odjinud

Karel Jaromír Erben a úloha paměťových institucí v historických proměnách je název konference, jež proběhla letos v dubnu u příležitosti 200. výročí Erbenova narození v Malé Skále u Turnova. V České literatuře č. 4/2011 o konferenci referoval Michal Fránek.

V témže čísle bohemistického dvouměsíčníku Dalibor Tureček analyzoval báseň Karla Hynka Máchy Čech, za básníkova života nezveřejněnou.

Poslední generace, která ještě četla Aloise Jiráska, je ta, k níž patří historik Petr Čornej, ročník 1951. Viz jubilejní, rekapitulační rozhovor s ním v příloze Mladé fronty Dnes Víkend z 1. 10. 2011.

Kulturního publicistu Jana Weniga (1905–1979), známého hlavně z rádia a z Lidové demokracie, syna operního libretisty Adolfa Weniga (1874–1940), někdejšího posluchače přednášek F. X. ŠaldyVáclava Tilleho na Karlově univerzitě, představil v Týdeníku Rozhlas č. 38/2011 v rubrice Návraty po zvukových stopách Jiří Hubička.

Měsíc nad řekou Fráni Šrámka analyzoval v Disku č. 37 (září 2011) dramaturg Moravského divadla Olomouc Milan Šotek.

Malou pružnost českých nakladatelů – nezajistí, aby se na pulty dostaly knihy, jež uspěly za posledních deset let v soutěži Magnesia Litera –, úroveň publikace Františka Cingera o Jaroslavu Seifertovi Laskavě neústupný pěvec a pokračování edice Dílo Jaroslava Seiferta glosoval v Lidových novinách 21. 9. 2011 Petr Zídek (Ostuda jménem Seifert).

Recenzi německého vydání románu Ferdinanda Peroutky Pozdější život Panny – pod názvem Adieu, Jeanne oder Die zweite Chance der Jungfrau přeložila a doslovem opatřila Mira Sonnenscheinová (Elfenbein Verlag, Berlin 2011) – přinesl týdeník Prager Zeitung č. 38/2011.

Hlavně okolo Bohuslava Reynka, od jehož smrti uplynulo 28. 9. t. r. čtyřicet let, se točil rozhovor Aleše Palána s Věrou Provazníkovou v Hostu č. 7/2011.

Neznámé oratorní libreto Josefa Berga Oresteia podle Aischylovy tragické trilogie v přebásnění Ferdinanda Stiebitze představil v Opus musicum č. 2/2011 Peter Marek.

Kritika Olega Suse (1924–1982) připomněl tematickým blokem sestaveným z recenzí, korespondence a vzpomínek Viktor Šlajchrt v Revolver Revue č. 84 (září 2011).