Ústa plná střepů

Depresivní děti vyšetřují, kdo zabil otce Édouarda Louise

Monodrama v režii Jakuba Čermáka a s Danielem Krejčíkem v hlavní roli chce být obžalobou společenského systému – stejně jako knižní předloha, próza Kdo zabil mého otce francouzského spisovatele Édouarda Louise. Aktuální kontext dvojnásobné xenofobní vraždy v Bratislavě naléhavost tématu jen umocňuje. Daří se inscenaci naplnit tento potenciál?

Umělecký soubor Depresivní děti touží po penězích podruhé uvedl adaptaci literární zpovědi Édouarda Louise Kdo zabil mého otce (2018, česky 2021). Stejnojmenná knižní předloha se na pultech knihkupectví objevila jako v pořadí třetí spisovatelova makrosonda do pokrytectví soudobé francouzské společnosti i mikrosonda do života jeho vlastní rodiny. Předcházely autorovy prózy Skoncovat s Eddym B. (2014, česky 2018) a Dějiny násilí (2016, česky 2019). Přes velkou tematickou návaznost a silnou autobiografičnost Louisova díla se nicméně román Kdo zabil mého otce od předchozí knihy liší způsobem ztvárnění násilí, a to poměrně výrazně. Zatímco v Dějinách násilí autor na čtenáře útočí explicitními detaily pokusu o znásilnění a vraždu, třetí kniha – intimní zpověď, strukturální obžaloba a milostný dopis v jednom – působí spíše postupně eskalovanou a nečekaně údernou sociální analýzou nerovností.

Louisův přístup k romanopisectví, kterému sám přisoudil funkci politického manifestu …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě