obsese minulostí
#13/2017
akce ádvojky

koncert a2+

A2+ Victoria Shen (US), 2 Horses Too Many (CZ), Autopoetik (CZ)

...
koncert a2+
@Kavárna Potrvá
19/7/17 - 19/7/17
20:00 - 22:00
sdílet

Victoria Shen se ve svých videích na čistě vizuální rovině pokouší zachytit absurdnost obrazů, které každodenně konzumujeme. Její hudební performance, které jsou často doprovázeny projekcí, jsou syrovější a živelnější. Shen používá především podomácku vyrobené analogové syntezátory, kontaktní mikrofony a další DIY elektroniku. Její přístup k hudbě, jak sama uvádí, je „skulpturální“ – zvuk tvaruje jako objekt a pracuje s ním jako s fyzicky přítomnou matérií, kterou lze během vystoupení opracovávat. Klíčovým aspektem se tak stává textura. Harsh noise je zde jen limitní definicí.

Několik let hibernující projekt 2 Horses Too Many se před nedávnem připomněl v rámci série Wakushoppu, kde si Patrik Pelikán a Petr Vrba – ten večer polovina pražsko-budějovické fúze Bahnhoffreundshaft – v první fázi večera zahráli ve dvojici. Zatímco dříve byli posluchači zvyklí spíše na jemnější improvizaci, v níž nechyběla ani souhra dechových nástrojů, tentokrát spolu mnohem syrovějším způsobem komunikovala především Vrbova výbušná elektronika a Pelikánovo neurotické obrábění steel kytary, doprovázené praskáním kontaktních mikrofonů. Obnovená spolupráce by mohla konečně naplnit potenciál, jejž v sobě obsahuje název projektu: když jedna věc schází, nejlepší je udělat pár rychlých pohybů a zjistit, že ve skutečnosti dvě věci přebývají.

Kontrabasista The Pololáníks Martin Lauer se ve svém sólovém projektu Autopoetik zabývá tvorbou umělých či utopických zvukových krajin, které formuje ve víru improvizačních reakcí na předem nahrané zvuky, smyčky a terénní nahrávky a v nichž se kloubí přírodní a lidské zvuky s právě utvářenou hudební matérií. Ta ovšem není primárně motivována strukturními hudebními principy, nýbrž spíše energií a dynamikou nenadálých spojení mezi různorodými zvukovými projevy.

Vstup: 100 CZK

https://soundcloud.com/evicshen
https://soundcloud.com/klangundkrach/sets/pelikan-vrba-placard-headphone
https://soundcloud.com/autopoetik

https://www.advojka.cz/a2plus
http://www.potrva.cz

doporučujeme

výstava

Richard Deacon: Free Assembly

...
13/4/17 - 17/9/17
10:00 - 18:00
sdílet

13. 4. 2017 – 17. 9. 2017

Galerie hlavního města Prahy

Městská knihovna, 2. patro

Mariánské nám. 1, Praha 1

Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin, čtvrtek do 20 hodin

Kurátor výstavy: Julian Heynen

 

Richard Deacon (narozen 1949 v Bangoru ve Walesu ve Velké Británii) je jedním z nejvýznamnějších současných sochařů. Od poloviny 70. let se jeho tvorba v různých materiálech vyvinula takovým způsobem, který by se dal nazvat jako souhrn a propojení velmi odlišných přístupů k sochařství, aniž by šlo o pouhou koláž stylů 20. století. Deacon naopak řeší zásadní otázky týkající se sochy v post-tradiční epoše, sahající od formy a významu, tvaru a jazyka, přes otevřený a uzavřený prostor až po jedince a společnost. Jeho dílo se vymyká zařazení do jakéhokoli předem daného stylu a nejrůznější projevy jeho tvorby lze považovat za to, co kdysi dávno jeden kritik popsal jako „deaconianské“. K dalším charakteristickým rysům Deaconovy tvorby patří zjevná rukodělnost jeho soch a množství fyzické práce vynaložené na jejich realizaci. Deacona vždy fascinovala vzájemná hra mezi doslovností a obrazností, mezi materiálností a metaforičností díla. Sám sebe nazývá fabrikátorem, člověkem, který si vymýšlí, konstruuje, staví. Tím poukazuje nejenom na to, že při produkci svých děl úzce spolupracuje s různými techniky, ale také že něco vymýšlí, že si vymýšlí příběhy. Tím zdůrazňuje produktivní nejednoznačnost, která je důležitým předmětem jeho zájmu jako umělce.

Richard Deacon – Free Assembly je první samostatná výstava tohoto autora v České republice. Proto je pojata jako úvod do jeho mnohostranné tvorby vzniklé v období třiceti let. 60 děl představuje rozmanité materiály a techniky, které Deacon používá, od impregnovaného dřeva k oceli a hliníku, od syntetických materiálů ke keramice, od nalezených předmětů po kresby. Měřítko jeho děl se značně liší v závislosti na možnostech galerijních prostor, což zdůrazňuje důležitý aspekt jeho sochařské praxe.

V letech 1969–1978 Richard Deacon studoval v Londýně na Saint Martin’sSchoolof Art a RoyalCollegeof Art a dějiny umění na ChelseaSchoolof Art. Přednášel na různých uměleckých školách ve Velké Británii i v zahraničí. Byl profesorem na L’Écolenationalesupérieure des beaux-arts v Paříži a Kunstakademie v Düsseldorfu. Deaconova první samostatná výstava se konala roku 1978 v Londýně. Po ní následovala řada jeho samostatných výstav doma i v zahraničí;mezi nejvýznamnější z nich patří výstavy v RiversideStudios, TateGallery, Whitechapel Art Gallery (všechny v Londýně), TateGallery v Liverpoolu a TateGallery v St. Yves. Richard Deacon se účastnil mnoha klíčových skupinových výstav po celém světě, včetně documenta12 v Kasselu. V nedávné době se konala velká retrospektiva jeho tvorby v Muséed’ArtModerne ve Štrasburku, která byla v roce 2011 představena ve Sprengel Museu v Hannoveru. Další retrospektiva následovala v roce 2014 v TateBritain v Londýně.V roce 2016 v Museu Folkwang v Essenu proběhla retrospektivní výstava Deaconových kreseb a grafik. Od 90. let Deacon pracoval na rozsáhlých projektech na zakázku na řadě míst po celém světě. Je držitelem mnoha ocenění včetně Turnerovy ceny. Žije a pracuje v Londýně.

 

Julian Heynen

Více zde: http://www.ghmp.cz/vystavy/richard-deacon-free-assembly/

workshop

Free Cinema uvádí: Cyklus fotografických dílen

...
workshop
@Sídlo Free Cinema/FAMU
13/5/17 - 30/6/17
10:00 - 18:00
sdílet

Místo: Sídlo Free Cinema/FAMU 


Malí fotografové (Základy fotografie pro děti)

13-14.5.2017 / 1.-2.7.2017

Víkendová dílna má dětem poskytnout prostor zachytit svět kolem sebe skrz hledáček klasického analogového fotoaparátu (na jedno použití). Druhý den si děti vlastní vyvolané snímky propojí koláží v nový krásný obraz.Kurz doporučujeme účastníkum od 7 do 11 let.

 

Dny v temné komoře (Klasická fotografie v temné komoře)

24.-25.6.2017 / 29.-30.7.2017

Vyvolávání fotografií je kreativní umění, které dnes už ovládá jen málokdo. Přitom to není vůbec složité. V rámci víkendové dílny se účastníci naučí vyvolat negativ, z něhož si následně nazvětšují fotografie. Kurz doporučujeme účastníkům od 15 do 20 let a zájemcům o studium uměleckých škol.

 

Camera Obscura (Jak vyvolat film?)

Camera Obscura   /  Kapacita: 15 účastníků

17.-18.6.2017 / 8.-9.7.2017

Odhalte s námi tajemství procesu výroby fotografie – od přenosu na světlocitlivou podložku až po vyvolání. Vyrobte si v rámci fotografické dílny vlastní cameru obscuru. Camera obscura neboli dírková komora je jednoduché optické zobrazovací zařízení. Základem je světlotěsná skříňka, která má v jedné stěně malý otvor. Ten pak na protilehlé stěně vytváří převrácený obraz vnějšího prostoru díky přímočarému šíření světla. Materiálem pro cameru obscuru může být cokoliv – krabička od sirek, krabice od bot či plechovka.

Přednášející: MgA. Michaela Karásková

 

Více informací a registrace na: http://www.freecinema.cz/verejnost/fotograficke-dilny/

výstava

Orit Ishay: Země jelena

...

Samostatnou výstavou se poprvé v Čechách představuje izraelská umělkyně Orit Ishay (* 1961). Výběr sestává z jejích nejvýznamnějších sérií vyznačujících se lokálním obsahem, zároveň však s výrazným mezinárodním přesahem. Orit Ishay zkoumá realitu prostřednictvím obrazů ze svého okolí, ať už jde o klasické či jinou formou zpracované fotografie.Pracuje buď samostatně nebo ve spolupráci s komunitami. Svým zkoumáním a využíváním dosavadních forem zobrazování a interpretace se snaží upozorňovat na společenské a politické otázky rezonující v izraelské společnosti.Dotýká se těch nejcitlivějších témat ovlivňujících civilní život v její zemi, a v jejím přístupu se odráží hluboký vhled a rozsáhlé znalosti.

Dům fotografie / House of Photography
Revoluční 5, Praha 1
www.ghmp.cz

festival

OstravaPhoto 2017

II. ročník bienále mezinárodního fotografického festivalu

...

Bienále mezinárodního fotografického festivalu OstravaPhoto 2017 se letos představí s tématem Jinýma očima – mezi jistotou a nejistotou.

Letos se festival zaměří nejen na fotografickou tvorbu, která v sobě reflektuje letošní téma, ale nabídne i přednášky z oblasti humanitních oborů. 1 město / 16 dní / 17 výstav / 11 přednášek / 30 účinkujících ze 7 zemí / 3 workshopy / 2 dílny / x dalších aktivit – to je letošní programový výčet bienále mezinárodního fotografického festivalu OstravaPhoto, který se v centru města uskuteční podruhé.

Festival kromě uměleckých výstav a tradičního doprovodného programu, bude daleko víc propojen právě s humanitními vědami, jako je sociologie, filozofie, politologie. Cílem festivalu je, aby tematicky zaměřené výstavy spolu s doprovodnými přednáškami vytvářeli dialog mezi uměním a humanitními vědami, aby festival nabídl platformu pro ověřování zajetých společenských řádů a to nejen na čistě umělecké úrovni, ale právě v rovině interdisciplinarity zmíněných oborů a umění.

Festival bude zahájen čtyřdenním vernisážovým maratonem, který bude obohacen o doprovodný program – to vše v příjemném tempu letních dní od čtvrtku 15/06 do neděle 18/06/17. Od čtvrtku do neděle budou mít návštěvníci možnost potkat se samotnými vystavujícími – v jejich přítomnosti se zahájí většina výstav. Nabídne portfolio review, promítání, komentované prohlídky s autory děl, burzu, workshop se specialistou na fotografickou optiku firmy Zeiss, dvě přednášky. V těch dvou následujících festivalových týdnech od 19–30/06/17 pak budou výstavy otevřeny veřejnosti a budou paralelně probíhat ostatní přednášky, komentované prohlídky a workshopy. Ve středu 21/06/17 festival nabídne speciální programový blok na téma Domov a možnosti sociálního bydlení.

Z české tvorby určitě zaujme Libuše Jarcovjáková nebo Iren Stehli. Z českých řečníků není třeba představovat energetickou Ilonu Švihlíkovou nebo Jana Sokola, který se bude zamýšlet nad otázkou pravdy a lži. Marek Hrubec pojme téma v rámci své knihy Odjištěná společnost. Bude se debatovat i nad osudem absolventů uměleckých vysokých škol. Nezapomíná se ani na řečníky více propojené s médiem fotografie – například Michal, Kalhous, Jiří Siostrzonek, Peter Brinkemper (DE), Thomas Schneider (DE). Letos je festival součástí Česko-německého kulturního jara, proto se mimo jiné zaměří na německý společenský diskurz s ukázkami umělecké tvorby, ve které intenzivně rezonují právě globální témata. Z dalších zahraničních účastníků přijal pozvání mladý fotograf Hosam Katan, který pochází ze syrského Aleppa. Na něj naváže i vítěz letošní soutěže Magnesia Litera Marek Šindelka. Dále vystoupí německý orientalista Michael Lüders, který se tématu destabilizovaného Blízkého východu věnuje dlouhodobě a který vnáší do standardní západní argumentace tak trochu jiné světlo a poukazuje i na osudové zásahy Západu v tomto regionu. I letos pracujeme s konceptem dočasného využívání prázdných komerčních prostor v centru města. Podružným cílem festivalu je město oživit a upozornit na prázdné obchody a prostory.

www.ostravaphoto.cz

facebook.com/OstravaPhoto

festival

Struny Podzimu

...
festival
20/10/17 - 9/11/17
20:00 - 23:55
sdílet

Festival Struny podzimu se vrací. Přiveze Hancocka, Galliana, Bang on a Can i hiphopové rebely Shabazz Palaces

23. května 2017, Praha – Festival Struny podzimu se vrací na kulturní scénu. Po roční přestávce s řadou novinek, ale zároveň s pokračujícím důrazem na „novátorskou tradici“ zosobněnou zakladatelem festivalu Markem Vrabcem, který se přesunul do pozice prezidenta festivalu.

„Struny podzimu vstupují do své třetí dekády a s ní zároveň do nové éry. V prvních letech jsme měli s kolegou Martinem Pechancem tu čest připravovat festival v prostorách Pražského hradu, následovalo 15 krásných let v podhradí s Danou Syrovou.  Jsem rád, že po roční přestávce mohu představit nový tým a novou uměleckou radu festivalu, kteří jsou pro mě zárukou toho, že Struny podzimu budou i nadále jedním z nejinovativnějších hudebních festivalů,“ říká Vrabec. Zároveň zdůrazňuje, že posláním festivalu zůstává poskytování unikátních uměleckých zážitků, obohacování české kulturní scény a rozšiřování obzorů publika.

 „Program stejně jako v předchozích ročnících nabídne vybraný mix jazzu, klasiky, tradice i experimentu. K prověřenému základu jsme však přimíchali esence country, hip hopu, irského folku i moravského folklóru,“ říká nový programový ředitel Vilém Spilka, který již stejnou roli zastává na spřáteleném festivalu JazzFestBrno. Vedle něj usedl v umělecké radě Guy Borg, osobnost se zřídka vídanou uměleckou integritou, který již dříve u Strun podzimu působil jako manažer uměleckého plánování, a Petr Ostrouchov, respektovaný hudebník, skladatel, vydavatel a producent.

Na 21. ročníku Strun podzimu se tak od 20. října do 9. listopadu na celkem deseti koncertech představí legendární skladatel a pianista Herbie Hancock, virtuos akordeonu a bandoneonu Richard Galliano, kultovní ansámbl Bang on a Can, multižánrová irsko-americká kapela The Gloaming, hiphopové duo Shabazz Palaces, jazzový pianista Jason Moran, neotřelí folkaři z Nashvillu Lambchop či Ralph Towner – umělec, jehož jméno je synonymem pro dvanáctistrunnou kytaru. Festival představí také zhudebněné Shakespearovy sonety v podání Gavina Bryarse či čerstvého držitele ceny Anděl v kategorii world music Jiřího Slavíka s autorským projektem Mateřština ve festivalové premiéře. Vstupenky na koncerty jsou v prodeji na webu Strunypodzimu.cz a v běžných předprodejích.

proběhlé akce ádvojky

koncert a2+

Prague Headphone Festival

Koncept „tichého“ koncertu, recipovaného prostřednictvím sluchátek, proslavil festival Le Placard, který roce 1999 založil pařížský hudebník Erik Minkkinen (známý ze skupiny Sister Iodine a dalších experimentálně hudebních formací). Od té doby se tato nomádská, v reálném čase streamovaná akce uskutečnila na mnoha místech po celém světě. V Česku sluchátkový festival inicioval v Praze usazený francouzský hudebník Romano Krzych – první ročník proběhl v roce 2012 v Komunikačním prostoru Školská 28 a spolupracovaly na něm ještě kulturní čtrnáctideník A2 a vydavatelství KLaNGundKRaCH. Další ročník se uskutečnil roku 2015 v Karlin Studios. Nyní se v rámci koncertní série A2+ k tomuto formátu vracíme, akce však proběhne nezávisle na mateřské platformě Le Placard.

...
koncert a2+
17/6/17 - 18/6/17
12:00 - 00:00
sdílet

Ideou festivalu, během něhož posluchači vnímají živou hudbu prostřednictvím sluchátek, je vytvořit intimní prostor pro poslech hudby nikoli v izolaci domova, jak bývá běžné, ale ve společnosti dalších lidí. Toto pojetí živého a zároveň zcela privátního poslechu hudby (ale třeba i mluveného slova nebo terénních nahrávek) si získalo mnoho příznivců na celém světě – částečně i proto, že produkce nejde jen do sluchátek na daném místě, ale bývá také streamována po internetu.

Festival je otevřený nejen posluchačům, ale i účinkujícím, nemá pevnou dramaturgii, pořadí je ponecháno na vystupujících. Každý, kdo chce přispět svým živým vystoupením nebo třeba DJským setem, se může přihlásit, zapojit své vybavení a zahrát (technická omezení daná charakterem sluchátkového festivalu k účasti nicméně předurčují především elektronické a tišší akustické hudební projekty).

Pořadatelé: A2, Romano Krzych, KLaNGundKRaCH, Punctum.

Cyklus A2+ probíhá s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, Městské části Praha 4 a nadace Český hudební fond.

EN:

Prague Headphone Festival was inspired by Le Placard. It was initiated by French musician Erik Minkkinen (known as a member of Sister Iodine and other experimental music projects) in Paris 1999, since then the concept has grown to an international streaming festival, with many cities providing listening rooms for local and remote performances. French musician Romano Krzych introduced Le Placard in Prague in 2012 in cooperation with A2 magazine and KLaNGundKRaCH at Školská 28 Gallery. Then it was set up again in 2015 at Karlin Studios and now the same collective of organizers returns with the same format but this time independently of the home platform. There is no fixed line-up and no tacit order or hierarchy and the attendance is free: anyone who wishes to perform can subscribe for a live or DJ set, plug the personal gear and perform.

Organizers: A2, Rogomichkin, KLaNGundKRaCH, Punctum.

www.advojka.cz/a2plus
http://phf.klangundkrach.net

diskuze A2

Diskuze A2: Žena v pozdním kapitalismu

...

Dnešní feministické myšlení stojí na rozcestí: na jedné straně volá po emancipaci žen v práci a pro práci, na straně druhé touží překlenout samotnou logiku komodifikované práce, což by umožnilo rozbít disciplinující moc kapitálu nad lidskými životy. Patriarchální rámování ženy je spjaté s chápáním reproduktivních aktivit péče a výchovy jako samozřejmé domény sociálně konstruovaného konceptu „ženskosti“, kterou není nutno ohodnocovat jako práci. Žena je tak postavena mezi dva mlýnské kameny – na jedné straně je volána do boje za rovnoprávnost na pracovišti, zároveň však na jejích bedrech zůstává nutnost výchovy a péče, čímž se nevzdaluje hrozbě totálního psychického vyhoření. Otázkou proto je, jak z tohoto bludného kruhu vystoupit. Volat po de-feminizaci péče? Hledat cestu v ženských kolektivech? Či se vzdát kategorie genderu a přitakávat nekonečným možnostem sebe-identifikace každého člověka? A jak přesunout pozornost feministického hnutí z boje za emancipaci v práci k boji za emancipaci od práce? Nebo jde spíše o vynalézání nového konceptu práce, jenž by byl nosnou linkou procedur vedoucích k post-kapitalistickým budoucnostem?

Hosté

Petra Hlaváčková, historička umění a redaktorka A2

Nicole Sabella, kulturní teoretička a umělkyně

Johana Nejedlová, aktivistka

Moderátorka

Kristýna Pešáková, lidskoprávní aktivistka NESEHNUTÍ

 

vstup volný

koncert a2+

Sandy Ewen & Steve Jansen (US), Sova smrti (CZ), Miroslav Tóth (SK)

V žižkovském klubu se tentokrát představí dvojice amerických experimentátorů Sandy Ewen a Steve Jansen, jejichž zvuková tvorba je spojená s novátorským užitím kytary, ale i jiných zvukových zdrojů. Vystoupí také domácí projekt Sova smrti, založený na živém procesování a samplování šestistrunného banja, a slovenský skladatel a saxofonista Miroslav Tóth.

...
koncert a2+
19/5/17
20:00
sdílet

Pro tvorbu Sandy Ewen i Stevea Jansena je typická kompozičně minimalistická, hutná textura s bohatým rastrem zvukového materiálu, jehož „zrnitost“ je třeba vnímat zároveň na škále jemnosti i drsnosti, podobně, jako když se mluví o kvalitě brusného papíru, vhodného pro opracování druhořadého materiálu. Jemnost je zde měřítkem strukturální drsnosti a naopak. Sandy Ewen je experimentální kytaristka a zvuková umělkyně, jejíž tvorba se pohybuje mezi volnou improvizací, elektroakustickou kompozicí a (díky spolupracím) free jazzem. Využívá nalezené objekty a nestandardní hráčskou techniku. V současnosti působí v projektech Etched in the Eye a Garden Medium, spolu s kytaristou Tomem Carterem tvoří duo Spiderwebs. Všechny tyto formace loni vydaly album. Vystupovala nebo nahrávala mimo jiné s americkým kytaristou Weaselem Walterem, nizozemským skladatelem a experimentátorem Jaapem Blonkem, basistou Damonem Smithem nebo kytaristou Henrym Kaiserem. Představila se například na sanfranciském festivalu experimentální hudby Outsound New Music Summit nebo austinském No Idea Festivalu. Steve Jansen (jmenovec britského bubeníka skupiny Japan) se ve své zvukové tvorbě soustředí na manipulaci s magnetofonovým páskem a hru na elektrickou kytaru a alt saxofon, využívá také terénní nahrávky. Spolupracoval například s Robem Mazurekem, Henrym Kaiserem, Jamesem Fellou, Chrisem Cogburnem nebo Damonem Smithem. Působí v Holy Ghost Triu a řadě dalších projektů. Hrál v mnoha zemích včetně Jižní Ameriky a Afriky, jeho nahrávky vyšly v různých nezávislých vydavatelstvích. Poslední z nich je kazeta An Error Occured z letošního února.

Pražský projekt Sova smrti je založen na jednoduchém, striktně dodržovaném principu: Tomáš Míka hraje na šestistrunné banjo a posílá signál Janu Faixovi, který ho naživo elektronicky procesuje a sampluje. Výsledný výstup, jak ukazuje například loňské eponymní album, ovšem zahrnuje tolik rozmanitých hudebních poloh, že posluchač snadno na konceptuální východisko zapomene a nechává se volně unášet od jednoho sonického stanoviště ke druhému. Míka střídá různé rejstříky hraní a Faix s tímto pestrým materiálem zachází podobně eklekticky: nedělá mu problém ponechat ho v surovém stavu, ale stejně tak se ho nebojí změnit k nepoznání. Vzájemný vztah obou hudebníků je mutualistický – jeden parazituje na druhém a oběma je to ku prospěchu. Potvrzuje to i skutečnost, že skupina si dokonce Svytvořila svoji vlastní mutaci zvanou Datel zkázy, v níž Tomáše Míku nahradil Ian Mikyska.

Miroslav Tóth (1981) je slovenský skladatel a saxofonista specializující se na soudobou vážnou hudbu, improvizaci, filmovou či elektroakustickou kompozici. V současné době je doktorandem na katedře skladby na HAMU v Praze. Je mimo jiné autorem jednoaktové opery Zázračná masážna tyč pre úradnikov vo verejných inštitúciach a tří videooper – Zuz za zub, Oko za oko a Tyč. Hraje například v uskupeních Dunkeltherapie, Funeral Band či Shibuya Motors. V roce 2006 založil proměnlivý improvizační orchestr Frutti di Mare. S podobně fungujícím orchestrem Musica Falsa et Ficta v roce 2015 vydal album skladeb Martina Burlase Hexenprocessen. Je také autorem námětu pro připravovaný cyklus dokumentárních filmů o slovenských skladatelích.

Vstupné: 100 CZK

https://sandyewen.bandcamp.com/
https://thatscoolrecords.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/watch?v=SBzUu5V8m5Q

https://poli5.bandcamp.com/album/sova-smrti

http://miro2toth.wixsite.com/home

http://punctum.cz/

 

koncert a2+

L’ocelle mare (FR), Oswaldovi (IT/CZ)

...
koncert a2+
@Kavárna Potrvá
12/3/17
20:00
sdílet

Kavárna Potrvá, Srbská 2, Praha 6 

Vstup: 130/100 CZK

L’ocelle mare je sólový projekt francouzského experimentálního hudebníka Thomase Bonvaleta. Kromě akustické kytary a šestistrunného banja využívá foukací harmoniku, metronom, drobné perkusivní nástroje, ladičky, ozvučenou podložku, sloužící k vydupávání rytmu, a nezřídka i své vlastní tělo. V porovnání s Bonvaletovými kytarovými party v duu Cheval de frise je jeho sólová tvorba mnohem fragmentárnější, nejde však o improvizaci. Krátké, minimalistické, introspektivní, a přitom až expresivně soustředěné skladby zkoumají hranice akustického výrazu, v němž se rozplývá původní identita nástrojů. Zatímco produkce Cheval de frise byla založená na bezchybně fungující komunikaci dvou nástrojů a dvou hudebníků, u L’ocelle mare se jedná o komunikaci se zcela odlišnými parametry – o samomluvu. Bonvaletova hudba mluví v náznacích a útržcích, je plná pomlk a vyčkávání, a přitom zahrnuje širokou škálu výrazových poloh. První koncert L’ocelle mare proběhl v roce 2005, od té doby vystoupil na mnoha předních světových festivalech zaměřených na hudební experiment. Debutové eponymní album mu vyšlo v roce 2008 na americké značce Sickroom Records a o rok později také na českém labelu Minority Records. Bonvalet spolupracoval například s Radikal satan, Arlt, Powerdove nebo Jean-Lucem Guionnetem.


 

https://ocellemare.bandcamp.com/

https://thomasbonvalet.wordpress.com/

http://artycok.tv/6750/locelle-mare

https://www.youtube.com/watch?v=dLQ04pon7Ac


 

Oswaldovi jsou italsko-české duo tvořené kytaristou Andreou Rottinem a bubenicí a klávesistkou Kateřinou Malou, která působí rovněž ve skupině Unkilled Worker Machine. Svůj styl popisují jako „folk-spaghetti-rock“. Inspirační kořeny jejich hudby vedou k severoamerickému folku, spaghetti westernům, britské psychedelii šedesátých let nebo tuarežskému blues. Pod vlivem těchto různorodých podnětů Oswaldovi kombinují hudební nástroje s důrazem na dynamický rozsah a rozmanitost atmosféry písní – kromě bicích, perkusí a elektrické kytary používají klávesy, tamburínu nebo židovskou harfu.


 

https://andrearottin.bandcamp.com/

http://www.oswaldovi.cz/


 

http://www.advojka.cz/a2+

http://www.potrva.cz


https://www.facebook.com/events/399869687029002/

koncert a2+

B/B/S (CA/IT/NO), Ondrej Zajac (SK)

...
koncert a2+
21/1/17
20:00
sdílet

První letošní večer A2+ proběhne ve spolupráci promotérských kolektivů Letmo Productions a ][, blogu Cáry mlhy, webzinu Marast Music a kulturního čtrnáctideníku A2. Vystoupí na něm kanadsko-italsko-norské improvizační trio B/B/S (Aidan Baker, Andrea Belfi, Erik Skodvin) a kytarista a tvůrce filmové hudby Ondrej Zajac.

Jen nemnoho kolaboračních projektů dokáže dovést hudební komunikaci na úroveň, v níž začne z jednotlivých výrazů vznikat nový svébytný celek. V případě Aidana Bakera, Andrey Belfiho a Erika Skodvina se však toto porozumění zdá být zcela přirozené a samozřejmé. Už na svém debutovém albu se prezentovali dotaženou vizí, jejíž kvality následně potvrdil skvělý pražský koncert, a další nahrávky včetně aktuální desky Palace její potenciál dále rozvíjejí.Je přitom menší zázrak, že si tvůrci na tento projekt vůbec jsou schopni najít čas. Belfi vedle své sólové produkce působí v moondogovském triu Hobocombo, případně hraje s osobnostmi, jako jsou Nils Frahm, Carla Bozulich či Matana Roberts. Skodvin vede label Miasmah, kde B/B/S vydávají, a kromě toho tvoří pod jménem Svarte Greiner a v duu Deaf Center. Aidan Baker je aktivní jako sólový hudebník, ale stále vystupuje i se skupinou Nadja či nověji s Caudal.Základní rozvržení v B/B/S je jasné: ambientní plochy vycházejí od Bakera, experimentální ruchy ze Skodvinovy kytary a za invenční rytmikou stojí Belfi. Kromě toho se nabízí upozornit na rysy typické pro vydavatelství Miasmah: potemnělou atmosféru, volné struktury skladeb a (obtížněji definovatelné) zdůraznění materiálního rozměru nástrojů. Síla B/B/S ovšem nespočívá ve východiskách jednotlivých hudebníků, ale až v jejich komplexní interakci.Název aktuální desky se nabízí jako ideální metafora. Průzkum nekonečného, spletitého paláce, v němž ze tmy vystupují fascinující detaily, odpovídá improvizaci tria. Ta sice není předvídatelná, postupuje však podle vnitřních zákonitostí a je dokonale kompaktní. Tento imaginární prostor zároveň postihuje protiklady, jež jsou v hudbě B/B/S přítomny. Z Bakerových dronů vystupují Skodvinovy precizní hlukové ornamenty, Belfiho bicí pak už zcela opouštějí konvence a v tomto neurčitém prostoru vyloženě kreslí. B/B/S velice citlivě pracují s tichem a trváním – pokladnice zvuků je ohromná, v rámci skladby však každý dostává prostor, aby mohl naplno vyniknout.

Koncert otevře původem slovenský hudebník Ondrej Zajac, kterého s B/B/S spojuje především uměřenost a cit pro detail. Ve svém ambientním kytarovém rozjímání nechává zaznít krystalickou melancholii, využívá field recordings, ale také principy dark jazzu či New Age a má schopnost přijít s velice silným melodickým motivem. O jeho debutové nahrávce Monolith se pochvalně vyjádřil mimo jiné i magazín Wire.

http://www.miasmah.com/BBS/
https://bbsberlin.bandcamp.com/album/palace

http://ondrejzajac.com/

http://letmo.net/productions
http://carymlhy.blogspot.cz
http://marastmusic.com
https://www.facebook.com/doublebrackets/
http://advojka.cz/a2+

Klub FAMU (Smetanovo nábřeží 2, Praha 1)

Vstup: 180/150 CZK

koncert a2+

Smith / Pelikán / Klamm (US/CZ), KRK (US/CZ), Fuego (ESP)   

...
koncert a2+
23/11/16
20:00
sdílet

Tom Smith je na poli experimentální hudby aktivní od poloviny sedmdesátých let a proslul především jakožto zakladatel a jediný stabilní člen kapely To Live and Shave in L.A., která od začátku devadesátých let produkuje nespoutaný mix musique concrète, rockové avantgardy, sonické poezie, glitche nebo noiseu. Tom Smith dále působil například ve skupinách Boat Of, Peach of Immortality, Pussy Galore, OHNE, Rope Cosmetology, Three Resurrected Drunkards nebo Merkwürdig Riechen a posledních několik let pravidelně vystupuje se svým sólovým projektem T/SMS. V roce 2008 založil v Hannoveru, kde dodnes žije, label Karl Schmidt Verlag (KSV), jehož katalog dnes čítá více než čtyři sta položek.

Duo Klamm & Pelikán vzniklo v roce 2011 jako redukovaná verze improvizačně-noisové skupiny Ruinu. Jejich radikální přístup ke zvuku a improvizaci byl od začátku založen na přesvědčení, že všechno, co existuje, je třeba rozložit a přerušit. Využívají elektronické, strunné a dechové nástroje i rozmanité amplifikované předměty. Velký důraz je kladen na kazetové manipulace – zvuk je při hraní na pásky nahráván nikoli proto, aby sloužil jako pozadí pro další děj, ale kvůli možnosti zahrané vrátit, přemazat, fragmentarizovat. Nedávno vyšla na značce KLaNGundKRaCH nová kazeta nazvaná The True Story of Klamm & Pelikan.

 

https://toliveandshaveinla.bandcamp.com/

https://soundcloud.com/tom-smith-tlasila-ksv

https://klammpelikan.bandcamp.com/releases

https://vimeo.com/22964268

 

Skupinu KRK založili v roce 2005 dva původem newyorští improvizační hudebníci:  kontrabasista George Cremaschi, který se po dlouhých letech strávených v Kalifornii usadil v roce 2008 v České republice, a hráč na elektroniku a designér zvukových nástrojů a programů Matthew Ostrowski. Jejich primárním cílem je, jak sami říkají, „muskulární integrace elektronického a akustického světa zvuků“. Ve svých spontánních kompozicích spojují formální napjatost s divokou energií, kombinují improvizaci s virtuózními technikami, aby prozkoumali netušená zákoutí elektroakustické tvorby. Během tří dekád se oba hráči zúčastnili desítek kolaborací s významnými postavami světové hudby, mezi nimž nechybí Andrea Parkins, John Butcher, o.blaat, Ikue Mori, Evan Parker, Mats Gustafsson, Kai Fagaschinski, dieb13 nebo Marshall Allen.

 

http://www.georgecremaschi.com/

http://www.ostrowski.info/

http://artycok.tv/lang/en-us/7137/krk-2/7137

 

Projekt Fuego funguje od roku 2011 v různých sestavách kolem katalánského hudebníka a vydavatele (label Magia) Nacha Cordoby Delgada. V současné době jde o ambientně laděný sólový projekt, navazující na tradici avantgardní elektronické hudby, již reprezentuje například francouzská skladatelka Elianne Radigue nebo BBC Radiophonic Workshop. S pomocí starého přístroje na kalibraci televizí Fuego láká své posluchače do zvukových světů pod hladinou, kde je nechává napospas melancholickým mořským pannám a jejich hypnotickým popěvkům.

https://sellodemagia.bandcamp.com/releases

http://ncordobadelgado.blogspot.cz/

www.advojka.cz/a2+
http://punctum.cz/

 

Punctum (Krásova 27, Praha 3)   

Vstup: 100/80 CZK

proběhlé akce

divadlo

Náměsíčníci (imitace a tušení) - noční představení

...

Noční představení v brněnském HaDivadle:

„Jsme snad šílení, protože jsme ještě nezešíleli?“

Pasenow neboli romantika, Esch neboli anarchie, Huguenau neboli věcnost. Katalog „náměsíčníků“ bloudících mezi fanatismem a nihilismem v hodnotovém vakuu meziválečného Německa.

Všude samé imitace! Jak se žije ve světě rozpadu hodnot? Jak nekonečně vzdálený je člověk člověku v době, kdy je všechno (ne)možné? Jak poznat mezi korytem a postelí smysl? Směřujeme někam? Něco se musí stát!

Legendární román evropského modernisty Hermanna Brocha tvoří ojediněle vyzývavý, uzavřený systém. Román jako touha po poznání života, jaký je. Radikální koncept umění jako pomoci, namísto umění jako pasivního konzumu krásy. Současník Musila, Kafky, Joyce či Canettiho a ryzí inspirátor Milana Kundery se pouští do rozpravy nad postromantickým zrodem kýče jako touhy po jednoznačnosti, kýče jako počátku zla.

V radikální adaptaci Ivana Buraje před námi na scéně vyvstává náměsíčný bar U Brocha, kde je na vše už pozdě, a přitom stále není konec. Štamgasti tvoří katalog doby, která zoufale čeká na svého vykupitele. Jak ale rozeznat Krista a Antikrista? Brněnští „alternativní“ herci sedí na první čtené zkoušce, přichází režisér z Německa – Hans Buch, slibuje umění, ale my všichni chceme jistotu! Existuje ale nějaká? Je komplikovaná naše doba, nebo ji komplikují intelektuálové? Potřebujeme krize? Nasadit si Brocha na oči! Dostat se až na hranici tázání samotného! Nahmatat zeď naší reality, našeho vězení!

„Nedělej si nic zlého, vždyť jsme tady všichni!“

https://www.facebook.com/events/343183172751423/?active_tab=about

290/190 kč

film

MAZEJ DO KOUTA! (11. CENA PAVLA KOUTECKÉHO)

...
film
6/6/17 - 10/6/17
18:00 - 23:55
sdílet

11. ročník Ceny Pavla Kouteckého představí výběr těch nejzajímavějších českých a zahraničních dokumentárních filmů. K vidění budou v industriálním prostředí bývalé Továrny v pražských Holešovicích - od úterý 6. června do soboty 10. června. Akce letos prošla podstatnými změnami a nově se ponese ve festivalovém duchu. Hravý vizuální koncept vytvořil grafik Bohdan Heblík. Na plakátech tak dominuje typografie “lehce zahnaná do kouta”. A právě kouty Pavla Kouteckého budou i ústředním motivem scénografie interiéru Továrny.

Tento rok porota Ceny Pavla Kouteckého nominovala celkem čtyři české celovečerní dokumentární filmy. Tragikomedie FC Roma režisérů Rozálie Kohoutové a Tomáše Bojara je věnována romskému fotbalovému týmu, který si téměř nekopl do míče, ale málem vyhrál ligu. 5 October režiséra Martina Kollára představí příběh muže, který se kvůli nádoru na obličeji rozhodl opustit svoji rodinu a vydal se na útěk před závažným rozhodnutím. O vztazích a tvůrčí erekci, která ne vždy končí happyendem, vypráví snímek H*ART ONAndrey Culkové. Jde o slovní hříčku: spojení hard on - erekce, heart - srdce a art - umění. Do zbraněBarbory Chalupové pak nabízí dokumentární dobrodružství plné zbraní a zbrojení, v němž se protagonistky vydávají do temných zákoutí fyzické i elektronické reality.

V kategorii krátkometrážních dokumentů jsou nominovány tři snímky. Jeden den spalovače mrtvol ve strašnickém krematoriu představí snímek Backstage režisérů Martina Macha a Dominika Truhláře. Dokument Kittchen - až budu proměněnýTomáše Šťastného se snaží odhalit, kde končí skutečný člověk Jakub König a začíná hudebník Kittchen. Režisérka Květa Přibylová s filmem Stopy, střepy, kořeny natočila dokumentární báseň o prorůstání minulého a přítomného, mrtvého a živého.

Generálním partnerem Ceny Pavla Kouteckého je innogy. Hlavním partnerem je Nadační fond Avast.

http://www.cenakoutecky.cz/

festival

Bratislavský knižný festival BRaK2017

...
festival
1/6/17 - 4/6/17
20:00 - 16:00
sdílet

Bratislavský knižný festival BRaK2017 je festival malých vydavateľov, ktorí robia veľké knihy. Aj tento rok sa ich na festivale so svojou produkciou predstaví takmer štyridsať. Program budú tradične tvoriť stretnutia s inšpiratívnymi knižnými tvorcami - autormi, ilustrátormi, dizajnérmi; odborné prednášky v rámci platformy VisegradBookForum, aj divadelné a hudobné produkcie.

V rámci festivalu BRaK 2017 vystúpia aj zahraniční hudobní hostia. Otvárací večer poctí svojou účasťou kanadský skladateľ a hudobník Lubomyr Melnyk. Ďalej vystúpi český nu-jazzový kolektív Lesní zvěř, hudobný projekt legendy ukrajinského literárneho undergroundu Jurija Izdrika Drumtyatr (DRUMТИАТР) a pražské komorné teleso Agon orchestra, ktoré predvedie hudobné interpretácie grafických partitúr Milana Adamčiaka.

Kedy: 1.-4. 2016

Kde: Divadlo Aréna

Program: https://brakfestival.sk/

divadlo

PERFORMALITA: Tělo moje– první repertoárová inscenace Cross Clubu

...
divadlo
31/5/17 - 31/5/17
20:00 - 21:10
sdílet

„Tělo moje = inscenační forma blízká rozhlasu.“M. Mokoš, Radio Žurnál ČRo1

 

Inscenační tým:

překlad, dramaturgie: m.p.

režie: Dana Račková (SK)

hrají: Karolina Zajdel (PL), Kryštof Čeřovský, Jaroslava Richterová, Edita Valášková, Adam Mensdorff-Pouilly

zvuk: Adam Bláha, Paulina K. Dobosz, Dana Račková

grafika, foto: Přemysl Kypta, Marek Dzurak

poděkování: Małgorzata Chodyna

Po úspěšné premiéře v rámci festivalu Žižkovská Noc a speciální repríze v rámci cyklu Identita, zaměřeného na reflexy současného polského divadla, se inscenované scénické čtení stalo první repertoárovou inscenací Divadla na půdě pražského Cross Clubu, který přijal Performalitu jako svůj rezidenční soubor.

Inscenované scénické čtení současné divadelní hry polského autora Marka PruchniewskéhoTělo moje je prvním překladem této hry do češtiny a zároveň jejím prvním uvedením v Čechách.

                Tělo moje je příběhem současného uspěchaného člověka. Co všechno se takovému člověku musí stát, aby začal plnohodnotně žít? Musí snad nejdřív umřít?

„Mám být jako mrtvá, abych žila? Abych přežila?“

Viktorie, úspěšná žurnalistka středního věku,jednoho dne zkolabuje a ochrne. Kdysi opomíjené rodinné vztahy začínají na podnět její nehody skutečně žít a vyvíjet se tak nějaktím správným směrem. Z Viktorie se díky její nehybnosti a mlčení stává chápající matka mladé teenagerky, nikam neutíkající manželka milujícího muže a trpělivá dcera staré a nemocné matky.

Dcera: „Maminko, spíš? Nikdy nevím, kdy spíš a kdy ne.Ale to je jedno. Hlavně, že tu jsi.“

                Drama Marka Pruchniewského si v sobě nese melancholii a pocity tiché bezradnosti stejně tak jakolehkost, nadsázku a humor. Drama o neschopnosti lidí najít si k sobě cestu, přesto, že je to ono jediné, po čem touží, přesto že někdy stačí jen „nic nedělat“. Drama o člověku 21. století, který se žene za vizí, jež není důležitá. Drama o krutých i něžných nuancích osudu spřádaných z tenkých a často neviděných nitek jednotlivých rozhodnutí.

 

Hru pro české publikum poprvé objevil spolek PERFORMALITA, který je tvořen mezinárodní skupinou divadelních profesionálů. Performalita jako abnormalita v performativním umění odráží snahu tvůrců obohacovat již zavedené formy alternativního a performativního divadelního umění a spojovat je inovativním způsobem.

Překladu hry Tělo moje se ujal pražský básník a dramaturg Petr Dlouhý vystupující pod pseudonymem m.p. Současnému polskému divadlu se věnuje již několik let a podle polské antropoložky M. Chodyny je Dlouhý jedním z nejdůležitějších pilířů česko-polských divadelních vztahů. Ke hře dodává: „Tělo moje je jeden z nejdůležitějších polských dramatických textů roku 2015. Vyhrál prestižní soutěž pro Teatr Telewizji a nacházel se mezi nejlepšími hrami ve finále Gdyńske dramaturgické ceny, což je nejprestižnější polská dramatická soutěž.

Scénický tvar vzniká doslova pod taktovkou slovenské režisérky Dany Račkové, která princip vnímání okolitého světa s nemožností do něj zasáhnout pojala způsobem jakési jevištní zvukové kompozice. „Žádná z postav nemá tušení, jak a jestli vůbec ochrnutá Viktorie na to, co o ní říkají, reaguje. Vzniká spousta dramatických zápletek a exponovaných slovních smyček. To mě baví.“ Račková je známá svými netradičními zvukovými postupy a detailní zvukovou prací s textem na poli divadelních performancí.

V hlavní roli se představí polská herečka Karolina Zajdel:„Líbí se mi myšlenka přenesení polského herectvía projevu do českého (divadelního) jazyka, stejně jak je tomu u překladu polské hry a jejich témat do češtiny. Polsko-česká vazba na divadelním poli se tím prohlubuje přímo před očima diváků. Vlastně nabízím polské divadlo českému divákovi se vším všudy,“uvádí polská herečka, která přijela do Prahy teprve před rokem.

 

Reprízy v Divadle na půdě, Cross Club: 31.5., 21.9.a 18.10.2017 vždy od 20:00

www.performalita.com                                                                                             www.facebook.com/performalita

koncert

Futuro de Hierro (ESP), Skrei (IT), Klamm & Pelikan (CZ)

...
koncert
29/5/17
19:00
sdílet

Futuro de Hierro (esp)

Victor L. Crux, jinak také spolupracovník členů Gnod, Nurse with Wound i Einstürzende Neubauten, se už dříve v Praze představil v rámci skupin QA’A a Ordre Etern, tentokrát ale vystoupí sólově. Pod hlavičkou Futuro de Hierro zkoumá propojení hluku a rytmiky někde v prostoru mezi rytmickými krajany Esplendor Geometrico a abstraktnějším terorem SPK. Nejde ani tak o agresi jako spíš o budování děsivé, psychopatické atmosféry, které napomáhá také zefektovaný řev. Zejména aktuální nahrávka Paso en el Vacío má ale také taneční rozměr, kterým se řadí mezi aktuální snahy o propojení rytmické elektroniky s hlukem a experimenty, a není proto divu, že album vydal ceněný label Opal Tapes. Naživo tedy Futuro de Hierro slibuje jak klasické masochistické potěšení z bordelu, tak subverzivní párty, při které bude vystupující na tanečníky křičet.

https://futurodehierro.bandcamp.com/album/paso-en-el-vac-o

Skrei (it)

Tenhle návrat nás mimořádně těší. Giuseppe Capriglione zahrál v Praze jako Dfvokkll památný set před Jamesem Welburnem – vrcholem maniakální performance, ve které šlo jen a pouze o naprostou oddanost hluku, bylo nevypočitatelné praskání balónků, které slabší povahy vyhánělo ze sálu. Giuseppe tentokrát přijede s muzikálnějším projektem Skrei, který se pohybuje mezi minimalistickým noisem a dronem a ukazuje jeho meditativní polohu. Vzhledem k zápalu autora hudby ovšem může koncert vyznít výrazně jinak.https://giuseppecapriglione.bandcamp.com/album/skrei-n-muum-n

Klamm & Pelikan (cz)

Třetím vrcholem hlukového obrazce je místní duo Klamm & Pelikan, které vzniklo z improvizačně-noiseové skupiny Ruinu původně pod názvem Fuck It Duet. Jakkoli nejprve fungovali spíše jako záplata v místech, která měl původně vyplnit někdo jiný, jejich radikální přístup ke zvuku a improvizaci je od začátku založen na přesvědčení, že všechno, co existuje, je třeba rozložit a přerušit. Využívají elektronické, strunné a dechové nástroje i rozmanité amplifikované předměty. Obzvlášť velký důraz kladou na kazetové manipulace – zvuk je při hraní na pásky nahráván nikoli proto, aby sloužil jako pozadí pro další děj, ale kvůli možnosti zahrané vrátit, přemazat, fragmentarizovat. Současné rozpoložení dua nejlépe ilustruje kazeta True Story of Klamm & Pelikan.

https://klammpelikan.bandcamp.com/releases

VSTUP: 100–200 Kč pouze na místě

Koncert pořádá Jednota ve složení MarastMusic, Cáry mlhy a Letmo.

festival

Festival Mezi ploty 2017

...
27/5/17 - 28/5/17
12:00 - 22:00
sdílet

Richard Müller, Tomáš Klus, Xindl X a divadlo Sklep patří do Bohnic:Mezi ploty, jeden z nejslavnějších českých festivalů,slaví 25 let

Originální pražský festival Mezi ploty si letos 27. a 28. května připomíná stěží uvěřitelné čtvrtstoletí existence. Velkolepě oslavit tyhle kulaté narozeniny přijedou hvězdy česko-slovenského uměleckého nebe jako Richard Müller, Xindl X, Tomáš Klus, Lenka Dusilová, Aneta Langerová, Monika Načeva, PSH, N.O.H.A.– DJ Set, Jan Potměšil,divadlo Sklep, Divadlo v Dlouhé, protagonisté pořadu Na stojáka a desítky dalších tvůrců a interpretů. Celkem na 14 scénách vystoupí asi 120 účinkujících, reprezentujících paletu hudebních a divadelních žánrů.

Jedna z největších českých hudebních a divadelních přehlídek, která opět startuje poslední víkend v květnu, není jedinečná zdaleka jen tím, že se koná na půdě Psychiatrické nemocnice Bohnice. Stěží by si totiž mohla udržet přízeň návštěvníků celých 25 let, kdyby nenabízela taky unikátní atmosféru, široký žánrový záběr a především pečlivý výběr účinkujících umělců. Letošní jubilejní ročník nebude rozhodně výjimkou: na 14 stageích rozesetých po mnohahektarovém areálu před návštěvníky předstoupí kolem 120 účinkujících – od plejády slavných muzikantů přes herce a tanečníky po akrobaty a kouzelníky.

Chybět nebudou výtvarné a pohybové workshopy, otevřená scéna pro začínající umělce, autorské čtení a interaktivní hry pro děti a jejich rodiče – zkrátka pestrobarevný mix pro všechny generace, který z bohnického parku spolehlivě učiní magnet pro milovníky kulturních zážitků.

Vstupenky na festival jsou do 26. květnak mání v předprodeji Ticketstream za 290 Kč (jednodenní) a 490 Kč (na celý víkend). Na místě si je můžete koupit za 350 a 600 Kč. Děti do 6 let mají vstup zdarma – stejně jako držitelé průkazů ZTT / ZTP P – a za děti do 15 let se na místě platí 150 Kč. Podrobnější informace o vstupenkách najdete na: http://meziploty.cz/otazky-a-odpovedi/.

festival

Sněz tu žábu/Festival francouzského divadla

...
festival
25/5/17 - 28/5/17
00:00 - 00:00
sdílet

Praha, Studio Alta, 25. - 28. května 2017

Francouzské divadlo na konci května v Praze!
Třetí ročník festivalu Sněz tu žábu přináší francouzský soubor Le Cabinet de Curiosités, pět dalších poprvé přeložených her v podání předních českých režisérů, tajemný česko-francouzský projekt Korespondence, diskuzi na téma Teror v dramatu a spoustu dalších akcí, které vám představí francouzské divadlo a jeho současné tendence.
Celý program festivalu bude kompletně tlumočen a přístupný v českém i francouzském jazyce.

Těšíme se na vás!

Podrobný program a další informace: www.sneztuzabu.cz

Vstupenky: https://goout.net/cs/festivaly/snez-tu-zabu/heaac/

Výběr z programové linie BANKET (inscenace a scénické črty):

25. května, 20.00
LE CABINET DE CURIOSITÉS (FRANCIE): PROJEKT NUDA + RAUT
Režie a scéna: Guillaume Cantillon, Franck Magis
Drahý potenciální diváku, zveme tě na výlet do nitra prázdnoty a únavy. Abys viděl, že v tom nejsi sám. Ano, toto představení tě bude nudit, odvážný a vyčerpaný diváku, ale věř, a to ti slibujeme, že my na scéně se budeme nudit taky.

26. května, 20.00
GHOST PROTOCOL
Režie: Tereza Říhová (Divadlo Letí)
Denně vypocených 670 ml, průměrně 3 lži, 2 ejakulace a nepočítaně strachů. Dva bratři z garáže bez oken navádí drony na druhém konci světa. Sledování těl, hranic a identit na začátku 21. století.

27. května, 18.00
MIGRANTI! ANEB JE NÁS NA TÝHLE ZASRANÝ LODI MOC
Režie: Ewa Zembok (Strašnické divadlo X10)
Přicházejí z míst, na kterých už život nemá budoucnost. Jsou jich miliony. Říká se jim „migranti“ a mají v hlavě jedinou věc: dostat se do Evropy, která je v pokušení se vzdát vlastních hodnot.

27. května, 20.00
VNITŘNÍ NEPŘÍTEL
Režie: Filip Nuckolls
Max odešel bez rozloučení, nikdo nevěděl, kde je. Než se objevilo video, kde popravuje toho týpka v oranžovém.

28. května, 18.00
MŮJ BRATR, MÁ PRINCEZNA
Režie: Petr Hašek
Pětiletý Alayn nemá rád fotbal, zato se rád obléká do kostýmu víly, který patří jeho starší sestře.

28. května, 20.00
CÍSAŘSKÝ LES
Režie: Jan Holec
Noční jízda po dálnici, ochranitelská sestra Irina odváží bratra pryč od problémů. Lehký psychologický thriller pro tři herce, dva hlasy, cestu a tachometr.

přednáška

Umění současnosti

...
přednáška
@Městská knihovna v Praze
23/5/17 - 30/5/17
19:00 - 19:00
sdílet

Cyklus přednášek, který nejen veřejnosti přiblíží momentální stav českého umění, umělců a galerií. Přednášky jsou určeny všem, kteří se začali v současném umění ztrácet.

23/5 GALERIE — EXPOZICE UMĚNÍ

Prvním dílem cyklu bude prezentace umění v českých, hlavně oblastních galeriích. Pozornost vzbudil blog jednoho z nejvlivnějších kurátorů Ondřeje Chrobáka a umělce Tomáše Svobody Achjo, šéfkurátore!, kde popisují stav galerií. Přes ironický ráz blogu — „K pandemii instalační padavky dochází zpravidla u obrazů zavěšených pouze na jeden hřebík uprostřed“ — je však záměr Ondřeje Chrobáka s Tomášem Svobodou naprosto vážný. Oběma vadí stav v podstatě všech regionálních galerií, které doposud navštívili.

Po přednášce bude následovat diskuze vedená MgA. Kateřinou Bílkovou.

https://www.mlp.cz/cz/akce/e19955-galerie-expozice-umeni/

30/5 UMĚLEC — ŽIVOT A DÍLO

Další díl cyklu obsáhne téma živobytí umělců. Vysokých uměleckých škol je mnoho, žádné jisté místo ale po absolvování student nedostane, často se stane umělcem na volné noze. Bližší povídání o sociálním statusu umělců nabídne přednáška s umělcem a kurátorem Zbyňkem Baladránem, který je spoluautorem výzvy proti nulové mzdě. http://vyzvaprotinulovemzde.blogspot.cz

Po přednášce bude následovat diskuze vedená MgA. Kateřinou Bílkovou.

https://www.mlp.cz/cz/akce/e19956-umelec-zivot-a-dilo/

 

Přednášky se konají od 19 hod. v malém sále Městské knihovny v Praze, Mariánské nám. 1, Praha 1.

Vstupné 40 Kč

festival

ZLATÝ VOČI SE BLÍŽÍ

...
18/5/17 - 19/5/17
17:00 - 23:55
sdílet

NEZBYTNÉ INFORMACE:

Zlatý voči proběhnou 18.-19. května ve studentském klubu Celetná v Praze.

Zlatý voči jsou mezinárodní filmový festival studentů teorie audiovize.

Zlatý voči se tento rok uskuteční již po dvaadvacáté.

 

ZÁKLADNÍ INFORMACE:

Zlatý voči jsou filmovou soutěžní přehlídkou, která představí široké veřejnosti filmy studentů teorie audiovize z České republiky – KFS UK, FAMU CAS, FAV MUNI nebo FF UPOL, tak i ze zahraničních univerzit – Kanada, USA, Turecka, a dalších. Pět soutěžních bloků a jeden nesoutěžní ukážou specifickou filmovou tvorbu teoretiků audiovize

Čtyři porotci, kteří rozhodnou o vítězných snímcích, filmová kritička Jindřiška Bláhová, teoretik umění Karel Císař, filmový režisér Jan Bušta, studentka filmové vědy Zuzana Černá.

 

DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE, které je dobré vědět, ale nikomu se je na internetu nechce hledat:

Dvě panelové diskuze, které se zabývají aktuálními fenomény v poli audiovize.

1.     INTERNETOVÁ TELEVIZE V ČESKÉ KONTEXTU

  • moderátor: Šimon Bauer
  • debatující: mediální teoretik Milan Kruml, šéfproducent Stream.cz Lukáš Záhoř, bývalý šéfproducent Playtvak.cz Josef Koukolíček a programový ředitel OBBODu Daniel Strejc

2.    PROBLÉM FILMOVÉ TVORBY PRO DĚTI, SOUČASNÝ STAV A BUDOUCNOST

  • moderátor: Matěj Forejt
  • debatující: režisérka a scenáristka Maria Procházková, výkonný ředitel Juniorfestu Michal Šašek, Jiří Chalupa z oddělení dětské tvorby ČT a režisér Václav Vorlíček.

Dvě kapely, které se postarají o část hudební produkce, soul-jazzové skupiny Jay Dee´s a alternativní post-punku v podání Schrödingerovy kočky.

Dva DJs, kteří se postarají o druhou část hudební produkce, tof a Deleuze.

 

Jedna výstava představí loutky pro animovaný film

Jedna retrospektiva odhalí začátky tvorby režiséra Jana Bušty

Jedna audiovizuální eskamotérská performance v podání Matyáše Trnky

Jedno autorské čtení novel Svátek a Předvečer sv. Mikuláše v podání Lukáše Csicselyho

 

Zlatý voči jsou jedinečný filmový festival – světový unikát.

Zlatý voči jsou zcela zdarma.

Zlatý voči jsou v centru Prahy.

 

Další informace naleznete na našich webových stránkách: http://www.zlatyvoci.cz

nebo FB: https://www.facebook.com/zlatyvoci/

koncert

Möström (AT), Martin Klapper & Ken Ganfield (CZ/US)
 

...
koncert
11/5/17
20:00
sdílet

Möström (AT)

Vídeňské trio experimentálních hudebnic známých z projektů jako The Vegetable Orchestra, broken.heart.collector, Gustav, Nitro Mahalia či subshrubs ve složení klávesy, basklarinet a DIY elektronika ve svých skladbách na poměrně malém prostoru osciluje v takových polaritách, jako jsou noise, honky-tonk (hraný ovšem na starou rezavou pilu v kůlně na farmě po prarodičích, přičemž je jasné, že tu někdo, anebo něco obchází) a minimalistický pop, co se tak trochu vymkl kontrole – a absorbuje všechno, co je mezi nimi. Imaginární soundtrack pro nihilistické romantiky celého světa. 

Susanna Gartmayer - basklarinet

Elise Mory – klávesy

Tamara Wilhelm - DIY elektronika

http://moestroem.klingt.org/

https://moestroem.bandcamp.com/

Martin Klapper (cz)

Tuzemská žijící legenda. Co jiného říci o člověku, který vystupoval s takovými jmény jako (namátkou a abecedně) Derek Bailey, John Butcher, Eugene Chadbourne, Jim Denley, Mats Gustaffson, Evan Parker nebo Thurston Moore? A to se omezíme pouze na hudbu a v hudbě se omezíme pouze na stručnou charakteristiku – na to uvádět zde jeho kompletní diskografii či výstavy, na nichž byl zastoupen, zde není prostor. Martin Klapper je multimediální umělec, který tvoří na pomezí výtvarného umění, hudby a filmu, přičemž často jednotlivé odvětví ve svých vystoupeních kombinuje. Jeho přístup k hudbě je příznačný vynalézáním hudebních nástrojů, hledáním nových zvukových zdrojů (např. hračky či amplifikové objekty) či způsobu hudebního zápisu a ladění. Na světě existuje jen málo věcí, o kterých by Martin Klapper nevěděl, jak znějí – ale ty lidstvo ještě neobjevilo.

Ken Ganfield (usa)

V Praze usazený americký zvukový experimentátor a improvizátor při svých vystoupeních využívá především modulární syntezátor a vytváří aleatorní kompozice, které se zabývají zvukem v různých stylech. Ví se o něm, že je vášnivým a také trochu tajemným sběratelem všemožných elektronických hejblátek, udělátek a překvapovátek a že je přesný jako gama nůž. Zásadní otázka před každým jeho koncertem tedy zní: Co si přiveze v kufru tentokrát?

https://soundcloud.com/traktor