Muži v negližé

Historie dragu v kinematografii

Drag je coby performance zahrnující převlékání se za osobu jiného genderu pevně spjatý nejen se subkulturou, ale také se zábavními průmysly. V kinematografii se crossdressing objevuje už v raném období a v současnosti se tato tradice, již lze sledovat celé 20. století, dále rozvíjí.

Z období němé kinematografie se dochovalo hned několik snímků využívajících drag v hlavní dějové lince. Jedním z prvních takových filmů je dílo francouzské tvůrkyně Alice Guy­-Blaché Prvotřídní porodní bába (Sage­-femme de première classe, 1902), kde postavu nastávajícího tatínka hraje sama režisérka. Král grotesky Charlie Chaplin si obléká ženské šaty hned ve třech filmech: Chaplin manželkou (A Busy Day, 1914), Chaplin herečkou (The Masquerader, 1914) a Chaplin dokonalou dámou (A Woman, 1915). Drag superstar této doby Julian Eltinge proslul jako ženský imitátor na divadelních prknech a následně natočil několik celovečerních filmů včetně mnohokrát přestříhaného The Isle of Love (Ostrov lásky, 1922), ve kterém hraje po boku dobového sexsymbolu Rudolpha Valentina. Již v těchto raných snímcích jsou k vidění zápletky, které budou drag doprovázet v klasickém hollywoodském narativu.

 

Nikdo není dokonalý

Období počátku třicátých let 20. století známé jako „Pansy …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si toto číslo elektronicky