Sead Kazanxhiu

Osmého dubna jsme oslavili 50. výročí prvního Světového romského kongresu. Tento den se každoročně připomíná jako Mezinárodní den Romů. Kongresu, který proběhl v roce 1971 v Orpingtonu poblíž Londýna, se zúčastnili delegáti z osmi zemí a pozorovatelé z několika dalších. Bylo zde vytvořeno pět podkomisí pro řešení sociálních záležitostí, vzdělání, jazyka, kultury a také pro šetření válečných zločinů.

Na sjezdu bylo schváleno užívání výrazu „Rom“ jakožto původního romského pojmenování pro „vlastní lidi“. Delegáti se tak ohradili proti nelichotivému označení cikán, kterým Romy od středověku nazývalo majoritní obyvatelstvo evropských zemí. Za romskou hymnu byla prohlášena píseň Gelem, Gelem.

Ohledně podoby romské vlajky nepanovala jednomyslná shoda. Delegace Romů z Jugoslávie prosazovala vlajku s rudou pěticípou hvězdou na modrozeleném poli. Vítězným návrhem se nakonec stala vlajka, v jejímž středu je místo hvězdy umístěno červené kolo – čakra s šestnácti paprsky. Tento motiv odkazuje k indickému prapůvodu romského etnika a zároveň symbolizuje staleté vyhnanství a nucené kočování.

Sead Kazanxhiu (nar. 1987) je romsko­-albánský vizuální umělec žijící v Tiraně. Pracuje primárně v médiu malby, ale jeho pozdější tvorba se rozšířila i na sochy, instalace, videa a zásahy do veřejného prostoru. Při své akci s názvem 8 na 8. dubna (2013) umístil osm traktorových pneumatik v barvách romské vlajky před sídlo albánského parlamentu. Během akce Dislokace (2014) bylo před rezidenční budovou albánského premiéra vysypáno dva a půl tisíce odlitků malých sádrových domečků – cílem bylo upozornit na tragickou bytovou situaci romské populace v Albánii. V roce 2016 umělec vytvořil sousoší ztvárňující účastníky prvního romského kongresu.