odjinud

Reportáž z míst, kde se odehrávají slavné výjevy z Lovců mamutů Eduarda Štorcha, nabídl ve víkendové příloze Mladé fronty DNES 2. 7. 2011 Milan Vodička.

Dobrodružný román L. M. Pařízka Prales leopardů (SNDK 1958) analyzoval v Ladění č. 4/2010 František Všetička.

Na zárodečnou pohádkovou podobu hry Františka Hrubína Srpnová neděle (1958) upozornila Nikola Homolová Richtrová ve studii Krajiny Františka Hrubína (2011). Obsáhlou ukázku z knihy otiskl „časopis o kultuře a společnosti“ Kontexty č. 2/2011.

Padesát let od premiéry Totálního kuropění Ludvíka Kundery na scéně Mahenova divadla v Brně se skvělou Vlastou Fialovou v roli Zpěvačky a se živou účastí Orchestru Gustava Broma připomněl článek Markéty Stulírové v Brněnském deníku Rovnost 24. 6. 2011.

Slabost pro knihy Arnošta Lustiga projevil v rozhovoru v kulturním magazínu Uni č. 7/2011 americký hudebník Gary Lucas (jednomu ze svých alb dal název Street of Lost Brothers).

Oskar zakopávající o kámen („nová varianta Sisyfa zápasícího s kamenem“) posloužil Miroslavu Petříčkovi ve Světu a divadle č. 3/2011 jako odrazový můstek k úvaze o filmovém Odcházení Václava Havla. Úvaze dal název Kámen a Hlas.

Rozhovor s překladatelem a vydavatelem Shakespearových her Jiřím Joskem připravila pro červnovou Xantypu Alena Kožíková.

Pozdní básnickou prvotinu Prokopa Voskovce Hřbet knihy (Pavel Mervart 2006) recenzoval v Analogonu č. 63 Petr Král.

V medailonu k pětašedesátinám Karla Sýse se Danielu Strožovi v Obrysu-Kmenu č. 29/2011 vybavil starší článek Zdeňka Troupa z Literárních novin č. 16/1990 nazvaný Karel Sýs – básník? (textově dostupný je na webu Ústavu pro českou literaturu AV ČR). Podle Strože jde „s největší pravděpodobností o nejhnusnější český text napsaný kdy o českém umělci“.

Románu Jana Pelce …a bude hůř se dotkl Ludvík Vaculík v „čtenářském“ fejetonu v Literárních novinách č. 29/2011: „Že něco bylo zakázáno, nenabývalo tím větší ceny. Po převratu to pozbývalo smyslu…“

Předmluvu k prvotině Nely Pavlouskové, souboru próz Budu tu s vámi (Literární akademie 2010), napsal Milan Uhde.