Karate Kid po třiceti letech

Relativizace dobra a zla v seriálu Cobra Kai

Televizní seriál Cobra Kai, jehož třetí sezónu uvedl Netflix na začátku letošního roku, se vrací k osmdesátkovému blockbusteru Karate Kid. Povedlo se mu na něm vystavět mnohem chytřejší a ambivalentnější vyprávění, aniž by se utápěl v dnes tak rozšířené popkulturní nostalgii.

„Když jsem se na ten film díval znovu jako dospělý, bylo pro mě jednodušší sympatizovat s Johnnym. Je to kluk, který se právě rozešel se svojí holkou – co navíc vypadala jako mladá Elisabeth Shueová –, a najednou se odněkud vynoří nějaký mladý cápek s vizáží Ralpha Macchia a začne se do něj navážet. Jak by Johnny neměl být naštvaný.“ Takhle zhodnotil osmdesátkovou sportovní klasiku Karate Kid (1984) jeden novinář v rozhovoru s Williamem Zabkou v roce 2010. Zabka ve filmu hrál Johnnyho Lawrence, zápornou postavu mladého rváče, který se svým gangem šikanuje hlavního hrdinu Daniela LaRussa. Citát naráží na scénu, kdy se obě postavy poprvé potkávají. Daniel na noční plážové party vidí hádku Johnnyho a jeho bývalé přítelkyně Ali. Čím dál rozzuřenější Johnny mrští na zem Alliiným kazeťákem a Daniel se do sporu vloží. Oba mladíci se poperou a to je začátek jejich rivality, která trvá po celý zbytek filmu.

Teorie, kterou Zabka v rozhovoru okamžitě nadšeně potvrdí („No jasně. Celý ten film je ve skutečnosti o Johnnym!“), od té doby žije svým vlastním životem. V jedné epizodě seriálu Jak jsem poznal vaši matku (How I Met Your Mother, 2005–2014) si hrdinové na večírek Barneyho Stintona pozvou Ralpha Macchia, herce, který v Karate Kidovi hrál Daniela. Barney ale prohlásí, že Macchia nenávidí a že skutečným hrdinou Karate Kida je Johnny. Na internetu můžeme narazit i na fanouškovskou interpretaci, která tvrdí, že tím, kdo celou dobu ve filmu šikanoval své okolí, byl ve skutečnosti Daniel. A na zpochybnění morálních pólů, které v prvním filmu Daniel a Johnny reprezentují, staví i brilantní televizní seriál Cobra Kai, jenž je něco jako Karate Kid po třiceti letech.

 

Udeř první, udeř tvrdě

Karate Kid v podstatě stojí na kontrastních paralelách. Na straně zla se nachází karatistické dódžó Cobra Kai vedené vietnamským veteránem Reesem, který učí své studenty podle hesla „Udeř první, udeř tvrdě, žádné slitování“. Jeho nejlepší student Johnny se svou partou jsou produktem takové výchovy – přehnaně sebevědomí rváči, kteří zastrašují na potkání všechny okolo. Dobro naopak reprezentuje mladý Italoameričan Daniel LaRusso, který se stane terčem šikany ze strany studentů Cobra Kai. Daniel pak objeví kouzlo východních bojových umění pod vedením japonského senseie pana Mijagiho, který ho trpělivě zasvěcuje nejen do umění sebeobrany, ale i do správného a etického životního stylu. Pevné rozdělení kladných a záporných pólů ve filmu funguje tak dobře i proto, že Daniel je od začátku outsider ve slabší pozici, zatímco Johnny vystupuje jako suverénní frajírek. Ve skutečnosti jsou ale jasnými morálními protipóly spíš postavy obou senseiů než samotní studenti. Vůdce Cobra Kai Reese má způsoby drsného mentora, který si tvrďáctvím léčí vlastní komplexy, zatímco pan Mijagi vystupuje jako asijský mudrc.

V první sezóně Cobra Kai žádný z obou učitelů nefiguruje – pan Mijagi je mrtvý a škola Cobra Kai už dávno neexistuje. Seriál se totiž odehrává více než tři dekády po Karate Kidovi. První tah, který tvůrci oproti původnímu filmu dělají, je obrácení perspektiv a pozic obou hrdinů na žebříčku úspěšnosti. Děj sledujeme zpočátku z pohledu Johnnyho, který se za tu dobu změnil v rozvedeného osamělého životního ztroskotance, jenž se odcizil svému dospívajícímu synovi, na život si přivydělává jako údržbář a večery tráví buď popíjením v baru, nebo sledováním starých akčňáků na videu. Z Daniela se naproti tomu stal majitel úspěšného obchodu s auty, otec rodiny a respektovaný občan. Následuje zpochybnění záporného znaménka u „filosofie“ Reesovy bojové školy. Johnny se rozhodne znovu otevřít dódžo Cobra Kai poté, co pomůže teenagerovi Miguelovi, kterého přepadne skupina násilníků. Do staronové školy karate se kromě Miguela přihlásí i řada dalších dospívajících outsiderů, které Johnny učí, jak v nelítostném světě obstát a prosadit se.

 

Umění rovnováhy

Celý zbytek seriálu je pak založený na sérii dalších zpochybnění dosavadního statu quo a hledání nové rovnováhy. Poté, co Daniel zjistí, že Johnny navázal na obávanou školu Cobra Kai, rozhodne se začít také učit karate, ale podle filosofie svého mentora, pana Mijagiho. Díky tomu vytvoří novou protiváhu vůči Johnnymu, který musí na toto vychýlení dosavadního stavu věcí reagovat. Daniel a Johnny se stanou novými antagonistickými mentory a každý z nich kolem sebe soustředí skupinu teenagerů, kteří se prohlašují za jejich žáky. Na rozdíl od Karate Kida tu ale chybějí jasné pozitivní a negativní příklady – dobro a zlo tu nejsou absolutní, jednoznačně rozpoznatelné pozice. Všechny postavy, včetně démonického Reese, mají nějak odůvodněné povahové vlastnosti, a navíc jsou svým způsobem sympatické.

V jádru této dynamiky stojí mistrovská práce s odkazem žánru bojových a sportovních filmů pro teenagery. Jejich základním tématem je ponížení a dominance. Většina postav seriálu bojuje o uznání nebo se vypořádává s vlastní podříženou pozicí. Na tomto vztahu jsou ostatně postavené i filosofie obou škol. Cobra Kai je esenciálně městská „škola ulice“, založená na představě permanentní války všech se všemi, v níž se o cokoli musí tvrdě bojovat. Je to perspektiva, kterou do tradice asijských bojových umění přinesl ­Bruce Lee a která pak přežila v řadě západních i východních akčních filmů dodnes. Naproti tomu škola pana Mijagiho vychází z aristokratické představy boje jako čehosi vznešeného a doprovázeného silným morálním kodexem, což je přístup, jejž v popkultuře dodnes reprezentují například samurajové, čínský bojový žánr wu­-sia nebo evropská tradice rytířství. Tvůrci Cobra Kai dokážou obě popkulturní tradice skvěle stavět proti sobě, aniž by jednu z nich jednoznačně upřednostňovali.

 

Béčkové hodnoty

Přestože je seriál silně ponořený do osmdesátek, nejde o přehlídku slastné nostalgie jako třeba cyklus Stranger Things (od roku 2016). Postava Johnnyho Lawrence se sice drží naivního drsňáctví akčních hrdinů osmdesátých let, ale seriál podobné hodnoty neustále shazuje a ukazuje jako zoufale zastaralé a humpolácké. Mnoho fanoušků osmdesátek se v Johnnym může nadšeně zhlédnout a některé scény jako by mu dávaly za pravdu. Seriál ale i v tomto ohledu žije hlavně z konfrontací. Johnny v kontaktu se světem jednadvacátého století často tvrdě naráží a napáchá víc škody než užitku. Přesto se skrze jeho postavu a hodnoty, se kterými zakládá školu Cobra Kai, seriál netriviálně vztahuje ke komplikovaným a v současnosti poněkud vytěsňovaným tématům souvisejícím právě s uměním boje ve velmi širokém smyslu jako základní a nevyhnutelnou životní dovedností, která pomáhá zvládat konfliktní situace. Ze zdánlivě primitivních „béčkových“ pouček dokáže Cobra Kai vytvořit množství pozitivních, negativních i nejednoznačných příkladů toho, co může schopnost obstát ve fyzickém boji člověku přinést i do jakých problémů ho může dostat.

Cobra Kai. 3 sezóny. Vytvořili Josh Heald, Jon Hurwitz a Hayden Schlossberg. USA 2018–2020. Hrají Ralp Macchio, William Zabka, Courtney Henggeler, Xolo Maridueńa, Tanner Buchanan ad.