Interaktivní krutost

Etika v zombie světě herní série The Last of Us

The Last of Us je jedna z nejúspěšnějších a nejdiskutovanějších videoherních sérií poslední doby. Interaktivní příběh z postapokalyptického světa po zombie nákaze nás zdařile konfrontuje s naturalistickou brutalitou i morálně ambivalentními hrdiny a nutí nás přehodnocovat vlastní etické soudy.

První a druhý díl série The Last of Us (TLoU), vyvinuté studiem Naughty Dog pro konzoli Playstation, patří mezi nejúspěšnější herní tituly poslední dekády. Oba díly (z let 2013 a 2020) byly chváleny pro technické parametry, hratelnost a příběh, druhý je ale značně kontroverzní kvůli řadě narativních voleb, jež úzce souvisí s morálním rozhodováním postav. A právě v etické rovině tato série naplno využívá možností herního média.

 

Dilemata postapokalypsy

Série sleduje několik protagonistů a protagonistek, kteří se snaží přežít v postapokalyptické Americe blízké budoucnosti. Ačkoli hráč nemůže ovlivňovat jejich jednání, je díky herním mechanismům konfrontován s následky jejich rozhodnutí. První díl série se zaměřuje na osudy dvou postav dvacet let po propuknutí apokalypsy, která v tomto případě spočívá v zombie nákaze. Jednou z nich je cynický stárnoucí pašerák Joel, druhou čtrnáctiletá …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě