Strach zůstat, strach odejít

Íránská road movie Na cestě

Do českých kin se v poslední době dostalo několik nových íránských filmů, které získaly pozornost na mezinárodních festivalech. Debut Panaha Panahího Na cestě z nich nejlépe navazuje na íránskou filmovou tradici a zároveň reflektuje současnou situaci v zemi.

Boom íránského filmu z přelomu osmdesátých a devadesátých let, spojený s autory jako Abbás Kiarostamí, Mohsen Machmalbáf nebo Džafar Panahí, bývá filmovými historiky hodnocen jako malý zázrak vzhledem k podmínkám Chomejního režimu. Podobný zázrak je, že dnes Írán definitivně nezmizel z mezinárodní filmové mapy a několik režisérů stále udržuje kontinuitu se zlatou érou devadesátých a nultých let – byť jsou to tvůrci, kteří působí na hraně, nebo dokonce za hranou legality a natáčejí především pro zahraniční publikum. To určitě platí pro Není zla mezi námi (Sheytan vojud nadarad, 2020) Mohammada Rasoulofa, který natáčí své protirežimní filmy výhradně pro zahraničí a v Íránu s ním kvůli tomu bylo vedeno několik soudních procesů. Na Oscara nominovaný Hrdina (Ghahreman, 2021) sice v zemi svého vzniku zakázaný není, ale jeho režisér Asghar Farhadí má s režimem dlouhodobě komplikované vztahy, které se poslední dobou vyostřily jeho otevřeným prohlášením, že nechce reprezentovat Írán …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě