Tesla bez proudu - ultimátum

Počátkem března vyzkratovala a zapálila ekoaktivistická skupina Vulkangruppe u německé vesnice Steinfurt jeden z elektrických stožárů přivádějících elektřinu do továrny na výrobu elektromobilů Tesla. Ta se nachází severně od místa sabotáže a je největší továrnou svého druhu v Evropě – ročně vyrobí až milion vozidel. Skupina fabriku na několik dní vyřadila z provozu a způsobila jí podle odhadů škody ve výši stovek milio­nů eur. Německá policie sabotáž vyšetřuje jako teroristický čin, protože způsobila výpadky elektřiny také v několika částech Berlína, čímž byli údajně ohroženi tamní obyvatelé. Totožnost žhářů či žhářek nicméně zůstává neznámá.

Skupina Vulkán funguje od roku 2011 a v minulosti se již k několika sabotážím přihlásila. Mimo jiné k poškození elektrického vedení při výstavbě továrny v roce 2021. Letošní útok přišel jako reakce na záměr Tesly rozšiřovat továrnu, a zabrat tak dalších sto hektarů lesa. Proti tomuto plánu se ohradili i obyvatelé obce Grünheide, která leží v těsné blízkosti plánované výstavby. V referendu, které se odehrálo na konci února, avšak není právně závazné, se proti výstavbě vyjádřilo přes 65 procent místních. Lidé byli i proti výstavbě stávající „gigatovárny“ před čtyřmi lety, ta ale dostala zelenou od braniborské vlády. Les, na jehož ploše má v budoucnu dojít k výstavbě, obsadila několik dní po referendu asi stovka osob. Lesní okupace s názvem „Zastavme Teslu“, probíhá dodnes, stejně jako demonstrace a právní pře širší koalice skupin proti další výstavbě.

Kromě konkrétního odporu vůči plánům Tesly vedou aktivisté a aktivistky v obecnější rovině boj proti takzvanému zelenému kapitalismu, který elektromobily produkované Teslou, vlastněnou miliardářem Elonem Muskem, reprezentují. Tlak západních států a firem na přechod k elektromobilům kvůli redukci skleníkových plynů totiž zastírá celé spektrum problémů, s nimiž se výroba elektrických vozidel potýká. V první řadě těžba vzácných kovů, jako jsou nikl, lithium nebo kobalt, významně znečišťuje životní prostředí a pro pracující v dolech představuje závažné zdravotní riziko. Místní komunity v Kongu, Indonésii, Chile nebo Bolívii proti těžbě protestují a vznikají mezinárodní solidární sítě. Přitom poptávka po těchto drahých kovech v blízké budoucnosti dramaticky poroste.

Dodavatelský řetězec je v automobilovém průmyslu založený na levné pracovní síle a drancování přírody, zvláště pak v zemích globálního Jihu (ale levné montovny existují i v Rumunsku, Maďarsku nebo na Slovensku). Mimo to soukromé vozy jakéhokoliv typu zabírají příliš mnoho veřejného prostoru a jako dopravní prostředek jsou ne­efektivní. Proto by cílem mělo být spíše snižovat jejich počet, a ne podporovat výrobu elektromobilů. Boje proti Tesle jsou tak podle aktivistů a aktivistek součástí globálního boje proti imperiál­nímu způsobu života, postavenému na nekonečném ekonomickém růstu a neokolonialismu.