ISSN 1803-6635

hledat

přihlášení

anketa

Památkově chráněné domy, které jejich majitel nechává záměrně chátrat, by měly být:

celkem hlasů: 76

Berlínské bienále Na letošním Berlínském bienále zaujme už to, jak na něj jednohlasně útočí německá média. Jedním z magnetů přehlídky měl být mimochodem i projekt českého výtvarníka Martina Zeta. Ten pro něj plánoval shromáždit a zničit tisíce kusů knihy Německo páchá sebevraždu... další tipy
Nový snímek Paula Thomase Andersona s názvem The Master bude mít premiéru 12. října... více Čert vem Ratha, hokej i záhadného tvora, natočeného v blízkosti podmořského ropného vrtu nedaloko Britských ostrovů (on už se o něj král rybářů Jakub Vágner postará)... více Modeselektor + Thom Yorke: This... více Nejmladší generace amerického rapu si svojí cestu razí skrze mixtapy... více Poslechněte si pilotní singl The Full Retard nové desky Cancer for Cure veterána brooklynské rapové scény EL-Pho... více
úvod > archiv > 2009 >  č. 11 > Švanďák, Dlouhý, ředitel

Švanďák, Dlouhý, ředitel

Vladimír Mikulka

Švandovo divadlo má recept, jak z rafinované filmové komedie udělat prostou divadelní odrhovačku.

Švandovo divadlo Praha – Lars von Trier: Kdo je tady ředitel? Překlad František Fröhlich, divadelní adaptace Daniel Hrbek a Martina Kinská, režie Daniel Hrbek, dramaturgie Martina Kinská, scéna Petr Masopust, kostýmy Anna Forstrová a mkb. Premiéra 25. 4. 2009.

Divadelní módou posledních sezon jsou adaptace filmových předloh. Co do obliby zatím vítězí tradiční detektivky (a jejich parodie), není však žádný důvod, proč by se o zájem divadelního publika nemohly prostřednictvím povědomých filmových titulů ucházet i jiné žánry. Což prakticky potvrzuje Švandovo divadlo: půl roku poté, co se zde na repertoáru objevilo klasické psychologicko-detektivní drama Cizinci ve vlaku (podle románu Patricie Highsmithové z roku 1950, který vyšel česky v souboru 3x vražda z posedlosti, natočil o rok později stejnojmenný film Alfred Hitchcock), si na Smíchově vyzkoušeli výlet do hájemství komedie.

 

Fóry s holým zadkem

Volba titulu vypadá docela ambiciózně. Kdo je tady ředitel? dánského filmaře Larse von Triera (viz A2 č. 15/2007) se vymyká rutinní komediální produkci snad ve všech myslitelných ohledech. Scénář nabízí absurdní anekdotu o majiteli firmy, který se ve snaze být všeobecně oblíbený vydává před svými zaměstnanci za pouhého vykonavatele příkazů „shora“ a smyšleného zlého šéfa nechává zahrát najatým hercem; všudypřítomnou ironii po formální stránce podtrhují režisérovy komentáře mimo obraz a především kuriózní nápad náhodně rozsekat scény počítačovým programem. O vynikajícím herectví, prostém všech komediálních klišé, ani nemluvě. Výsledek je nejen velmi zábavný, ale též otevřený pro hledání neprvoplánových významů, máte-li na něco takového náladu.

To ovšem mluvíme o filmu. Divadelní inscenace režiséra Daniela Hrbka se na rozdíl od své předlohy zjevně nehodlá patlat s nějakými jemnostmi. Tvůrčí metodu naznačuje výrok hostujícího Michala Dlouhého, přetištěný v programu: „Moje pravidlo – každej fór dobrej!“ Hlavní tahoun představení se v tomto duchu do role falešného ředitele pokládá, až pot stříká, spoluhráči se mu snaží ze všech sil vyrovnat. Výsledkem je, že protagonisté infantilně pobíhají po scéně, poskakují po nábytku a ještě přitom stihnou udělat spoustu neobyčejně legračních obličejů. Dosyta si lze užít i švandy spojené s holým zadkem nebo kalhotami u kotníků.

„Sytost“, nebo snad přesněji řečeno „syté barvy“ jsou vůbec pro inscenaci příznačné. Jakýkoli náznak vtipu je vyveden co nejkřiklavěji a nezřídka též zopakován v několika názorných variacích. Hlavního hrdinu hraje Michal Dlouhý od prvního do posledního výstupu nejen coby naprostého šmíráka, ale navíc i blba, jenž kromě mnohého jiného nezvládne ani výraz transakce (plete se mu s tatrankou). Smysl se vytrácí, jenže kdo by se něčím takovým trápil, když se z toho dá vydolovat spousta fórů. V nesnesitelném přehrávání se Dlouhému nejvíc blíží Alexej Pyško v roli arogantního islandského byznysmena; přímočará komediální rutina Kamila Halbicha coby skutečného ředitele vyhlíží vedle této dvojice téměř jako osvěžující zdrženlivost.

 

Fanklub Zdeňka Trošky?

Jinými slovy: pokud máte rádi dobré herce a rafinovanou režii, budete se muset na Ředitele vypravit do kina. Ctitelům Zdeňka Trošky nelze než s jistým uzarděním doporučit Švanďák. Stejně jako těm, kdo se z vrozeného masochismu chtějí na vlastní kůži přesvědčit o tom, jak dokonale se dá chytrý film změnit na triviální řachandu pro klub nenáročného diváka. Lze nicméně odhadnout, že právě na tento divácký segment inscenátoři zcela záměrně zacílili. Na první repríze to viditelně vycházelo: sál byl plný a většina publika se dobře bavila. Divadlo Radka Brzobohatého nebo Divadlo bez zábradlí se musí třást před novou konkurencí.

Autor je divadelní kritik.

diskuse

Kdo je tady ředitel

Ides | 27. květen 2009 07:30

Tak, přátelé, to, co čtu od pana Mikulky, je charakteristickou ukázkou totální neschopnosti českých kritiků (tedy v našich poměrech opravdu "rádobykritiků) rozebrat a pochopit inscenaci a inscenační záměr. Sám jsem jako divák viděl představení dvakrát. Uráží mě Mikulkovo tvrzení, že se budou bavit diváci Troškových filmů. Sám Troškovy filmy nemám rád a připadají mi trapně. TO NENÍ PŘÍPAD ŘEDITELE. Kde se v něm Mikulkovi bere ta bohorovnost? Rád bych ho poznal osobně, abych se mohl přesvědčit, zda je to opravdu takový blb, za jakého ho musím po přečtení jeho "recenze" považovat. Rozhodně můžu doporučit: Jděte na Ředitele do Švanďáku, Mikulka je pitomec.

RE: Kdo je tady ředitel

Vojtěch Varyš | 28. květen 2009 20:56

Idesi, a viděl jste ten film? I kdyby se náhodou ve Švanďáku povedlo udělat z toho slušnou komedii, je to svatokrádež, protože von Trierovo dílo je něco mnohem víc. V souboru nemají ani herce, ani režiséry, ani dramaturgy, kteří by mohli něco takového zvládnout.

RE: Kdo je tady ředitel

Ides | 29. květen 2009 09:35

Vojtěchu, Vy jste představení viděl?

RE: Kdo je tady ředitel

Ondřej Čapek | 30. květen 2009 21:04

Díky za reakci. Švanďák mám rád, co jsem tam viděl mi přišlo nadprůměrné (třeba ve srovnání s Vinohrady) a tak jsem byl recenzí trochu překvapen (ale každej se někdy utne).

Zkuste napsat víc, kde se recenzent konkrétně mýlí ať vím jestli jít či nejít, nebo to je to oč tu běží...

RE: Kdo je tady ředitel

Ides | 01. červen 2009 09:28

Dobrá, přidávám své postřehy: Prvně - z recenze pana Mikulky a následné reakce pana Varyše - mám pocit, že představení vůbec neviděli, což ovšem nepředpokládám, nebo šli na představení s očekáváním, že uvidí kopii Trierova filmu (což je sám o sobě špatný předpoklad), nebo prostě Švanďák nemají rádi. Představení se jim nemusí líbit, to je naprosto přirozené, ale tak neadekvátní a sprostá reakce mě přivádí na myšlenku, jestli náhodou za tou "recenzí" není nějaká antipatie k tvůrcům. Jinak si to totiž nedovedu vysvětlit. Svůj text píše z pozice neomylného recenzenta, jehož názor je obecně platný. Stačí mi už to, že svou větou "Ctitelům Zdeňka Trošky nelze než s jistým uzarděním doporučit Švanďák," urazil kdekoho, kdo na beznadějně vyprodané představení chodí. Sám jsem ho viděl dvakrát a když jsem chtěl jít ještě s přítelkyní potřetí - na červnové, mimořádně přiadné představení kvůli obrovskému zájmu - už jsem nedostal lístky. Můžu tedy psát o dvou reprízách, které jsem viděl.

Obě představení byla přerušována spontánním potleskem a na konci obou inscenací publikum vstalo a tleskalo hercům vestoje. To jsem zatím na žádném reprízovaném představení nikde nezažil, a to chodím do divadel celkem pravidelně. Herecké výkony jsou vynikající, nikdo tam nehraje na vlastní triko, vše je podřízeno celkovému vyznění inscenace. Samozřejmě excelují Michal Dlouhý, Alexej Pyško a Kamil Halbich. Místy je to opravdu "řachanda", ale asi panu "recenzentovi" unikla jedna podstatná věc: ona ta "řachanda" tam není jenom tak. Tvoří totiž výrazný protipól k velmi silné a překvapivé katarzní pointě, která do inscenace vnáší existenciální rovinu příběhu. Zajděte se podívat. Samozřejmě vám nemůžu zaručit, že se vám bude inscenace líbit. Záleží to opravdu na momentálním naladění diváka ( jako u všeho), jestli se mu podaří souznít. každopádně je inscenace jako celek vysoce profesionální v tom nejlepším slova smyslu.

A ještě jedna věc, proč jsem reagoval na Mikulkovu "recenzi" tak podrážděně. Jen vám zde vypíšu výrazy, které celému jeho textu dominují a prozrazují tak autorovu provoplánovou zášť vůči inscenátorům:
- zjevně nehodlá patlat s nějakými jemnostmi.
- „Moje pravidlo – každej fór dobrej!“ (tady Mikulka argumentuje zvášť nefér, protože vytrhuje z kontextu výrok Michala Dlouhého, který tuto větu do prgramu k představení naprosto zřejmě vyřknul s velkou nadsázkou, kterou pan Mikulka není schopen nebo ochoten jako nadsázku chápat, což je na na pováženou,
- protagonisté infantilně pobíhají po scéně, poskakují po nábytku a ještě přitom stihnou udělat spoustu neobyčejně legračních obličejů (hm, tak to je opravdu bystrý úsudek)
- V nesnesitelném přehrávání se Dlouhému nejvíc blíží Alexej Pyško v roli arogantního islandského byznysmena (Pyško je skvostný, ale zřejmě s ním má Mikulka osobní problém, do kterého nevidím)
- Fanklub Zdeňka Trošky? (tento mezititulek mluví o Mikulkovi naprosto jasně. Pane Mikulko, nemám rád Troškovy filmy a nedívám se na ně ani v televizi, přičemž ovšem nikomu nezazlívám, když se na ně kouká.)
- o tom, jak dokonale se dá chytrý film změnit na triviální řachandu pro klub nenáročného diváka. (do Švanďáku chodí inteligentní publikum. Nevím, jaký typ lidí chodí na divadla Radka Brzobohatého, já rozhodně ne.)
A ironicky vyznívá pod podpisem poznámka "autor je divadelní kritik". O inscenaci se nedozvíme vůbec nic, vůbec nic o závěru, vůbec nic o dalších složkách inscenace, vůbec nic o režii. Prostě to všechno jenom odbyde, že je to šmíra na úrovni Troškových filmů. Divím se, že tak kvalitní časopis, jakým jste, otiskne takový blábol nebo nedonutíte autora text přepracovat. Je to jen zapšklá dojmologie. Za to, co pan Mikulka napsal, bych se musel já jako autor opravdu stydět.

RE: Kdo je tady ředitel

Jitka | 01. červen 2009 19:30

Milý pane, kritizujete Vladimíra Mikulku ze zaujatosti proti hercům či divadlu, ale nijak jeho názor nevyvracíte, jen napíšete názor zcela opačný - skvostný Pyško - jak se jeho "skvostnost" projevuje? Takhle můžu zcela stejně nařknout já vás, že zcela zaujatě inscenaci fandíte- a je to úplně stejné, jako když vy odsuzujete pana Mikulku. Je to váš názor proti jeho a upřímně - ten jeho je přece jen mnohem lépe vyargumentovaný - takže od vás není fér navážet se do něj, že je pitomec. Možná volí poněkud ostřejší tón, zřejmě ho inscenace opravdu rozčílila, ale je pod textem podepsán, čímž se jasně dává najevo, že je to jeho subjektivní názor, a na ten má rozhodně právo. Je poněkud dětinské okamžitě nařknout někoho, komu se dané dílo třeba radikálně nelíbilo, z osobních útoků a antipatií.

RE: Kdo je tady ředitel

Ides | 01. červen 2009 21:36

Milá Jitko, prosím vás, ocitujte mi jediné místo, kde Mikulka snáší věcné argumenty. Budu se na to moc těšit. A co se týká toho rozčílení: recenzent tu není od toho, aby se rozčiloval, ale právě proto, aby věcně snášel argumenty, na základě kterých dojde k nějakým konkrétním závěrům. Třeba takovým, že inscenace je špatná. Vsadím se s vámi, o co chcete, že žádný tvůrce se tři měsíce (ba i déle) nelopotí s inscenací proto, aby byla špatná, ba proto, aby byla pokud možno co nejlepší. Naopak kritici se podívají na inscenaci (někdy jen na půlku - to je docela běžná praxe) a pak nejdéle během hodiny ze sebe vyzvracejí podobné žvásty jako Mikulka v A2. A to mi vadí. Těším se na vaše citáty z Mikulkova textu. - Ides

RE: Kdo je tady ředitel

Jiná Jitka | 02. červen 2009 11:58

Viděla jsem to a nemá to chybu!!!! Souhlasím s Idesem!

RE: Kdo je tady ředitel

Jarka | 02. červen 2009 18:08

Špatná reklama taky reklama, potažmo divoká diskuze pod ní. Mám chuť se do Švanďáku rozjet abych Vás rozsoudila, já kulturní arbitr nejvrchnější.

RE: Kdo je tady ředitel

Ides | 02. červen 2009 18:29

Jarko, jeďte tam a rozsuďte nás. Jsem zvědav na Váš názor. Já se tam už, bohužel, do konce sezóny nedostanu, je vyprodáno. Tedy pro herce bohudík :)

RE: Kdo je tady ředitel

petr | 02. červen 2009 21:53

a vcem je to teda dobry? ze davy vestoje tleskaji? ...

RE: Kdo je tady ředitel

Ondřej Čapek | 03. červen 2009 07:11

Ides: Díky za odpověď.

2 Petr třeba v tom, že : " ona ta "řachanda" tam není jenom tak. Tvoří totiž výrazný protipól k velmi silné a překvapivé katarzní pointě, která do inscenace vnáší existenciální rovinu příběhu." - já jsem spokojenej, pod tímhle si už něco trochu dokážu představit. Jak byste si tu informaci pžředsatvoval vy. Převyprávění obsahu?

Jistě, asi jako plnohodnotná recenze Idesova reakce asi neobstojí, ale původní článek je ještě méně konkrétní a taky nic nevysvětluje. Nehledě na jeho agresivní a arogantní tón. Nic proti tomu, pokud by bylo vysvětleno PROČ. Působí to, že autor má spíš problémy sám se sebou, než s tou inscenací.

RE: Kdo je tady ředitel

petr | 03. červen 2009 15:06

vsichni asi mame nejaky ten existencialni problem.a plest si transakci s tatrankou je humor troskova kalibru.

RE: Kdo je tady ředitel

Luci | 03. červen 2009 20:11

Souhlasím s Idesem, ve všem! Troškovy filmy nesnáším, stejně jako prvoplánovou zábavu mnoha dalších filmů a divadelních her. Nicméně toto rozhodně není případ této hry. Naprosto výborná hra s výbornými hereckými výkony Michala Dlouhého, Kamila Halbicha a Alexeje Pyška! Všem můžu maximálně doporučit, protože jestli něco stojí za to, tak je to návstěva této hry! Výborná!

RE: Kdo je tady ředitel

MUDr. Pavel Bém | 03. červen 2009 23:02

Mám divadlo rád. A nebudu tedy nic předstírat. Když jsem byl ve Švandově divadle, nudil jsem se tak, že jsem měl co dělat, abych nepraštil hlavou o sedadlo před sebou.

RE: Kdo je tady ředitel

Ides | 03. červen 2009 23:22

Petr: Petře, ano, to je právě ono, co prozrazuje Mikulku, že to divadlo nemá z nějakých důvodů rád: když to s tou tatrankou takhle napsal, vypadá to, jako by celé představení bylo plné těchto vtipů. Ale to je právě omyl. Je to velmi inteligentní humor, dokonce si ani neuvědomuju, že jsem to tam někde zaslechl, ale asi to tam je. Nicméně je to vtip velmi marginální v kontextu toho, jakým způsobem je komedie zrežirovaná. Mikulka holt manipuluje čtenáře, kteří představení neviděli, a sugerovává jim, co si mají o inscenaci myslet a předem je odrazuje od návštěvy představení. Není dobře všemu, co tito kvazikritici píší, věřit. A co se týká reakce člověka, který je podepsán jako Bém: nemusí se to líbit všem, někdo se u toho nudí. Ale to apriori neznamená, že je inscenace špatná, hloupá nebo nudná. Prostě vám to nesedlo. Jistě si v bohaté divadelní nabídce najdete své favoritní představení. A ostatním děkuju za příspěvky taky :)

Vladimír Ides

RE: Kdo je tady ředitel

MUDr. Pavel Bém | 04. červen 2009 00:16

Lidé se baví, jsou ochotní za to zaplatit, a to je dobře. Pak se také lidé nebaví, podruhé už na představení nepřijdou, tudíž nezaplatí a to je život. ODS lidé v Praze volí již bezmála dvacet let, poslední dobou zejména díky mé maličkosti. Je to božská komedie. Volte ODS.

RE: Kdo je tady ředitel

Ides | 05. červen 2009 10:45

Jen tak, pro zajímavost, i když to samo o sobě nemá vypovídací hodnotu o kvalitě.

http://www.svandovodivadlo.cz/index.php?cmd=page&id=96&lang=cs&categoryID=1&topicID=1110

RE: Kdo je tady ředitel

MUDr. Pavel Bém | 08. červen 2009 09:37

Co podniká můj přítel Jančík na Smíchově, byste se bývali dozvěděli na webu http://www.prazskastetka.cz/, ovšem to bychom nesměli rozjet náš skvělý systém negativních motivací:-) Mohu vám ovšem prozradit, že Švandovo divadlo bude brzy přejmenováno na Divadlo T.H. Ševčenka. I pak mu ovšem můžete říkat "Švanďák":-):-). Těšte se na skvělé muzikály a hvězdy formátu Lucie Bílé a Terezy Kerndlové:-)

RE: Kdo je tady ředitel

burbank | 18. listopad 2009 13:55

Kdo je tady ředitel je děsivá píčovina, která trpí nedostatkem vtipu, ale hlavně naprosto trapnými hereckými výkony, jimž vévodí jistý Dlouhý a pak takový skrček, co hraje tlumočníka. Humus. Komu se to líbilo, je vypatlaný troškofil.

RE: Kdo je tady ředitel

Tomáš | 10. prosinec 2009 10:27

Představení jsem viděl, určitě bych ho doporučil, je to legrace, má to vtip, spád a úroveň, herci (Michal Dlouhý, Alexej Pyško, ale i všichni ostatní) hrají skvěle, takhle dlouhou děkovačku jsem už dlouho neviděl. Stojí za to vidět!

RE: Kdo je tady ředitel

egroeg | 25. leden 2010 22:58

Nevím, co se komu na tom nelíbilo. Tahle inscenace byla vynikající, chytrá režie, uznávám, že přehrávané herectví se moc nevidí, ale sedělo tam, spousta práce i v drobném detailu (to horní projekce jen pro párminutovou scénu) apod. Bylo to nápadité, líbilo se mi to od začátku do konce, překvapovalo to a i přes docela dlouhou délku (2:50 s přestávkou) jsem se ani chvilku nenudil a byl smutný, že to skončilo. Dokázal bych si to dávat i déle. A to nemluvím o tom, že jsem se vážně bavil, hodně smál a místy i dost řezal. Rozhodně MUST SEE. A nechápu srovnání s Troškovými pracemi (které jsou na opačném pólu mého must see), kdo nepozná rozdíl, musí jet na dobrym matroši, to je nebe a dudy. :)

RE: Kdo je tady ředitel

Jiří Knytl | 27. leden 2010 08:33

Tento týden jsem navštívil Švandovo divadlo. Hru Kdo je tady ředitel? bych označil slovy pana Wericha jako velká sranda. Výbuchy smíchu a potlesk na otevřené scéně to dokládají. Pokud hledáte oddechový žánr - doporučuji návštěvu. Pokud někomu tento lehký styl nesedí nechť zůstane doma. Na to má demokratické právo. Pozn.: Film jsem neviděl, nemohu tedy srovnávat

RE: Kdo je tady ředitel

Martin | 05. březen 2010 09:30

Viděl jsem včera, s panem Mikulkou zásadně nesouhlasím, asi moc smyslu pro humor nepobral.... (Trošku, či spíše jeho pokusy o humor diváka NOVA-ka) nesnáším zcela upřímně).
Nevím, proč by měl pan Dlouhý přehrávat? Možná kritik nepochopil, že Dlouhý hrál mizerného herce a hrál ho výborně!!!
Už dlouho jsem se tolik nezasmál, celý soubor byl perfektní.
P.S. Nepatřím k žádnému klanu obdivovatelů.

RE: Kdo je tady ředitel

Pju | 05. březen 2010 09:34

Včera jsem viděla představení Kdo je tady ředitel a BYLO TO VYNIKAJÍCÍ!!! Přehrávání herců tam samozřejmě patřilo, vždyť sám hlavní hrdina je herec, tak se to musí zdvojnásobit, perfektně zahraná role Dlouhého. Taky byla dlouhá děkovačka, myslím, že na poslední děkovačce už bylo vidět, že jsou unavení. Bodejď by ne, po takovém fyzickém výkonu. Vážně jsem se celou dobu úžasně bavila a se mnou i celé divadlo. Skvělá hra, skvělí herci, mohu jen DOPORUČIT!!!

RE: Kdo je tady ředitel

xx | 11. duben 2010 15:08

Představení jsem viděla a bylo to hrozné, měla jsem problém zůstat do konce. Soudě podle rekací ostatních - buď se vám představení bude líbit moc, nebo vůbec.

RE: Kdo je tady ředitel

Markéta | 12. květen 2010 22:38

Nedávno jsem na představení byla a musím říct, že bylo jedno z nejlepších, jaké jsem kdy viděla! Chodím do Švandova divadla pravidelně a občas mám z Michala Dlouhého pocit, že přehrává, ale asi to k němu tak nějak patří. Každopádně ve hře Kdo je tady ředitel? přehrávat měl, protože to bylo součástí jeho role. Kamil Halbich jako vždy skvělý a Pyškova islandština nezapomenutelná! Závěrem - hru vřele doporučuji!!!! (I když mají stále vyprodáno :-) )

RE: Kdo je tady ředitel

Elena | 12. říjen 2010 03:06

katastrofa

RE: Kdo je tady ředitel

Míša | 31. říjen 2010 13:51

Luxusní představení!!!! Michal Dlouhý v něm exceluje-klidně bych mu dala i cenu Thálie. Pokud se to někomu nelíbilo - jeho problém.
Já jedině doporučuji. Šla bych na to v pohodě znovu.

RE: Kdo je tady ředitel

Shimi | 08. únor 2012 11:52

Shlédnuto včera v Třinci a výborné. Doporučuji. Sranda, co si od komedie více přát ?