastní těla

 

AS: Široký plastikový pás...

 

Ostatní: K útoku využili vlastní těla

 

AS:
(šeptem, na nejvyšší míru
vzrušeně, co nejadresněji
k imaginární ženě)

Zatáhni!

Zatáhni!

Zatáhni!

Zatáhni!

 

 

 

H A !

Petr Váša

 

NASUS LONGUS

PLUS

DOŃA AROMA

HA!

 

COMMEDIA DIVINA

DELL’ARTILLERIA

DE ODORA

BA!

 

ACT – NASUS LONGUS

ACT – DOŃA AROMA

ACT – VERSUS XXX

HA! AHA!

 

HAHA HEHE

HIHI HOHO

HUHU AHA

AHA!

 

ACT – NASUS PLUS

ACT – NASUS MINUS

O… NO!

EEH… OOH…

 

FUMARE PARFUMARE

ODORE ODORARE

ODORE DE ODORE

VIA AVIA

 

OUR LADY

NOTRE DAME

ROSA MYSTICA

MYSTERIOSA!

 

FUMARE PARFUMARE

ODORE ODORARE

ODOROSO ODORATO

MODERATO

 

NASUS LONGUS

PLUS

DOŃA AROMA

HA!

 

 

***

Ondřej David

 

Noc

noc celistvě tmavá

citlivý cinkot

loupaná luna

noc citronových cikád

 

Cestuji

courám se

civím uchvácen cele

letitým létáním

lopotných chvil.

 

Térpělivě testuji terén

 

Tepe

tklivý tikot

tykadel temných

mraky mravců

co v mrvě mrouskají mravně

brebentot berušek

bliznami sblížený

v barevný bál

hafanů houfy

na helfnutí hájem

žihadlem žehnuté

všežravé růže.

Dojatý dojením

nektaru nokturného

ulehám v háv hliněných halen

hvězdami zdárnými

poutavě balen.

 

Dlinný den

z mysli mistrně mizí.

 

Dětské hřiště.

 

Písčitý čas točivě tančí

příští štíři hřištěm se šíří

širokou řekou

v zšeřilou říši

dětství se tříští.

 

Výstřiky vířivých vřídel

jak křídla

při křtu se lámou

sžíravých vřeten řev

na řežavém kříži

hřebem přibitých let.

 

Štiplavý oštěp

tne titěrnou tětivu štěstí

pištivým štěpením

šílenství

štítivou tišinu

v duši si kleští.

Klíště

klíště

klíště

šílené hřiště.

 

Slepý les.

 

Tesklivých psů píseň

plesnivě v nivy

klesá.

 

V síni sekvojů snivých

lidská klisna

úlisně

s jelenem se lísá.

 

Kyselá lásky síla

kyselá lásky síla

kyselina.

V horkých stehnech

parohy steré rýhy ryjí

skvostných sekvojů stíny

tísnivé steny kryjí.

 

Krvavý kravál

slepý les.

 

Tu

bájný František hajný

tiše flirtuje s flintou.

 

Hrůznou různici razí v sítnici

Zírá.

 

Hlavně trefit jelena z hlavně.

Času hryz

jak pískot krys.

 

Horký prst

hrdá srst

v rukou hlíny hrst

vzteklá klisny smrt

skrz prasklý prs

z úst trávy trs.

 

Krvavý kravál

kyselina

slepý les.

 

Slunce svítí

kvete kvítí

 

zámecký zahradník

zahradu zalévá

proudem plynulým

proudem vody vlažné

vzduch duhou

zdárně zdobí

 

ředkvičné i řepné řádky

řeřich chumly

chřtány chřestu chřestivého

chřípí hřibů hřmotných

hřbety hladových hlávek

v hlíně úhledně řazených

to vše svěží žízeň sžírá

 

Ha,

pod hadicí had

v slunci hoví si

svinutý

hltá svit

hovno je mu po hadici

Zahradník

zle zmiji zlije

 

Zoufalý zákrok

 

Zmije, stižena pomstychtivostí

vztyčí se vztekle

švihem šíleným

v zahradníka zakousne se

 

hadice tančí čiperný valčík

infikovaný infantil

infarktem je infernován

 

ředkvičné i řepné řádky

řeřich chumly

chřtány chřestu chřestivého

chřípí hřibů hřmotných

hřbety hladových hlávek

v hlíně úhledně řazených

to vše spolu s zahradníkem zmírá

Jiří Adámek (1977 v Praze) vystudoval režii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, kde nyní dokončuje doktorskou práci na téma Herectví v experimentálním divadle typu théâtre musical/hudební divadlo. Jako režisér na volné noze se orientuje především na scénické kompozice, ve kterých kombinuje hudební a divadelní tvůrčí postupy. Vytvořil několik rozhlasových projektů pro PremEdici Radioateliéru (ČRo 3 – Vltava). Vedle vlastní režijní praxe píše články o současném divadle, je redaktorem časopisu Svět a divadlo. Nastudoval mj. inscenace Tiká tiká politika (2006, mj. CD příloha A2 Radiocustica č. 20/2007), Evropané (2008, viz A2 č. 22/2008).

Petr Váša (1965 v Brně) vystudoval vědu o výtvarném umění na brněnské univerzitě (1983–88), založil hudební skupiny Z kopce (1985), Ošklid (1987) a A-Beat (1990). Od roku 1991 se zabývá fyzickým básnictvím a vede semináře a dílny na uměleckých školách a festivalech. Vydal knihu s přiloženou audiokazetou Texty, básně, poèmes physiques (Maťa/Black point 1994) a CD Cirkus-Chaos-Minaret (Wolf records 1998). V roce 1999 založil hudební skupinu Ty Syčáci, s níž vydal desky Máj v dubnu (2000), Lék a jed (2001), Samota, sláva, smrt a spása (2002) a Lišák je lišák (2005, vše Indies). Nyní pracuje na sólovém „opusu v trans-latině“ Tomvansong. V dubnu vyšlo CD MANIFESTO – Manifest fyzického básnictví (Black Point) k patnáctému výročí vzniku žánru. Další autorův příspěvek do A2 najdete na s. 10.

Ondřej David (1973 v Praze) – rozhovor s autorem a jeho medailon uvádíme na s. 10.

 

Poezie a zvuk v českém internetu:

www.rozhlas.cz/radiocustica/portal

www.lemurie.cz

www.petrvasa.cz

www.typlt.cz

www.petrcichon.atlasweb.cz