Hodný, zlý a britská lady

Revizionistický westernový seriál Angličanka

Hugo Blick natočil pro Amazon Prime a BBC šestidílnou minisérii Angličanka. Westernové drama nevypráví o kovbojích a indiánech, bourá stereotypy a s pomocí sarkasmu i promyšleného nelineárního vyprávění ukazuje odvrácenou stranu mýtu o americkém snu.

Uprostřed nového oklahomského území se potkávají dva hrdinové z odlišných světů. Anglická aristokratka Cornelie Lockeová přijela „za oceán“ pomstít smrt svého dítěte a hledá muže, který je za to údajně zodpovědný. Hned na kraji své cesty se střetne s vysloužilým stopařem z kmene Póníů. Nepravděpodobná dvojice poté putuje poněkud nezvyklou westernovou krajinou. Oceňovaný britský režisér a scenárista Hugo Blick vytvořil novou minisérii Angličanka (2022) v koprodukci televizní stanice BBC a streamovací platformy Amazon Prime. Ve svých předchozích dílech se Blick věnoval nejrozličnějším tématům od izraelsko­-palestinského konfliktu v politickém thrilleru Ctihodná žena (The Honourable Woman, 2014) až po následky genocidy ve Rwandě v minisérii Vzestup černé země (Black Earth Rising, 2018). V novince reflektuje zásadní etapu formování moderních Spojených států amerických na konci 19. století a zároveň důmyslně nabourává mnohá klišé a stereotypy westernového žánru.

 

Pod dohledem kmenů

Angličanka dekonstruuje vyprávění klasického amerického westernu a stejně jako v mnoha podobných revizionistických dílech tu neplatí dělení hrdinů na hodné bělochy a zlé indiány. V popředí naopak stojí emancipovaná hrdinka spolu se zástupcem původních obyvatel Severní Ameriky. Seriál také podprahově zpochybňuje v rámci žánru vžitou představu o oprávněnosti použití zbraní a násilí vůbec a podvrací idealizované znázorňování života bílých farmářů a hrdinných kovbojů. S každým dalším dílem je patrnější, že se nejedná o přímočarý příběh cesty za pomstou, ale o komplexní, bravurně napsané dílo, které reflektuje, na jakých základech stojí mýtus o americkém snu.

Blick otevřeně čerpá inspiraci z nejznámějších westernů od Anthonyho Manna, Clinta Eastwooda nebo Martina Ritta, jejich základní atributy však usazuje do nového kontextu. Místo neohroženého kovboje tu prérií cválá osudem zkoušený indián, kterého navíc hraje Chaske Spencer, potomek kmene Lakotů. Jde o důležité politické gesto v rovině produkce, které napravuje dekády špatné reprezentace postav původních obyvatel amerického kontinentu ve westernovém žánru. Scénář byl už při svém vzniku konzultován s organizací IllumiNative, která se věnuje vzdělávání současných Američanů v otázkách dědictví a historie původních obyvatel. Na detaily dějové linky Eliho Whip­pa dohlíželi přímo zástupci kmene Póníů. Výrazným leitmotivem šestidílné minisérie je ztráta identity. V průběhu 19. století akulturace zahnala většinu kmenů původních obyvatel na okraj společenské tolerance, případně je zcela zdecimovala. Eli Whipp touží najít a získat kousek půdy, který by náležel jenom jemu. Ale po letech služby v americké armádě v pozici stopaře nepatří do světa bílých ani ke svému původnímu kmeni.

 

Neztratit zbytky lidskosti

Hybatelkou děje je především titulní „Angličanka“, Cornelie Lockeová v excelentním podání Emily Bluntové, která se na minisérii podílela též jako producentka. Právě ona svým plánem pomsty spustí řetězec osudových událostí. A publikum díky nelineárnímu vyprávění jen pozvolna odhaluje skutečné motivace a pozadí událostí. Postavy kovbojů­-zachránců v tomto příběhu selhávají, Cornelie je nucena vzít spravedlnost do vlastních rukou. I když, jak postupně zjišťujeme, pomsta nemusí být nutně jediným účelem její cesty do Ameriky. Stejně jako Eli se nemá kam vracet, doma se navzdory svému aristokratickému původu stává vyděděnkyní a vidina šťastné budoucnosti se rozplývá.

Blick při vytváření její postavy navazuje na tradici emancipovaných westernových hrdinek, dá vzpomenout na silné ženské charaktery z klasických děl typu Johnny Guitar (1954) nebo novějších zástupců žánru, jako je Wind River (2017). Angličanka také ilustruje, k jak zásadnímu posunu genderových rolí a diváckých očekávání spojených s ženskými postavami ve westernech došlo. V podání Emily Bluntové zůstává Cornelie křehkou, empatickou bytostí, která je však nucena se rychle přizpůsobit drsnému světu vytvořenému muži a pochopit zákonitosti všudypřítomné brutality. Ale zároveň díky tomu ani v těch nejvyhrocenějších momentech neztrácí zbytky lidskosti.

Na své až archetypální cestě napříč mytickou krajinou Divokého západu titulní hrdinové potkávají rozmanité figury, přičemž ty nejvyšinutější jako by pocházely z drsných románů Cormaca McCarthyho nebo z některých děl bratří Coenů. Například vedlejší dějová linie s postavou Černooké Mog, skalpované stařeny s uřezanými očními víčky, jež velí rodinnému gangu a nenávidí „indiány“, by si zasloužila samostatný seriál. Režisér a scenárista Blick umně graduje napětí – obvykle v průběhu dlouhých dialogových scén, které nezřídka končí krvavým násilím. Tvůrci se nebojí ani krutého sarkasmu: například jako hudební podkres pro scénu znásilnění zvolili jednu z klavírních skladeb Antonína Dvořáka. Minisérie však násilí nikdy nefetišizuje, naopak si ústy postav klade až existenciální otázku, zda jsou podobná zvěrstva přirozenou součástí lidské povahy.

V druhé půli seriálu se do paměti publika výrazně zapisuje postava Davida Melmonta, kterého ztvárnil britský herec Rafe Spall. Melmont patří k těm nejlépe napsaným a zahraným padouchům posledních let, stačí mu malý prostor, aby zanechal silný dojem. Přes drobné nápovědy a vodítka dlouho není jasné, jaký má vztah k hlavním hrdinům, jak fatálně ovlivnil jejich životy. Až během zdrcujícího finále do sebe všechny chybějící dílky vypravěčské skládačky zapadnou. A právě konec svou promyšleností nutí k opětovnému zhlédnutí.

 

Dopady britské nadvlády

Angličanka vyšla téměř ve stejnou dobu jako nová řada výpravného historického seriálu Koruna (The Crown, od 2016) z produkce Netflixu. Ten reflektuje život nejdéle vládnoucí britské panovnice Alžběty II. a přes mírně kritický tón je též oslavou monarchie a (kdysi) dominantní britské pozice ve světě. Angličanka spíše analyzuje, co tato nadvláda způsobila. Naznačuje to mimo jiné epilog, v němž se Cornelie o třináct let později setkává v Londýně s indiánským chlapcem, kterého kdysi v Americe zachránila. Příslušníci místních kmenů v této době už plně ztratili svou identitu, hoch je součástí potulného cirkusu a na osudy svých předků si pro pobavení přihlížejícího publika spolu s dalšími jen hraje.

Jak praví až závěrečné titulky, Angličanka se inspiruje skutečnými událostmi. O to silnější dojem v divácích zanechá. Byť v záplavě nových seriálů nejen od Amazon Prime poněkud zapadla, rozhodně patří k těm nejlepším minisériím uplynulého roku a také k nejsilnějším revizionistickým westernům posledních let.

Autor je filmový publicista.

Angličanka (The English). BBC/Amazon Prime 2022. Vytvořil Hugo Blick.