Vstup do dějin

Co jsou dějiny dějiny jsou centralizované

Text švédské básnířky Linn Hansén lze považovat za manuál k dějinám. Názorně ukazuje, že historie se odehrává, ale především píše a přepisuje, na samé hranici nesmyslu a libovolnosti. „Literatura přináší důkazy o tom, že mnozí trpěli. Částečně trpěli a částečně dělali něco jiného.“

proto nepatří malé loděnice

do dějin.

Co je nejvíce a nejméně historické je to

kámen.

Doba ledová je historické období které se

vyznačuje ledem

pro invazi to neplatí.

 

Dobří spisovatelé jsou lepšími otci tak to není.

Ženy s alergiemi se lépe baví tak to možná je.

Jsou dějiny pestré.

Ano jsou pestré.

 

Kolik lidí kdy mluvilo anglicky v dějinách

a kolik jich bydlelo

na pobřeží.

Dvě věci jsou pro člověka důležité jsou to

ženy nebo

digitalizace.

 

V roce 1934 bylo nejhůř.

V roce 1979 nebylo nejlépe.

 

Co přežilo dějiny koláč přežil.

Sport a spolkový život.

Některá plavidla.

Hlas patří do dějin a promluva také.

 

Dějiny jsou nesmrtelné.

Lidstvo bohužel smrtelné.

Příbuzenstvo se stále zvětšovalo ale volalo si

čím dál méně jsou

to dějiny ne to je chyba v komunikaci.

Kůň dokáže k smrti milovat pamatovat si

a oplakávat člověka či

jiného koně je to historie ne to je psychologie.

Akvarel patří do dějin.

Olej také.

 

Bota padne jako ulitá jsou to dějiny ne to je

štěstí.

Když se stihne koupání i nákup je to štěstí

ne to je dobré naplánování.

Odbory jsou houževnaté nepatří ale do dějin.

Děkuji za všechny dopisy to nejsou dějiny

ale odpověď.

Historický okamžik trvá nejvýše hodinu a půl.

Pokud trvá déle tak už to je datum.

Historické období se dotýká mnoha lidí.

Epocha skoro všech.

Rozdíl mezi historickou událostí

a historickým okamžikem je že událost

má dopad a přináší následky.

Historická událost byla nejčastější

v devatenáctém století.

 

Dějiny jsou uspořádány encyklopedicky

a abecedně nejdřív je

Alexandr Veliký big bang Cicero Codex gigas

černá smrt

dánská nadvláda doba bronzová evoluce

feudalizace

finská zimní válka fordismus galvanický

článek hladomor

a tak dále.

 

Literatura přináší důkazy o tom že mnozí trpěli.

Částečně trpěli a částečně dělali něco jiného.

Jaké je to být člověkem je to bezpečné nebo

těžké.

 

Říká se že se má stát něco hrozného potom

se něco hrozného stane to je smůla.

Někdo spadne z houpačky nebo vypukne

válka to není

smůla to jsou dějiny.

 

Bible je poznámka pod čarou k Platónovi.

Finský trajekt je poznámka pod čarou

ke kajaku stejně jako podrážděnost

je poznámka pod čarou k pravému vzteku.

Jehně je poznámka pod čarou k potomku

blbouna nejapného.

 

Paměť je horší ale stále ještě věrohodnější

než anekdota.

Déjà vu je kratší ale překvapivější než paměť.

Šlechta patří do dějin stejně jako monarchie

zatímco déjà vu je

opakem dějin.

 

Následující předměty hořely v průběhu dějin parlamenty lesy srdce

domovy obyčejných lidí celá města.

Těsně po teleskopu přišla hvězdná obloha.

 

V antice se lidstvo nemohlo dočkat

středověku.

Ve středověku lidstvo nevědělo že je

ve středověku

ale zároveň si nemyslelo že je někde jinde.

Za renesance se lidstvo chtělo vrátit

do antiky ale

místo toho přišla industrializace.

Od třicátých let je tu mladá generace a ta

nedá ani ránu bez nerezové oceli.

 

Z knihy Gå till historien (Norstedts, Stockholm 2013) přeložil Jonáš Thál.

Linn Hansén (nar. 1983) je švédská básnířka, redaktorka kulturní revue Glänta, pořadatelka a kurátorka Göteborského festivalu poezie. Je členkou uměleckých kolektivů G­T­B­R­G a Sharks. Debutovala sbírkou Ta i trä (Zaklepej na dřevo, 2008). Ukázka pochází z knihy Gå till historien (Vstup do dějin, 2013). Autorčina poezie byla přeložena do řady jazyků.