K čemu jste na světě (variace na Jiřího Žáčka)

Ondřej Macl ve svém básnickém cyklu variuje čítankové verše Jiřího Žáčka, které svou genderovou stereotypizací vzbudily diskusi v médiích i na sociálních sítích. Vtipně v nich dekonstruuje postavy z mýtů, pohádek, literárních děl i showbyznysu.

ORIGINÁL

 

K čemu jsou holky na světě?

Aby z nich byly maminky,

aby se pěkně usmály

na toho, kdo je malinký.

Aby nás měl kdo pohladit

a povědět nám pohádku.

Proto jsou tady maminky,

aby náš svět byl v pořádku.

 

 

VARIACE

 

K čemu je Žáček na světě?

To mi vy, žáci, řekněte…

Vážně vás jeho lyrika

bere víc než můj duplikát?

V čítankách mě sice nenajdete,

ale zas umíte s internetem,

vryjte mě kudlou do lavic.

Ještě líp: zroďte vlastní vesmír!

Škola vám beztak nedá víc

než rozkoš z toho, co se nesmí.

 

 

K čemu je Médea na světě?

Aby z ní byla maminka,

aby se trpce usmála

na záletnýho tatínka.

Aby nás měl kdo otrávit,

až dopoví nám pohádku.

A ve stroji zaskřípe bůh:

Vraždit děti je v pořádku.

 

 

K čemu je Sapfó na světě?

Aby z ní byla lesbička.

Aby se stala příkladem

všem nehetero holčičkám.

Pro ně aby se coming out

stal druhým, pravým porodem

do světa, v němž je v pořádku

být jak věrný, tak svoboden.

 

 

K čemu je Helena na světě?

Aby byla tou nejkrásnější.

Nebo jí byla Sněhurka?

Sněžná tvář nahodilé gejši?

 

Nejkrásnější je kdokoli,

z koho vás v prsou zabolí,

že popadají města.

 

 

K čemu je Xantippa na světě?

Platón žel zapsal jen Sókrata.

Víme tak, co je správné, ctnostné…

Jaká však vpravdě byla ta,

od níž on zdrhal k obecnostem?

 

 

K čemu je Psýché na světě?

Aby i sám bůh lásky zjistil,

co je láska, a Venuši

se zkřivila tvář nenávistí.

Olymp se smogem obalí,

selfie tyč mává nad pomníkem;

zůstaň dál, rozpolcená Psýché,

ve slepém úhlu analýz.

 

 

K čemu je Lesbie na světě?

Sotva jí pod sukni hrábnete,

hned ji to nudí, šklebí se,

a zda jí dáte peníze.

Už už ji chcete odstrčit,

ať táhne z Říma do Prčic;

tu jako nymfa okouní,

že dát jí vale, je z vás hrobka! –

Stokrát ji nehodláte potkat,

žel všechny cesty vedou k ní.

 

 

K čemu je Eva na světě?

Aby z ní byla pramáma.

Aby had našel nový ráj

mezi jejíma nohama.

 

 

K čemu je Dalila na světě?

Aby z ní byla holička

a na holičkách nechala

toho, kdo ve vlasech měl sílu.

Střih. – „Hára pryč a do gala!“

rozkáže Strana máničkám;

tak jsme zas dali na Dalilu…

 

 

K čemu je Salome na světě?

Abychom svedli ztratit hlavu.

Co prorok! Toho přeťal nůž.

Ztratil ji předtím tyran už,

v tanci když odhrnula závoj.

 

 

K čemu je Heloisa na světě,

přišel­-li Abelard o pytel?

Když už jí odpoví na dopis,

pak leda: „Miluj tě Spasitel!“

Odkdy že partnerská neplodnost

předpokládá život na hovno? –

Spíš čím je větší rodina,

tím roste sháňka po plínách.

 

 

K čemu jsou princezny na světě?

Aby čekaly na prince.

Dostaneš k ní i majetek,

jen napřed zabij draka!

Šťastní i ve smrti budete… –

A co si počne dračice?

Stočí se k tělíčku dráčete

a nepřestane plakat.

 

 

K čemu je Karkulka na světě?

Aby jí vlk sežral babičku.

K čemu je na světě Popelka?

Pro fetiš z cizího střevíčku.

Sněhurka obcuje s liliputy.

Růženka? Případ kómatu.

Matko, už nečti! Je to krutý,

radši běž čekat na tátu.

 

K čemu je Beatrice nade světy?

Básník Dante ji zmerčil sotva jednou

a hned mu v jeho fantazii vzletí,

kam oči ani ruce nedohlédnou.

Kdyby však vzal ji tenkrát do objetí –

jehlicí z vlasů by as po něm sekla

a propadla se v jeho fantazii

do nejkrutějších výdobytků pekla.

 

 

K čemu je Laura na světě?

Takhle ta struna správně nezní,

spíš – jak jsem brnkal v sonetech –

k čemu by svět byl býval bez ní?

 

 

K čemu je Mona Lisa na světě?

Aby z žen byly záhady.

Aby se obraz o ženách

netvořil ženám za zády.

Aby, když už se vytvoří,

šel vždy a znovu přepatlat

tou, která se v něm nepozná.

Ženské je to, co střídá tvar?

 

 

K čemu je lady Macbeth na světě?

Aby z ní byla královna.

Jen zabij krále, Macbethe,

já už to nějak urovnám…

Máš mě rád? Dokaž mi to zbraní!

Rajcuj mě cizí bolestí!

Kdo nezabije, ten je panic,

zabít jednou je manželství.

 

K čemu jsou muži na světě?

Přec aby psali o ženách,

dokud jim péro neztvrdne

a mozek nezměkne.

Muž na růžovém obláčku

píše, co nemá: „Miláčku!“

Muži jsou múzy bez háčku.

A přece je v tom háček, ne?

 

 

K čemu je Lotta na světě?

Aby ses, Werthere, měl proč zabít.

To samé, kdyby byla tvá.

Ba nepřál by sis ani, aby

vás měla oba dva!

Dokonce nikdy ji nepotkat –

odprásknul by ses jenom tak.

 

 

K čemu je Markétka na světě?

Nechtějte zažít tytéž trable,

kdy galán, jemuž kývnete,

měl krátce předtím svatbu s ďáblem.

 

 

K čemu je Justina na světě?

Aby za každý dobrý skutek

stržila zářez mrzkých důtek

ze strany dutých mrzáků

strážících dobrou morálku.

 

 

K čemu je Bovary na světě?

Aby z ní byla milenka.

Žít ovšem zcela podle snů

zle dohnalo ji v složenkách.

Jsou snad sny jen pro zazobané?

Nám chudším nechte aspoň spánek!

 

K čemu je Nana na světě?

Nekoktám, lehké holce té

už jenom nikdo neodpáře,

že svádí hlavně křížovkáře.

 

 

K čemu je Mata Hari na světě?

Aby z ní byla… Cože?! Máme tě!

Tu je kůl, budeš popravená.

Jak to, že nemáš osypky?

Než padnul výstřel, do tváře nám

dálkově vmetla polibky…

 

 

K čemu je Baarová na světě?

Že hvězda v temném režimu?

Ne každý nácek byl hned bubák.

Měli moc, charisma, ba půvab

dech beroucí i bez plynu.

Hrrr na ně?! Jedna Hannah špitá,

že zlo je hlavně banalita.

Že nejvíc toho pokazí,

kdo vzorně plní rozkazy.

 

 

K čemu je Janinka na světě?

Aby z ní byla stará panna

krmící broučky dobrůtkama,

než půjdou spát a spát a spát…

Pán Bůh má staré panny rád.

Naopak jsi­-li stará kurva,

s chutí ať rozklová tě žluva.

 

 

K čemu je Fifinka na světě?

Aby dělala hospodyni

zajíci, kocouru a svini.

A nevadí jí, jak to je,

hlavně že nemá obojek.

 

 

K čemu je Butler na světě?

Aby dělala problémy…

Žena je žena. Muž je muž.

Muž nemůže žít bez ženy.

A jsou­-li jisté výjimky,

zaokrouhlit je na nulu!

Aby náš svět byl v pořádku.

Butlerko, nepiš – ovuluj.

 

K čemu jsou transky na světě?

V době tak na sex ujeté

nám nesmí být odcizen cit

pro transcendenci.

 

 

K čemu je Agáta na světě?

Aby z ní byla maminka,

než se zas sjede, zatrapčí

a před omdlením poblinká.

Mateřství nejlepší je lék

na vyčerpaný showbyznys.

Zjistíš – dík monstru v kolébce –

že srát, blít, řvát lze mnohem víc.

 

 

K čemu je Yoko Ono na světě?

Aby z ní byla Japonka.

Aby si ji spletli s muslimkou,

vyhostili do Maroka,

anebo rovnou zmučili

třeba Bieberovým zpěvem.

Jó, že tě v nebi čeká John?

Imagine there’s no heaven…

 

 

K čemu je Hillary na světě,

jestliže s Trumpem to projela?

Může být sebevíc maminkou,

mateřství však jaro nedělá…

A až zas ňákej myšpulín

bude psát chválu maminkám,

vězte, že každej zmrd je syn,

matku má dokonce i Trump!

 

K čemu je Katrina na světě?

Aby vám rozvrátila město,

aniž by šlo o Boží trest,

ale spíš o taneční gesto.

 

 

K čemu jsi, mámo, na světě?

Vyrostli jsme a odešli,

jen co jsme pochovali tátu.

A naše knížka pohádek

zahnívá v antikvariátu.

Kdybys tak byla po ní…

Čím starší, tím víc voní.

 

 

A já, k čemu jsem na světě?

Možná abych se holkou stal.

Vlastní sémě si v lůno vstřík’

a stvořil život dítěte.

Otcovsky bych je pohladil,

mateřsky četla pohádku

o lásce, která nesmí se –

aby náš svět byl v pořádku.

Ondřej Macl (nar. 1989) absolvoval studia srovnávací literatury na Karlově univerzitě s půlroční stáží na Paris­-Sorbonne IV a sociální práci a žurnalistiku na Masarykově univerzitě v Brně. V současnosti studuje autorské herectví na DAMU a živí se jako asistent lidí s mentálním znevýhodněním, příležitostně i jako kritik. Kratší literární či esejistické texty publikoval ve Tvaru, A2, Psím víně, Souvislostech aj. Věnuje se tradici evropské erotiky. V roce 2017 mu v nakladatelství Dauphin vyšla debutová sbírka Miluji svou babičku víc než mladé dívky. Sbírku K čemu jste na světě, která bude obsahovat variace Žáčkovy čítankové básničky, chystá k vydání Nakladatelství Petr Štengl.