#14-15/2023

ukrajinské reportáže

editor
Vydání: 12/7/2023
editorial

„Vpád ruských vojsk na Ukrajinu zastavil běh dní a uvrhl Ukrajince do mezidobí, ve kterém nepřestal trvat únor – měsíc, kdy začala velká válka,“ přečetl jsem si začátkem letošního jara na obálce knihy s názvem 77 únorových dnů, na niž jsem narazil v knihkupectví v Ivano­-Frankivsku. Šestnáct ukrajinských reportérek v ní popisuje události prvních týdnů po invazi. Ve druhém roce války zájem médií i veřejnosti upadá, ale pro Ukrajinky a Ukrajince únor opravdu neskončil. Proto jsme se rozhodli věnovat ukrajinské současnosti nejen téma tohoto dvojčísla, ale i tradiční letní literární přílohu. Najdete v ní reportáže mladých ukrajinských autorek a autorů, kteří píší o okupaci černobylské jaderné elektrárny, o rodinách skrývajících se ve sklepích Izjumu, o těžkém rozhodování těch, kdo se měli evakuovat, ale zároveň se museli postarat o své blízké, a také o lidech, kteří vyrůstali s ruštinou a teď přecházejí na ukrajinštinu. Nezapomínáme ani na českou reportážní reflexi konfliktu, kterou zastupují recenze knih Vojtěcha Boháče a Adély Knapové. Obálku pro nás tentokrát vytvořila Aňa Banyťuk, ilustrací v literární příloze se ujala Veronika Dub – obě studují na pražské AVU a do Česka přišly po napadení své země. K příběhům o rozbitých městech, zmařených životech, ale i nových začátcích se nejspíš budeme vracet ještě dlouho. Jak říká v jednom z rozhovorů tohoto čísla překladatel Walery Butewicz: „I kdyby válka dnes skončila, reportéři by měli o čem psát aspoň dalších deset let.“

komentář

Lege artis

...
recenze čísla

Na informacích záleží

O cestě k rusko­-ukrajinské válce

...
literatura

Comics vérité

Paradoxy komiksového deníku Lucie Lomové

Emocionální sebepoškozování metalem

Kov Karla Veselého

...

Lexikografie války

Jak pojmenovat, co je důležité?

Na pláži je dnes pod mrakem - sloupky psané na vodu

Vetřelci a čumilové

Válečná reportáž, která se vyhýbá válce

film

Dekonstrukce pouštního města

Asteroid City Wese Andersona

Katastrofa v zajetí čísel

Fukušimské události v seriálu Den po dni

V zajetí nesoudnosti - filmový zápisník

divadlo

Boj o pavlišovský řízek

S Vojtěchem Bártou o divadelní práci a masochismu umělců

hudba

Jednota v rozmanitosti nové hudby

Nad knihou Myšlenky moderních skladatelů

Strahlenlockenpracht?

Schönbergova musica grata

výtvarné umění

Maloměstské perspektivy - výtvarný zápisník

Slepé uličky sebekritiky

Václav Magid v galerii Display

galerie
rozhovor

Chci být efektivní

Se Serhijem Žadanem o ukrajinské kultuře za války

...

Ve střední Evropě si rozumíme

O sdružení Rozstaje a stipendiu pro ukrajinské reportéry

beletrie

Kachovské moře

zahraničí

par avion

Ze španělsko­- a portugalskojazyčného tisku vybral Michal Špína

V Polsku jde o život

Interrupční politika a „teorie odcizení rodičů“

společnost

Hledání Maršála

Tito a jeho soudruzi

Jsme zranitelná skupina

S Antonem Skybou o právu nechat se zastřelit na frontě

Politik reflexe

Knižní rozhovor Andrey Procházkové s Petrem Pithartem

veřejný prostor

Rychlovlakem do budoucnosti

Lesk a bída budování vysokorychlostní železnice

odpor

Když vládne pořádek

Antifašistické protesty v Lipsku

...

Strašidlo bezzásahovosti - ultimátum

literární příloha

Jaderná askeze za válečného stavu

...

Little Mariupol

Nekonečný maraton

Spoutáni tělem, vázáni povinností

minirecenze

Džamala: Qırım

Joe Hill: Košík plný hlav

Joris­-Karl Huysmans: Naruby

Monika Hniková: Činnost

...

RUN OPERUN: OPERAVE

...

Still: Příběh Michaela J. Foxe

...

Zbyněk Fišer: Kikikarantkatr aneb Gazanie 2030

eskalátor

eskA2látor 1

...

eskA2látor 2

...

eskA2látor 3

...