Vydávám černobílé noviny

Rozhovor o Romano hangos

Potíže s vydáváním romského občasníku shrnuje jeho šéfredaktor Pavel Pečínka.

Dá se Romano hangos (Romský hlas, RH) označit za klasické noviny s jasně daným okruhem přispěvatelů a redakční radou?

Mezi stálé přispěvatele patří například Ondřej Giňa nebo Gejza Horváth. Od srpna 2008, kdy jsem v Romano hangos začal dělat šéfredaktora, se snažím rozšířit i počet nepravidelných dopisovatelů, což se daří. Lidí schopných a ochotných psát obstojně jak v romštině, tak v češtině je dost, začaly u nás publikovat Lucie Oračková, Veronika a Andrea Kačovy, úmyslně ve slovenštině píše Renata Berkyová. Říkáme si proto, že jsme touto dobou jediné černobílé a také jediné česko-romsko--slovenské noviny v republice.

S některými lidmi z redakční rady a externími spolupracovníky si vyměňuji informace, ale sezení s kompletní redakční radou se od mého nástupu ještě neuskutečnilo.

Spíše než formální organizační pravidla hrají v romských strukturách roli příbuzenské vazby a provázanost lidí na vydavatele novin, tedy Sdružení Romů na Moravě. Dá se tedy říct, že těžištěm novin je SRNM a také Muzeum romské kultury. Kolem toho se však snažím postavit pestrou paletu přispěvatelů, tedy od plzeňských antropologů a stoupenců asimilace a „odnárodnění“ Romů až po otevřené romské radikály a skutečné nacionalisty. S cílem čtenáře pobavit ojediněle zařazuji též výtvory českých rasistů. Za klasické noviny bych ale RH neoznačil.

 

Jak se tedy od nich liší?

Mám zkušenosti z okresního týdeníku, solidního krajského deníku se stoletou sociálnědemokratickou tradicí, bulvárního městského deníku, bulvárního čtrnáctideníku vlastněného podnikatelem z ODS, radničního měsíčníku a pak s řadou dalších listů formou externí spolupráce. Od všech těchto titulů se RH samozřejmě liší. RH dávají dohromady nadšenci motivovaní ideově či tím, že romskou tematiku studovali a je pro ně jistým „hobby“. Tina počátku každého roku pracují zdarma nebo na dluh. Noviny totiž musí vycházet od 1. ledna, aby se nerozpadla síť přispěvatelů a odběratelů, dotace z ministerstva kultury však přichází až za pár měsíců. Pokud tedy vůbec přijde. Zatím peníze na letošek ještě nemáme. Podmínky RH tedy nelze srovnávat s žádnými regulérními novinami.

 

Noviny vycházejí s podporou Ministerstva kultury ČR. Jakou část nákladů RH pokryje tento příspěvek?

Stále se snižující dotace z MK dělá 70 procent rozpočtu. Zbytek se snaží získat okruh RH a SRNM z dalších grantů, nadací, příspěvků, osobních darů příznivců. Teď mi došlo rozhodnutí, že letos dostaneme dotaci necelý milion, loni jsme na období srpen až září dostali 385 000 korun.

Zdrojem zanedbatelných příjmů je inzerce. Část inzerce se totiž zveřejňuje formou výměny, někdy ale také pouze jako gesto dobré vůle a propagace dobré věci spřízněné organizace. Tuto posledně uváděnou solidární zvyklost bych však rád postupně omezoval, řada institucí na tom není tak zle, aby nemohla inzerát uhradit.

 

Jak je Romano hangos distribuován?

RH je v  barevné verzi přístupný na internetu, ale záměrně s určitým zpožděním oproti tištěné verzi. Z celkového tištěného nákladu asi 3200 kusů jich přibližně 2400 rozesíláme na 450 adres jednotlivců. Poměr Romů a proromsky zaměřených Neromů je mezi nimi asi půl na půl. Zbytek nákladu odchází na 650 adres škol, nadací, nevládních organizací, věznic, kulturních zařízení, far, charit a podobně. Zbylých asi 800–1000 kusů je určeno k distribuci na romských akcích, festivalech, církevních poutích, a také neromským potenciálním příznivcům či předplatitelům ve školách a v alternativních „multi--kulti“ kruzích.

Předplatitelů jsme měli v roce 2007 asi stovku. Po obrovské prodlevě, kdy list nevycházel, byla síť v půli roku 2008 dost zdecimovaná. Doplácíme také na časté stěhování a migraci některých Romů do zahraničí, kdy o předplatitele a příjemce přicházíme. Stejně tak nejistotu zájemců o RH vyvolává fakt, že kvůli průběžně se měnícím podmínkám a termínům příjmu financí nevíme, zdali budeme pokračovat jako měsíčník, čtrnáctideník, zdali vůbec budeme pokračovat, kolik bude dvojčísel…

Od srpna 2008 jsme získali řadu nových zájemců, ale asi dvojnásobek se odstěhoval, aniž by nechal redakci nějaký kontakt.

 

Účastní se členové romské komunity na jižní Moravě tvorby RH?

Nic jako jihomoravská romská komunita neexistuje. Existuje ale síť rodin a širších příbuzenství, jednotlivců, všechna možná členění na Rumungry, Olachy a Sinty. Aktivní tvorby RH se někteří Romové z jižní Moravy, ale i z Olomoucka a Ostravska účastní, jde však často o lidi z okruhu SRNM a jejich rodinné příslušníky a osoby svázané s jejich aktivitami – pořadatele festivalů, romské asistenty, členy souborů, žáky učitelek spojených s SRNM, tanečníky vystupující někdy na akcích SRNM, jejich bratry a bratrance a sestřenice a jejich známé, lidi kolem Muzea romské kultury. V tom ohledu je RH pochopitelně mnohem víc „moravské“ než „české“. Snažím se ale tuhle zafixovanost na jeden region trochu oslabit.