Hrůzné první kroky

Hrana zlomu a český horor

Hororový žánr nemá v českém prostředí hlubší tradici a pokusy o něj spíše selhávají. Celovečerní debut Emila Křižky Hrana zlomu je úctyhodný a ojedinělý projekt, který se netají ambicemi být vážně pojatým hororem. Přesto ale zůstává v půli cesty.

Pokusy o horor u nás zatím stále vyznívají jako kuriozity. Ačkoli se štábu debutujícího vizuál­ního umělce Emila Křižky filmem Hrana zlomu nepodařilo toto prokletí zcela zlomit, vzniklo ambiciózní dílo, které dokázalo překonat řadu překážek a projevilo značné porozumění pro vytyčený cíl. Selhává paradoxně v aspektech, které si Křižka ve vší neskromnosti úplně zbytečně předem stanovil.

 

Šok z rychlých zombies

Horor si zakládá na publiku, které dobře zná pravidla žánru, jeho stereotypy a klišé. V oblastech, kde prosperuje, není tato znalost vyhrazena jen úzké subkultuře příznivců, ale i širší veřejnosti. Když takový divák začíná sledovat horor, od začátku si ho zasazuje do encyklopedie existující uvnitř jeho hlavy. Vystupuje ve filmu zombie? O zombies víme, že jsou hloupé, žerou lidské maso a zabít je musíme oddělením hlavy od těla. Film nemusí žádné z těchto pravidel vysvětlit, jde zkrátka o samozřejmost. Divák tedy sleduje a čeká, jak bude s tímto motivem zacházeno, …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě