Kooperace mezi umělci vždy přitahovaly hladové uši posluchačů. Hudebníci se takto odreagovávají od vesmíru své tvorby a s pomocí spřízněných producentů posouvají svůj koráb dál. Což je případ spolupráce Fat Jona a Styrofoama.
Bylo to tak vždycky a je to tak skoro všude. Každý člověk si na léto schovává něco, čemu se přes rok nemohl věnovat. Někdo se takhle několik měsíců chystá na knížku, jiný na film. Prázdniny jsou nejvhodnějším obdobím pro objevování i starších nahrávek, které se ztratily v neustálém přívalu hudby, jenž už i na střední Evropu útočí obrovskými kalibry. Tímto způsobem lze objevit v katalogu berlínského labelu Morr Music, známého spíše svými unylejšími opusy, „životabudičné“ album The Same Channel Jona Marshalla aka Fat Jona a Arneho van Petegema neboli Styrofoama. Před hiphoperem Jonem určitě negestikulují patnáctiletí osadníci sídlišť s kalhotami popuštěnými ke kolenům a rovným kšiltem. Fat Jon je totiž druh rappera, kterému nestačí jen gramofon s deskou odbíjející zlámaný podklad, ale i ve svých projektech Fine Deez a 3582 se ubírá žánrovou stezkou vedoucí mezi downtempem a dubem. A ke cti tohoto chrabrého rytíře, strážícího jeden z posledních pokladů rozpadajícího se hiphopového království, se sluší dodat, že i přes pokročilý věk Sluneční soustavy zůstal věrný analogovým nástrojům.
Magistrála stylů
Když Belgičan Arne van Petegem naposlouchával nahrávky Rakima a Taliba Kweliho a později zjistil, že je pro ně vytvořil frontman Five Deez, bylo jasno. Styrofoamova tvorba, rozložená na hudební nížině protkané elektro motivy či vokály a ovlažovaná popovými melodiemi, naznačovala úrodnou půdu pro nápady Fata Jona. Slovo dalo beat, beat dal tempo. Tempo, rozkročené mezi kurážným breakbeatem, disko motivy odkazujícími na poslední kapitolu zombie stylu eurodance a těžkotonážním hip hopem (viz hymnus Bleed, kde suverénní vystupování Fata Jona dělí na mikročástice Styrofoamův vokál).
Vyloženě chill-outových pauz se na The Same Channel nedočkáte. Oba hudebníci jsou si zřejmě vědomi, že povrchním downtempem hlubokou díru do světa posluchačů a producentů neudělají. Vydávají se cestou, kterou už vyšlapali jiní (viz skladba Space Gangsta, odkazující na tvorbu Gorillaz), ale zavčas z ní odbočují po červené značce „Transstylová magistrála“. Fat Jon & Styrofoam vytvořili desku, která má to nejzákladnější: dobře klape. Žádné zbytečné vytáčky typu intro a outro nebo skladby, které byly jen strašně legrační, a proto jsme je na album zařadili také. Touto precizností sestavování má The Same Channel výsadní postavení – kdy naposledy jste poslouchali desku, u níž by vás zaujala každá skladba? Této dvojici hudebníků se to podařilo. Melancholický hit Upgrade by bez debat slušel i mnohem známějším jménům, jenže tím, že pochází ze studia Styrofoama a Fata Jona, je uvěřitelnější, než kdyby s něčím podobným vyrukovali němečtí Notwist nebo třeba Apparat.
Snad už brzy zaujmou menší projekty výsadní postavení v elektronické hudbě a pohnou jí zase o kus dopředu. The Same Channel nám poslouží jako adekvátní soundtrack této nejisté road movie.
Autor studuje žurnalistiku na FSV UK.
Fat Jon & Styrofoam: The Same Channel. Morr Music/Starcastic.cz; 2006.