Pascal Rabaté – Věrozvěst neoexpresionismu

Na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech získal ocenění za režii za svou němou hranou grotesku Ni à vendre ni à louer (Prázdniny u moře). Když se před více než deseti lety do ČR dostaly první zvěsti o opus magnum Pascala Rabatého (1961), adaptaci knihy Alexeje (nikoliv Lva!) Nikolajeviče Tolstého Ibikus, byl už v zemi svého původu, Francii, považován za vůdčí postavu nové generace francouzského komiksu sázející na obraznost a malbu. Ibikus vyjde konečně letos česky v nakladatelství Mot u příležitosti festivalu KomiksFEST!.

Jde o odvážnou adaptaci, která výborně využívá vyprávěcích předností komiksu: kvalitní a úderný scénář o vzestupu „obyčejného člověka“, svižný střih, černohumorné dialogy a vytříbenou formu. Skvělá práce s kontrasty černé a bílé, organický mix pera a akrylu a epická rozmáchlost staví na velkých rámečcích i celostránkových panelech. Neoexpresionistická kresba přinesla do francouzského komiksu opět emoce proudící přímo z obrazů samých.

Jiná Rabatého díla, která mu vycházejí již od roku 1989, ovšem mají často dosti odlišnou, karikující linku. V této rozmanitosti mu napomáhají i absolvovaná studia na Akademii výtvarných umění v Angers, kde si vyzkoušel různé výtvarné techniky – zejména dřevořezbu a kovorytectví. Zmiňme tituly jako Les pieds dedans (Nohama uvnitř), Ex-voto, Un ver dans le fruit (Červ v ovoci) vyprávějící rodinné, provinční příběhy. Rabatého žánrová rozmanitost a formální šířka se projevují i v jeho nové filmové kariéře. V roce 2010 natočil diváky a kritiky ceněný film Les petits ruisseaux (Potůčky) o sexu ve starším věku. Jeho zaujetí pro sexualitu se odráží i v zmiňovaných Prázdninách u moře, které přesto nemusí zabíhat do vulgarity, aby byly zábavné. Rabaté dokáže být profesionálem na všech frontách.

 

Výstavu Pascala Rabatého uvidíte ve Francouzském institutu během festivalu KomiksFEST!, který se uskuteční v Praze 28. října až 5. listopadu 2011.

Seriál pro A2 připravuje KomiksFEST!