To nejlepší z komiksu pro děti

Indiáni, strašidla a mořští vlci Karla Franty

Karel Franta patřil k nejnadanějším tvůrcům československého dětského komiksu. Nyní vychází soubor jeho prací, nazvaný prostě Kniha komiksů. Spolu s obrázkovými příběhy se dostáváme na Divoký západ, do domácnosti strašidel nebo na širé moře.

Jméno Karla Franty, jemuž v nakladatelství Albatros vyšla Kniha komiksů, dnešním malým či odrostlejším příznivcům vyprávění obrazem a textem nejspíš mnoho neřekne. V této nezáviděníhodné pozici ovšem není sám.

 

Zapomenutý svět Mateřídoušky

Zatímco mládežnickému komiksu ábíčkovské tradice už vydavatelský dluh bohatě splatila řada souborových velkých knih a vybrané seriá­ly vyšly dokonce v druhém či třetím reprintu, dětský komiks šedesátých až osmdesátých let se reprezentativnějších výborů či snad dokonce souborů dočkává jen velmi vzácně. Jistě, všudypřítomný Čtyřlístek svými, co do grafické přípravy a tiskového zpracování naprosto odbytými soubory zásobuje trh už několikátým rokem a čas od času si některý z nakladatelů vzpomene na pravěká dobrodružství Nepraktových kamarádů Seka a Zuly, popřípadě i na nesmírně bohaté a dosud nedostatečně zmapované dílo Věry Faltové, z něhož se však vydávají prakticky jen dobrodružství Ježka Františka, Barbánka a Kocoura Vavřince a jeho přátel. Ohromné množství důležitých prací ze Sluníčka, Mateřídoušky i Čtyřlístku však mají dnešní čtenáři k dispozici buď jen v nahodilých výborech několika málo epizod, anebo vůbec – což byl donedávna i případ Frantův.

Dětské komiksy dlouho čekají na knižní souborné vydání především kvůli pochopitelným obavám z finanční náročnosti, mnohdy navyšované nákladnou restaurační grafickou prací, a samozřejmě také kvůli pochybám o přitažlivosti těchto seriálů pro dnešního čtenáře, a tedy i jejich prodejnosti. Zkušeným komiksovým historikem a editorem Tomášem Prokůpkem připravený soubor Frantových autorských komiksů může snad tyto obavy pro příště umenšit. Čtení Frantovy Knihy komiksů totiž naprosto přesvědčivě dokládá, že tyto dětské komiksy se svou epizodickou, hravou gagovou strukturou a nadčasovým humoristickým vizuálem stárnou mnohem pomaleji než třeba zmiňované dobrodružné příběhy ábíčkovské, u nichž už hodnota historická a nostalgická dávno výrazně převážila nad napínavostí a čtivostí.

 

Stripové Strašidýlko Kuk

Frantova Kniha komiksů obsahuje v úplnosti čtveřici autorových prací: zřejmě nejslavnějšího Malého Vinnetoua z Ohníčku zde doplňuje charakterem takřka stripové Strašidýlko Kuk, jež vévodilo ranému Sluníčku na počátku sedmdesátých let. Zařazeny jsou i dva kratší seriály určené přece jen o trochu starším čtenářům: cykly SOS a Návštěva z pralesa aneb Tarzan, synek divočiny, které původně otiskoval časopis Pionýr. Položeny takto vedle sebe přesvědčivě ukazují šíři Frantova talentu, a to nejen výtvarného, ale i obecně komiksově ­vypravěčského. Dobrácký Kuk v jednostránkových anekdotách pobaví výtvarnou hravostí i elegantní klenbou vtipu, Malý Vinnetou v jen o málo rozvitějších epizodách už často vykračuje k půvabným všedno­denním minipříběhům z věčného soupeření malého indiána s grobiánem Lomihnátem. SOS uchvátí strhujícím vizuálem a netradiční strukturou – seriál je podaný jakožto záznam notně přibarvených vyprávění pětice „mořských vlků“. A posledně jmenovaný seriál, jehož hrdina po příletu letadla „z Ugandy, Paříže a Tuchoměřic“ uprchne z klece a začne se potloukat naším světem, potěší netradiční parafrází na dobře známou zápletku. Ať už se Franta vypravuje na „ne tolik divoký“ západ nebo s námořníky brázdí širá moře, pokaždé ústrojně a efektivně kombinuje text a obraz a vždy přesně volí, co a jak na kterém panelu ukázat.

Připočteme­li knize k dobru i kvalitní přípravu obrazových podkladů a poučenou doprovodnou studii, lze Frantovu knihu označit za vůbec nejdůležitější domácí komiksový nakladatelský počin právě končícího roku.

Autor je bohemista.

Karel Franta: Kniha komiksů. Albatros, Praha 2013, 224 stran.