odjinud

Psí víno č. 61/2012 přináší pravidelný výběr původních i překladových veršů. Své básně zde zveřejnili například Milan Ohnisko, Peter Rilke nebo Lukáš Horák. Najdeme zde také dva odlišné pohledy na Pravidla umění francouzského sociologa Pierra Bourdieua. První, exaktně shrnující napsal Josef Šebek, i u něj však můžeme číst lehké rozpaky nad Bourdieuovým zaváděním ekonomických modelů do pravidel literárního pole. Tomáši Koblížkovi naopak není po vůli, že francouzský autor zaujímá distanci deskriptivního vědce a nelomcuje světem literatury. Poznamenává: „Zda se tomu nemá tak, že se intelektuálové, spisovatelé i čtenáři podstatně mění i bez toho, že by dokonale znali veškeré podmínky, za nichž čtou a tvoří, resp. bez toho, že by tyto podmínky či ,celkovou situaci‘ měnili záměrně.“ Zaujme také kolektivní recenze Olgy Pekové a Ondřeje Buddeuse na knihu Impromptu Romana Hiasela alias Ondřeje Pomahače.

Webová stránka iDNES.cz informuje o tom, že za 16 tisíc knižních titulů utratili Češi sedm miliard korun. Je to málo, nebo hodně? Na jeden titul tím připadne přes čtyři sta tisíc korun, většinu samozřejmě požerou bestsellery, takže to zas tak slavné nebude. Když připočteme náklady na tisk, autorská práva a více než padesátiprocentní rabat, který si vezmou knihkupci a distributoři (u nichž tedy teoreticky zůstaly tři a půl miliardy), na zisky pro menší nakladatele s málo prodávanými tituly moc nezbývá. Není tedy divu, že od roku 2008 počet vydaných titulů klesá.

Vánoce se kvapem blíží, a tak se knihkupci snaží ještě o trošku navýšit své prodeje třeba tím, že už nyní vyhlásí nejlepší knihy roku 2012, jakkoli jich ještě pár může vyjít. Knihkupecký řetězec Barnes & Noble mezi „nejlepší“ romány zařadil novinky Michaela Chabona nebo Junota Díaze, mezi podivnostmi zase skončil komiks Building Stories Chrise Warea. Ten se umístil ve stejném žebříčku i u konkurenčního Amazonu. Jeho sestavovatelé považují za nejlepší román Louisy Erdrichové The Round House.

Konec kariéry nenápadně ohlásil Philip Roth v rozhovoru pro francouzský magazín Salon. Od románu Nemesis z roku 2010 prý už nic nenapsal a teď se rozhodl spíše číst. Vrátit se k dílům světové klasiky, ale také k vlastní tvorbě, kterou slovy boxera Joea Louise hodnotí následovně: „Udělal jsem to nejlepší, co jsem mohl, s tím, co jsem měl.“

–red–