Jeden konec brněnského Artu

Být lepší než průměr se nevyplácí

Oáza nekomerční kultury, psalo se před pár měsíci o brněnském kinu Art, provozovaném Studiem 19 a Brněnským kulturním centrem. Dnes je všechno jinak. 

Představitelům dnešního občanského sdružení Studio 19 se od roku 1998 (tehdy se začal provozovat nejdřív bar) podařilo z Artu vybudovat mnohem víc než jen klubové kino. Z baru je elegantní kavárna, z nevyužitého skladu bar Promítačka, vznikl též malý promítací sál a na chodbě je Galerie Artistů, kde vystavují mladí čeští fotografové. Studio 19 provozuje stránky www.kinoartbrno.cz, vydávalo měsíční programový bulletin, e-mailový filmový týdeník kina Elektrobylten, organizovalo filmové přehlídky a zřídilo půjčovnu artových filmů a prodejnu soundtracků z nich. V posledních letech se lidé z tohoto sdružení začali zajímat o brněnskou funkcionalistickou architekturu, například zrekonstruovali prvorepublikovou kavárnu Era. Titíž jedinci provozují pod jménem Dot Café po Brně několik stylových kaváren, z jejichž výdělku financují výstavy, filmová promítání, a tento ekonomický altruismus fungoval i v Artu.

 

Hůl se vždycky najde

Ke 30. dubnu 2009 ale město neprodloužilo společnosti Dot Café nájemní smlouvu. Ná­městek pro kulturu Rady města Brna Daniel Rychnovský tento krok pro iDNES.cz zdůvodnil takto: „Smlouvu jsme ukončili kvůli špatným stavebním úpravám některých částí budovy, které jsou dodneška nezkolaudované a veřejně se používají.“ Podle Moniky Šimkové, ředitelky Brněnského kulturního centra (BKC), které Art provozuje, je důvodem fakt, že „nájemné už dávno neodpovídalo ceně dané lokality“. Pro Dot Café, které BKC nechalo začátkem roku kvůli včas nesplaceným 200 Kč za DPH vystěhovat kancelář, dále v listopadu 2008 vyklidit nezkolaudovaný malý sál, v lednu 2009 BKC odmítlo Studiu i minipříspěvek na tisk bulletinu a 1. dubna 2009 se z rozhodnutí BKC zavřel bar Promítačka opět kvůli nezkolaudovanému prostoru, to byla už poslední rána. Proč jedenáct let (Promítačka) a tři roky (malý sál) BKC ani městu nevadilo za nezkolaudované prostory vybírat nájem a pořádat v nich vlastní akce, ale nikdo neříká. Připomeňme, že Dot Café a Studio 19 jsou titíž jedinci (město i BKC tuto situaci dobře znalo), takže bylo jasné, že ukončení spolupráce s jedním znamená konec i s druhým. Proto jsou občasná tvrzení města a BKC, že smlouvu neprodloužilo jen Dot Café, čirým alibismem.

 

Já malý poupě, já seděl v koutě

Výběrové řízení na nového nájemce gastroprostor vyhrála společnost Art Progres, která nabídla téměř dvakrát vyšší nájem, avšak žádnou přidanou kulturní hodnotu a zkušenosti. Podle vedoucího městských kin Daniela Zásměty se přitom právě kulturní přínos při řízení zohledňoval. Jak uvedl pro Brnopolis: „Kromě výše pronájmu brala výběrová komise v úvahu i návrh kulturní spolupráce budoucího nájemce kavárny s provozovatelem kina. Chtěli jsme, aby to, co Studio začalo, nějakým způsobem pokračovalo.“ Konkrétní podoba této „kulturní spolupráce“ je ale zahalena hustou mlhou.

Pan Zásměta, jsa požádán o sdělení detailů onoho „návrhu kulturní spolupráce“, rezolutně prohlásí, že to je otázka pro Art Progres. On sám není autorem návrhu a těžko ho může vysvětlovat nebo obhajovat. Na námitku, že ho alespoň přibližně musí znát, neboť seděl v sedmičlenné výběrové komisi, odpoví nečekaně: „Při hlasování bylo šest pro Art Progres, já jediný jsem se hlasování zdržel. Stačí vám to takhle?“

 

Prachy, jenom prachy

Bývalý předseda Studia 19 Otto Bohuš vidí věci jasně. Na stránkách www.kinoartbrno.cz popisuje snahu Art Progresu přetáhnout Studiu 19 klíčové osoby, protože si s kulturním plánem neví rady. A kritéria volby nového nájemce interpretuje takto: „Pokud BKC tvrdí, že hlavním kritériem ve výběrovém řízení byla cena, pak popírá vlastní smysl městské příspěvkové organizace zaměřené na podporu kultury. Pokud BKC tvrdí, že hlavním kritériem nebyla cena, ale ,návrh kulturní spolupráce‘, tak vskutku nevím, s jakou omračující koncepcí přišel nový nájemník.“

Holou pravdu servíruje až Jozef Sedláček z Art Progresu: „V návrhu se jednalo o to, že budeme pokračovat s galerií a že bychom se rádi podíleli na výrobě nového bulletinu, který by informoval o programu nejen Artu, ale i druhého městského kina, Scaly.“ Žádné další akce se zatím neplánují, zkušenosti s podobnými aktivitami Art Progres nemá, dosud provozoval pouze nedalekou brněnskou kavárnu. Ano, zkoušeli kontaktovat několik lidí ze Studia 19, byli však odmítnuti.

 

Ve stínu Studia 19

Situaci analyzuje podle všeho nejpřesněji současný předseda Studia 19 Tomáš Javora: „Zpočátku jsme si mysleli, že Art Progres vyhrál kvůli jakési tlačence. Nebo kvůli penězům. Koneckonců nabídl 40 tisíc měsíčně. My víme, že únosná částka je 25 tisíc, to jsme také byli ochotní dát,“ říká Javora. „Důvod, který my vidíme mezi řádky, je ten, že aktivity Studia byly vidět. Art měl díky nim dobrou reklamu, zároveň však vycházelo najevo, že za jeho úspěchem nestojí jen BKC, ale i my. Myslím, že BKC mělo skrytý pocit konkurence, tlačili jsme se někam, kde nás nechtěli mít.“ 

Jakkoli absurdně může znít Javorův dojem, potvrzuje ho fakt, že BKC svěřilo do výhradních rukou Art Progresu pouze galerii, na výrobě bulletinu ale už pracuje s ním a program kina uveřejňuje na svých webových stránkách. „Prostě potřebovali někoho, komu by mohli diktovat,“ krčí rameny Javora. 

Ředitelka BKC Monika Šimková se snaží nejprve celou situaci zlehčit. „Náš návštěvník by neměl po odchodu Studia zaznamenat žádnou změnu, veškeré služby jsou zajištěny, nechápu mediální zájem o to, že se vyměnil jeden soukromý hospodský za druhého,“ říká důrazně, zatímco ti, kteří v tu chvíli zrovna vcházejí do Artu, se diví, kam zmizel bar Promítačka, malý sál a prohlížejí si bulletin, který vypadá jako horší kopie toho starého. Vzápětí ale potvrzuje Javorovu teorii: „Je potřeba říct jednu podstatnou věc. Kino Art jsme my. Je škoda, že si vůbec někdo přisvojil značku a image Artu, protože BKC živí budovu, dělá dramaturgii, ale nechalo si vzít ty drobnosti, které vytvářejí image. Studio 19 se začalo tvářit, že kino Art jsou oni.“ Většinu věcí teď chtějí dělat sami, některé ve spolupráci s Art Progresem, filmové přehlídky organizované Studiem 19 logicky z Artu zmizí, žádné nové události se neplánují. Hotovo. 

Studio 19 si najalo dvoupatrový prostor v centru města, kde vybudovalo nový bar a většinu svých aktivit přestěhovalo tam. A tak BKC už nikdo přehnanými aktivitami zastiňovat nebude. Obětí celé kauzy je tedy „jen“ kino Art.

Autorka je publicistka.