Celé Polsko u voleb?

Vítězná kampaň Andrzeje Dudy

Letošní volba polského prezidenta se stala sledovanou událostí i ve světě a zúčastnilo se jí výjimečně vysoké procento voličů. Silná polarizace, typická pro současné Polsko, ovšem způsobila, že přání celospolečenské kampaně, aby volby Poláky nerozdělovaly, ale spojovaly, zůstalo nevyslyšeno.

Předvolební prezidentská kampaň v Polsku byla plná dramatických změn a zásadně ji ovlivnila pandemie koronaviru. Lidé mohli hlasovat nejen osobně, ale také poštou, měnilo se i datum: místo 10. května se Poláci k urnám vydali 28. června a 12. července. Účast v prvním kole byla 64,5 procenta a ve druhém 68,18 procenta. Téměř tak byl překonán dosavadní polský rekord z roku 1995. Došlo i na výměnu tváří, nevýraznou Małgorzatu Kidawu­-Błońskou vystřídal v barvách Občanské koalice varšavský primátor Rafał Trzaskowski, kterého podpořili mimo jiné komunální politici především z větších měst. Svůj mandát obhajoval Andrzej Duda. Ten byl poprvé zvolen v roce 2015 a nominovala ho vládnoucí strana Právo a spravedlnost (PiS). Podívejme se na polské volby optikou vítězné Dudovy kampaně. Jakou strategii zvolil pro udržení stávajících a získání nových voličů?

 

Hledá se průměrný Polák (a nepřítel)

Zdůrazněme, že Duda už pět let není členem PiS a samotná strana – vedená …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si toto číslo elektronicky