Unikátní přístup k balkánské hudební tradici představuje kompilace pozapomenutých nahrávek Branka Mataji. Jugoslávský imigrant, který si v Los Angeles v šedesátých letech otevřel kytarářskou dílnu, nahrál na elektrickou kytaru osobité verze lidových písní ze své vlasti, do níž se už nikdy nevrátil.
Elektrická jazzová kytara rozhodně není typickým nástrojem evropského folkloru. Tvorba původem jugoslávského hudebníka a výrobce kytar Branka Mataji (1923–2000) však ukazuje, že autenticita není nezbytnou podmínkou lidové hudby – otevřenost různým způsobům podání může být mnohdy přínosnější než striktní lpění na původních formách. Letošní desku Over Fields and Mountains tvoří výběr ze dvou Matajových alb, která krátce poté, co je kytarista vydal vlastním nákladem, upadla v zapomnění: z LP Traditional and Folk Songs of Yugoslavia z roku 1974 a kazety Folk Songs of Serbia z poloviny osmdesátých let.
Vydání kompilace umožnila řada náhod. Matajovu první desku objevil v jednom losangeleském bazaru hudebník chorvatského původu David Jerković a po složitém vyjednávání s Matajovým synem vydal kompilaci zrestaurovaného materiálu na značce The Numero Group, která se specializuje na objevování a znovuvydávání různých archivních nahrávek. V rozsáhlém průvodním …