Co otevírá pražská Opencard?

Ostré kritice se karta Pražana neboli Opencard musí bránit už od svého zavedení před dvěma lety, kdy ji magistrátní opozice napadala zejména kvůli velkým finančním nákladům a malé využitelnosti služby. Aktivisté, kteří se zabývají lidskými právy, zase varovali před možným zneužitím osobních údajů.

Před několika týdny magistrát s pražským dopravním podnikem společně oznámili, že od příštího roku bude Opencard jedinou možností pro zakoupení roční jízdenky na pražskou hromadnou dopravu. Tah to byl ze strany města jistě dobrý, alespoň z hlediska dříve naprosto neúspěšného marketingu celého projektu. Za dva roky si totiž o kartu zažádalo tristních 5000 lidí.

Karta na nic

„Nevidím důvod, proč by se lidé obtěžovali se složitými formuláři, když jim karta vlastně nic pořádného nenabízí. Jako průkazka do knihovny, což je vlastně jediná použitelnější funkce, nabízí jen malé výhody oproti běžnému čtenářskému průkazu. Na bezhotovostní platby v parkovacích automatech pak funguje jen na několika místech v Praze 1,“ reagoval na dotaz, proč je zájem o kartu tak malý, jeden z opozičních zastupitelů.

Podobně se ke kartě Pražana vyjádřila v různých anketách i řada potenciálních zájemců o tuto novou „službu lidem“. Aktivisté sdružení Iuridicum Remmedium navíc krátce po zavedení čipové karty do zkušebního provozu varovali před naprosto nedostatečnou ochranou osobních údajů na kartě samé. Tu sice město v rámci projektu „vylepšilo“, ale prosadit, aby karta osobní data neobsahovala vůbec, se nepodařilo. Podle Jiřího Witzanyho z klubu SNK-ED vede tento „megalomanský projekt“ až k možnosti sledování pohybu osob po Praze. „Toto cílené, vynucené používání karty dává městu do rukou obrovskou zodpovědnost, že nebude zneužita možnost sledování pohybu obyvatel,“ řekl. Před nedostatečnou ochranou údajů na kartách varoval i někdejší pražský primátor a nyní šéf Úřadu na ochranu osobních údajů Igor Němec. „S dopravním podnikem jednáme, jde hlavně o to, aby zbytečně nevznikly další náklady v souvislosti s ochranou osobních dat,“ uvedl v deníku Právo Němec. Připustil, že osobně není zastáncem vnuceného používání karet pro MHD.

Sledování jako statistika

Sám radní pro oblast dopravy, Radovan Šteiner z ODS, totiž už před časem oznámil, že díky elektronickým jízdenkám bude možné přesně sledovat počty cestujících na jednotlivých linkách. Samozřejmě pouze pro účely statistik, které povedou ke zlepšení služeb Dopravního podniku. Podle kritiků jde ale spíše o plíživou formu stále se rozvíjejících technologií ke sledování veřejné sféry. „Samozřejmě že by to bylo možné, protože to technologie v kombinaci s osobními údaji umožňuje. Je důležité, aby po tomto technologickém boomu, masivním rozšiřování kamerového systému a dalších krocích, nezačalo docházet k postupnému odstraňování bariér, které sledování obyvatelstva brání v zákonech,“ míní bezpečnostní expert Stanislav Frčka. Dodává ale, že tato zodpovědnost je hlavně na politicích.

Mezi nimi je ale nyní hlavním tématem skutečná výše nákladů na celý projekt Opencard. Zatímco zastánci, v drtivé většině z řad ODS, počítají s desítkami milionů, mezi zastupiteli se diskutuje o částkách vyšších. „Jde o řádově desítky milionů, počítáme, že se náklady po rozšíření funkce karty jako elektronické jízdenky vrátí tak do dvou let,“ brání se kritice Šteiner. Opozice ale hovoří o neprůhledném financování projektu a tvrdí, že by neměl být důvod, aby nebyly celkové náklady podrobně zveřejněny. „Projekt podle mého odhadu vyšel už na minimálně stovky milionů korun,“ řekl Witzany už před časem. V minulém týdnu se pak ke kritice nákladů přidali i pražští komunisté. Tvrzení, že projekt vyšel podle informací KSČM na více než miliardu korun, které vydala ČTK, ale komunisté později dementovali s tím, že šlo o nedorozumění. Přesto ale vyzvali vedení města k doložení všech nákladů. Sociální demokracie pak kritizovala vedle nákladů i nedostatečně promyšlené využití karty. Obecně se ale ani jedna z levicových stran proti Opencard nestaví.

Vehementně ji brání také primátor Prahy Pavel Bém (ODS), který ji v deníku Právo označil za „budoucnost interakce občana s veřejnou správou“. „Že to něco stojí a bude stát, je jasné, ale stojí to za to,“ řekl Právu Bém a dodal, že ODS v digitalizaci a elektronizaci veřejné správy těžko může něco zastavit.

Zdroje z pražského magistrátu pak vysvětlují, proč je karta v předních médiích prezentována hlavně pozitivně. „Je to jasně vidět, nejprve se objevily negativní zprávy a najednou se o kartě všude píše jen veskrze pozitivně. Je patrné, že jde o velké inzertní tlaky na vydavatele, zajímalo by mě, zda jsou peníze určené na PR projektu nějak oficiálně zaúčtovány v nákladech, půjde ale rozhodně o miliony,“ řekl jeden ze zainteresovaných pracovníků magistrátu.

Autor je nezávislý novinář.