Masky a tabu

Íránský tvůrce Asghar Farhadí soutěžil se svým filmem Klient na festivalu v Cannes a získal Oscara za cizojazyčný film. Moralistní drama o muži, který chce pomstít násilí spáchané na své ženě, je subtilní studií společenských tabu, přetvářky a vztahu lidí k místům, jež obývají.

„Vyleze ze sprchy v pršiplášti a řekne: ‚Jak můžu jít ven, když nemám nic na sobě?‘“ Těmito slovy vysvětluje jeden z herců inscenujících v Íránu divadelní hru Smrt obchodního cestujícího svůj záchvat smíchu při zkoušce. „Nevyhazuj mě ven bez šatů. Stydím se,“ opakuje s úsměvem repliku ze hry Arthura Millera. Herečka, která repliku pronáší, je ustrojená do křiklavě červeného úboru, ve kterém se rozhodně nemusí stydět vyrazit ven, ale zároveň není příliš praktické se v něm sprchovat. Popsaná scéna z filmu Asghara Farhadího Klient dobře ukazuje, jak íránský tvůrce využívá divadelní motivy, aniž by byl byť jen trochu teatrální.

 

Postavy s dvojí tváří

Klient je podobně úspěšný jako Farhadího nejznámější snímek Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin, 2011) – účastnil se hlavní soutěže v Cannes a vyhrál Oscara za zahraniční film. V obou filmech je jedním z ústředních témat komplikovaný vztah heterosexuálního páru. V případě Klienta jde o dvojici divadelních herců Emad a Rana, kteří se kvůli zemětřesení musí přestěhovat do nového bytu. Ranu krátce poté v nové domácnosti kdosi přepadne a dvojice se od sousedů z náznaků dozví, že předchozí majitelka bytu byla nejspíš prostitutka.

Farhadí ve své novince pokračuje v linii íránských civilních, realistických dramat, která dokážou na základě jednoduchého příběhu rozvinout množství vztahových, morálních, sociálně kritických i filosofických témat. Přestože pro samotnou zápletku nemá povolání hlavních hrdinů prakticky žádný význam, trefně poukazuje na to, že film se na mnoha rovinách vrací k motivu „dvou tváří“ téže osoby – divadelní postavy versus herce, psychicky traumatizované oběti zneužití versus veřejné persony, která musí své jednání racionálně zdůvodňovat, důstojně působícího otce rodiny versus sexuálního násilníka. Z opozice divadla a realismu nakonec vychází i finále filmu, ve kterém chce Emad zinscenovat tragické katarzní zúčtování s padouchem, to se ale kvůli násilníkovu zdravotnímu stavu zvrtne v nedůstojnou a vleklou nehodu se závěrem, jenž je politováníhodný pro všechny zúčastněné.

 

Prostory hanby

Ještě pozoruhodnější než působivá, byť poněkud schematická moralistní linie filmu je subtilní zacházení s tabuizovanými tématy prostituce a znásilnění. Dialogy, které se ve filmu o těchto tématech vedou, jsou velmi úsečné a naznačují, že jsou to věci, o nichž se v dané společnosti nemluví. To pak silně ovlivňuje způsob, jakým se Rana vyrovnává s útokem. V Klientovi se toto skrývání a potlačování vrací na mnoha úrovních, ať už je to zmíněná scéna s pršipláštěm nebo celkový způsob, jakým film pracuje s prostorem. Opakovaně je tu někdo někam zavírán či ukrýván (násilník v závěrečné scéně, syn jedné z hereček v zákulisí), někdo odmítá přebývat v nějakém prostoru (Rana v novém bytě) nebo v něm symbolicky zůstává i po svém odchodu (předchozí nájemnice, která v bytě nechala své věci, násilník, který v něm po činu nechal své peníze). Klient tak vytváří jemnou a fascinující studii o vztazích míst, jejich obyvatel a událostí, jež se k nim vážou.

Na první pohled Klient rozhodně není tak strhující, precizně napsaná a přesvědčivě zahraná vztahová studie jako Rozchod Nadera a Simin, poněkud přímočarý příběh s ponaučením ale rozehrává nenápadné zkoumání toho, co různá tabu dělají s našimi společenskými maskami a s naším vztahem k prostředí, jež obýváme. Vzhledem k motivům uvězňování, trestání a společensky nepřípustných témat je až ironické, že Klient získal Oscara v nepřítomnosti režiséra, který odmítl na udílení cen do Spojených států přijet na protest proti Trumpovu plánu zakázat občanům několika muslimských zemí vstup do USA.

Klient (Forušande). Írán, Francie, 2016, 125 minut. Režie a scénář Asghar Farhadí, kamera Hossein Jafarian, střih Hayedeh Safiyari, hudba Sattar Oraki, hrají Shahab Hosseini, Taraneh Alidoostiová, Babak Karimi, Mina Saditiová ad. Premiéra v ČR 11. 5. 2017.