napětí

Společnost pro Fair Trade zveřejnila 22. ledna svou studii, podle níž je outdoorové oblečení prodávané v Česku vyráběno za otrockých podmínek ve vietnamských a čínských textilních továrnách. Ve Vietnamu pracují dělníci průměrně 16 hodin denně 6 dní v týdnu a v Číně 10 až 12 hodin 6 až 7 dní v týdnu. Mzdy jsou přitom minimální a pracovníci jsou vystaveni hrubému zacházení. Efektivní snahy o zlepšení podmínek dělníků vykázaly jen tři outdoorové firmy: Mammut, Odlo a Jack Wolfskin. Nejhorší přístup mají podle nevládní organizace naopak společnosti Burton, Etnies, O‘Neill, Rip Curl, Hannah a Husky.

 

Představitelé Svazu českých knihkupců a nakladatelů prezentovali 23. února svou Výzvu na obranu knih. V této petici adresované české vládě a poslancům se stavějí odmítavě k záměru vlády na zvýšení sazby DPH u knih ze současných 10 na 20 procent. Možné důsledky tohoto kroku přirovnávají k vyvlastnění knihkupců a nakladatelství či k zavedení cenzury po roce 1948 a stažení zakázaných knih z knihoven po roce 1968. „Zvýšení DPH na knihy chystané vládou tentokrát demokratickou bude znamenat pohromu novou, neboť výrazně zredukuje knižní produkci,“ tvrdí se ve výzvě. Vláda podle názoru současných knihkupců přijetím daňové reformy zabrání volnému toku informací a výměně myšlenek. Během jednoho dne výzvu na Facebooku podpořily stovky lidí.

 

Asi sto lidí přišlo 23. února demonstrovat před divadlo do Nového Boru. Akce se uskutečnila na protest proti uvedení divadelního představení ústeckého Činoherního studia nazvaného 32 hodin mezi psem a vlkem. Tématem hry je zastřelení sedmi Němců, ke kterému v Novém Boru došlo na počátku června 1945. Protest proti údajnému překrucování historie, při němž jsou nacisté vydáváni za oběti, podpořili zástupci Klubu českého pohraničí, Český svaz bojovníků za svobodu, Československé obce legionářské i místních organizací ODS, ČSSD, KSČM a Suverenity.

 

V polovině února si přes média vyměnili otevřené dopisy zástupci divadelní komise pro udělování grantů MK ČR a ministr kultury Jiří Besser. Zástupci komise se podivili nad tím, proč se ministr bez jejich vědomí rozhodl podpořit jako takzvané prioritní akce Ceny Thálie, Divadelní svět Brno a Grand festival smíchu. Ministr ve své odpovědi naopak požádal o individuální vysvětlení, proč každý z členů v komisi rozhodoval o jiných projektech tak, jak rozhodoval, a zároveň členy komise ubezpečil, že k němu mají vždy otevřené dveře.