Rychlovlakem do budoucnosti

Lesk a bída budování vysokorychlostní železnice

Výstavba vysokorychlostních tratí je jednou z hlavních ambicí státu v oblasti dopravy – pro české regiony má být nová infrastruktura zásadním rozvojovým impulsem. Jaká je historie tohoto projektu a jak probíhá jeho plánování? Proč politici tolik milují dopravní megaprojekty?

Je sobota 11. května roku 2022, 9:30 ráno, 27 stupňů Celsia, a já dobíhám rozpáleným městem na třetí nástupiště. Do Ústí nad Labem přijíždí – přesněji řečeno, je z Francie dotažena – legendární vlaková souprava TGV PSE, držitelka rychlostního rekordu 381 kilometrů v hodině. Poté, co si vlak odbyl v rámci železničního veletrhu Rail Business Days svou návštěvu v Brně a dalších městech, zastavuje i v severočeské metropoli. Hlavním cílem akce, připravené Správou železnic za 9,3 milio­­nu korun ve spolupráci zejména se stavebními, technologickými a projekčními společnostmi, jejichž reklamní bannery se lenivě vlní v letním větříku, má být propagace vysokorychlostních tratí (VRT) v tuzemsku. Slovy generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody: „Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají.“

Prodírám se davem k provizornímu informačnímu …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě