editorial

Dámy a pánové,

téma třináctého čísla přiváží v oprýskané Dacii filmový redaktor Antonín Tesař. Zatímco Letní filmová škola v Uherském Hradišti uvede průřez celou rumunskou kinematografií, my jsme se soustředili na její nejnovější výhonky: filmy, pro něž se po roce 2005, kdy začaly na evropských festivalech získávat jedno ocenění za druhým, vžilo označení Rumunská nová vlna. Vedle pohledů na jednotlivá díla – Porumboiovo Policejní, adjektivum, Ujicův Vlastní životopis Nicolae Ceauşesca (s. 11), Puiovu Auroru (s. 12) a Mungiovy 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (s. 18) – nechybí ani obecnější pohled: Antonín Tesař zvažuje, nakolik je souhrnné označení pro nové rumunské filmy opodstatněné, a zkoumá poměr lokálních a evropských vlivů na uvedená díla (s. 10). Ve společenských rubrikách se dostalo pozornosti dopravní stávce, internetovému pirátství, boji proti korupci či nepovedené publikaci mapující tzv. třetí odboj. Kulturní rubriky přinášejí obvyklou porci recenzí, reportáží, úvah a komentářů, vyzdvihněme aspoň ukázky z nové tvorby Petra Čichoně (s. 26), rozhovor s tureckým spisovatelem Nedimem Gürselem, který v současné době čelí obvinění z hanobení náboženských hodnot (s. 24), a minitéma, které vykrystalizovalo na hudební dvoustraně: nové podoby folku (s. 16–17).

Chraňte se před sluncem, třeba v Ceauşeskově stínu…