Karl a Marilyn (2003)

 

Priit Pärn (1946) vystudoval na univerzitě v Tartu přírodní vědy a šest let pracoval v botanické zahradě jako ekolog rostlin. Výtvarný talent ho však přivedl do tallinského studia animovaného filmu, kde začal točit své první snímky. Vedle toho kreslil karikatury, ilustroval knihy a během dalších dvanácti let uspořádal 30 samostatných výstav nejen po Evropě, ale i v Kanadě. Počínaje slavnou Snídaní v trávě (1987), stal se ve světě animovaného filmu pojmem. Estonci jsou námořníci tělem i duší a s tím také souvisí Pärnovo brázdění světem i zvláštní psychika, jim všem společná. Ačkoliv Priit Pärn reaguje na proměnu světa kolem sebe, nikdy není prvoplánový, vždy je třeba o jeho filmech přemýšlet. Snídaně v trávě ještě za sovětské totality vyprávěla o strastiplném životě čtyř aktérů v den, kdy měli stát Mistrovi modelem. Hotel E (1992) sarkasticky glosuje vznik společné Evropy. U příležitosti stého výročí vynálezu filmové kamery vytvořil umělec vtipný snímek o životě bratří Lumièrů (1995). Naposledy, když k nám přijel, přivezl svůj nejnovější film Karl a Marilyn, v němž si dělá legraci ze dvou ikon, kdy ta starší razí cestu té mladší. Ale tak jednoduchý děj to zas není. Jak jsem řekl, Priita Pärna není třeba jen vidět, ale o jeho filmech i přemýšlet.