Experiment s ozvěnou metra

Původem francouzská violoncellistka, skladatelka a zvuková umělkyně Leila Bordreuil je objevem brooklynské experimentální scény. Její tvorba se pohybuje mezi volnou improvizací, soudobou vážnou hudbou, free jazzem, noisem a místně specifickým ambientem. Své druhé sólové album nahrála ve stanici podzemní dráhy a na chodbě domu, kde bydlí.

Někdy – možná častěji, než se zdá – nestačí mluvit o samotném umělci, protože zásadní roli hraje komunita, v níž se pohybuje. Když se takto podíváme na violoncellistku Leilu Bordreuil, můžeme sledovat řadu vlivů a jejich transformace do specifického výrazu tvořícího dílek fascinující mozaiky, která je známá pod označením brooklynská scéna a kterou charakterizuje divoká směs přístupů a žánrů, přičemž se imperativ „jít na věc jinak“ pojí s vynikajícími muzikantskými schopnostmi.

Francouzsko­-americká skladatelka, zvuková umělkyně a improvizátorka Bordreuil vydala sólový debut, album Headflush (2019), teprve před necelými dvěma roky, má však za sebou studium na prestižní umělecké škole Bard College pod vedením Mariny Abramović nebo Zeeny Parkins. Její schopnost využívat psychoakustické principy upomíná na americkou skladatelku Maryanne Amacher, zároveň ale zmiňuje svou zálibu v noisu a technu s jejich bezprostřední intenzitou. Mezi hudebníky, s nimiž …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si toto číslo elektronicky