literatura na jevišti
#09/2017
akce ádvojky
doporučujeme

divadlo

PERFORMALITA: Tělo moje– první repertoárová inscenace Cross Clubu

...
divadlo
31/5/17 - 31/5/17
20:00 - 21:30
sdílet

„Tělo moje = inscenační forma blízká rozhlasu.“M. Mokoš, Radio Žurnál ČRo1

 

Inscenační tým:

překlad, dramaturgie: m.p.

režie: Dana Račková (SK)

hrají: Karolina Zajdel (PL), Kryštof Čeřovský, Jaroslava Richterová, Edita Valášková, Adam Mensdorff-Pouilly

zvuk: Adam Bláha, Paulina K. Dobosz, Dana Račková

grafika, foto: Přemysl Kypta, Marek Dzurak

poděkování: Małgorzata Chodyna

Po úspěšné premiéře v rámci festivalu Žižkovská Noc a speciální repríze v rámci cyklu Identita, zaměřeného na reflexy současného polského divadla, se inscenované scénické čtení stalo první repertoárovou inscenací Divadla na půdě pražského Cross Clubu, který přijal Performalitu jako svůj rezidenční soubor.

Inscenované scénické čtení současné divadelní hry polského autora Marka PruchniewskéhoTělo moje je prvním překladem této hry do češtiny a zároveň jejím prvním uvedením v Čechách.

                Tělo moje je příběhem současného uspěchaného člověka. Co všechno se takovému člověku musí stát, aby začal plnohodnotně žít? Musí snad nejdřív umřít?

„Mám být jako mrtvá, abych žila? Abych přežila?“

Viktorie, úspěšná žurnalistka středního věku,jednoho dne zkolabuje a ochrne. Kdysi opomíjené rodinné vztahy začínají na podnět její nehody skutečně žít a vyvíjet se tak nějaktím správným směrem. Z Viktorie se díky její nehybnosti a mlčení stává chápající matka mladé teenagerky, nikam neutíkající manželka milujícího muže a trpělivá dcera staré a nemocné matky.

Dcera: „Maminko, spíš? Nikdy nevím, kdy spíš a kdy ne.Ale to je jedno. Hlavně, že tu jsi.“

                Drama Marka Pruchniewského si v sobě nese melancholii a pocity tiché bezradnosti stejně tak jakolehkost, nadsázku a humor. Drama o neschopnosti lidí najít si k sobě cestu, přesto, že je to ono jediné, po čem touží, přesto že někdy stačí jen „nic nedělat“. Drama o člověku 21. století, který se žene za vizí, jež není důležitá. Drama o krutých i něžných nuancích osudu spřádaných z tenkých a často neviděných nitek jednotlivých rozhodnutí.

 

Hru pro české publikum poprvé objevil spolek PERFORMALITA, který je tvořen mezinárodní skupinou divadelních profesionálů. Performalita jako abnormalita v performativním umění odráží snahu tvůrců obohacovat již zavedené formy alternativního a performativního divadelního umění a spojovat je inovativním způsobem.

Překladu hry Tělo moje se ujal pražský básník a dramaturg Petr Dlouhý vystupující pod pseudonymem m.p. Současnému polskému divadlu se věnuje již několik let a podle polské antropoložky M. Chodyny je Dlouhý jedním z nejdůležitějších pilířů česko-polských divadelních vztahů. Ke hře dodává: „Tělo moje je jeden z nejdůležitějších polských dramatických textů roku 2015. Vyhrál prestižní soutěž pro Teatr Telewizji a nacházel se mezi nejlepšími hrami ve finále Gdyńske dramaturgické ceny, což je nejprestižnější polská dramatická soutěž.

Scénický tvar vzniká doslova pod taktovkou slovenské režisérky Dany Račkové, která princip vnímání okolitého světa s nemožností do něj zasáhnout pojala způsobem jakési jevištní zvukové kompozice. „Žádná z postav nemá tušení, jak a jestli vůbec ochrnutá Viktorie na to, co o ní říkají, reaguje. Vzniká spousta dramatických zápletek a exponovaných slovních smyček. To mě baví.“ Račková je známá svými netradičními zvukovými postupy a detailní zvukovou prací s textem na poli divadelních performancí.

V hlavní roli se představí polská herečka Karolina Zajdel:„Líbí se mi myšlenka přenesení polského herectvía projevu do českého (divadelního) jazyka, stejně jak je tomu u překladu polské hry a jejich témat do češtiny. Polsko-česká vazba na divadelním poli se tím prohlubuje přímo před očima diváků. Vlastně nabízím polské divadlo českému divákovi se vším všudy,“uvádí polská herečka, která přijela do Prahy teprve před rokem.

 

Reprízy v Divadle na půdě, Cross Club: 31.5., 21.9.a 18.10.2017 vždy od 20:00

www.performalita.com                                                                                             www.facebook.com/performalita

přednáška

Google Apps are gods under process of construction. Digitální platformy jako postkapitalistické infrastruktury

...
přednáška
3/5/17
19:00
sdílet

Co je platforma? Jak se liší od jiných organizačních struktur, jako stát a trh? Jde nutně o kapitalistické útvary, nebo mají svůj emancipační potenciál? Dle autorů a autorek jako Nick Srnicek, Tiziana Terranova nebo Yann Moulier-Boutang dnes díky rozvoji digitálních technologií kapitalismus mutuje do nové podoby kapitalismu platforem, resp. kognitivního kapitalismu. Za využití pojmového aparátu Bruna Latoura, Anny Tsing, Donny Haraway, Benjamina Brattona, Kathi Weeks a dalších se v přednášce pokusím o prozkoumání možností ideologického (pře)rámování platforem. Na tomto půdorysu pak budeme moci společně promyslet postkapitalistické trajektorie feminismu, postpracovní společnosti, environmentální spravedlnosti a radikálního posthumanismu.

Lukáš Likavčan působí jako doktorand na Katedře environmentálních studií FSS MU v Brně a jako environmentální editor on-line komentátorského deníku A2LARM. Vystudoval filosofii na Katedře filosofie FFMU, působil také na Boğaziçi University v Istanbulu a na vídeňské Wirtschaftsuniversität. Zabývá se soudobou materialistickou, postmarxistickou a poststrukturalistickou filosofií, mezi jeho hlavní témata patří filosofie a sociologie vědy, filosofie technologií, politická ekonomie a ekologie, rovněž jako obecná politická a sociální teorie.

festival

Festival Mezi ploty 2017

...
27/5/17 - 28/5/17
12:00 - 22:00
sdílet

Richard Müller, Tomáš Klus, Xindl X a divadlo Sklep patří do Bohnic:Mezi ploty, jeden z nejslavnějších českých festivalů,slaví 25 let

Originální pražský festival Mezi ploty si letos 27. a 28. května připomíná stěží uvěřitelné čtvrtstoletí existence. Velkolepě oslavit tyhle kulaté narozeniny přijedou hvězdy česko-slovenského uměleckého nebe jako Richard Müller, Xindl X, Tomáš Klus, Lenka Dusilová, Aneta Langerová, Monika Načeva, PSH, N.O.H.A.– DJ Set, Jan Potměšil,divadlo Sklep, Divadlo v Dlouhé, protagonisté pořadu Na stojáka a desítky dalších tvůrců a interpretů. Celkem na 14 scénách vystoupí asi 120 účinkujících, reprezentujících paletu hudebních a divadelních žánrů.

Jedna z největších českých hudebních a divadelních přehlídek, která opět startuje poslední víkend v květnu, není jedinečná zdaleka jen tím, že se koná na půdě Psychiatrické nemocnice Bohnice. Stěží by si totiž mohla udržet přízeň návštěvníků celých 25 let, kdyby nenabízela taky unikátní atmosféru, široký žánrový záběr a především pečlivý výběr účinkujících umělců. Letošní jubilejní ročník nebude rozhodně výjimkou: na 14 stageích rozesetých po mnohahektarovém areálu před návštěvníky předstoupí kolem 120 účinkujících – od plejády slavných muzikantů přes herce a tanečníky po akrobaty a kouzelníky.

Chybět nebudou výtvarné a pohybové workshopy, otevřená scéna pro začínající umělce, autorské čtení a interaktivní hry pro děti a jejich rodiče – zkrátka pestrobarevný mix pro všechny generace, který z bohnického parku spolehlivě učiní magnet pro milovníky kulturních zážitků.

Vstupenky na festival jsou do 26. květnak mání v předprodeji Ticketstream za 290 Kč (jednodenní) a 490 Kč (na celý víkend). Na místě si je můžete koupit za 350 a 600 Kč. Děti do 6 let mají vstup zdarma – stejně jako držitelé průkazů ZTT / ZTP P – a za děti do 15 let se na místě platí 150 Kč. Podrobnější informace o vstupenkách najdete na: http://meziploty.cz/otazky-a-odpovedi/.

koncert

Čáry zvuky: Not the music, Yukimura, PFNO

...
koncert
30/4/17 - 1/5/17
20:00 - 01:00
sdílet

NOT THE MUSIC

Kanaďani ÉRIC NORMAND a PHILLIPE LAUZIER neboli baskytara a basklarinet či sopránsaxofon vytvářejí zvukové prostředí, jež se zpočátku zdá být jasné a přehledné jako stránka textu, která zrovna vyjela z kopírky. Stačí však jeden pozornější pohled, abychom si všimli, že už na druhém řádku se v jednotlivých literách začínají objevovat vlasové trhliny. A to je to nejmenší. Nejednotné řádkování a různé velikosti a typy písem napříč větami, ale i jednotlivými slovy vypadají vlastně přirozeně a poklidně jako třeba odpolední průvan z okna, které jsme právě otevřeli, abychom z kuchyně vyvětrali cigarety. Textura ustanovovaná tak trpělivě, až je skoro s podivem, s jakou zdánlivou ledabylostí je vzápětí odmítnuta. Hrudky zpečeného inkoustu na konci stránky se potom zdají být vlastně docela v pořádku, což ostatně platí i pro špínu za nehty – ráno tam ještě nebyla.

Éric Normand: https://ernormand.wordpress.com/

Philippe Lauzier: https://www.philippelauzier.com/

PSYCHEDELICKÝ FLÁKAČ NA ODSTŘEL

Jihočeská skupina PSYCHEDELICKÝ FLÁKAČ NA ODSTŘEL stále potvrzuje zanícení amatérů. I když se jejich písně sesouvají jako hrady z písku, staví je zas a zas. Po patnácti letech existence je obsazení stejné jako na začátku – dva stojí, dva sedí – a struktura hudby má podobu sněhové koule: bez jednoho nezačnou ostatní a stopy hlasu, bicích, dechů, basy a kytary se přes sebe nevrství, nýbrž se na sebe nabalují. Hlazení, vztek a stud v různých dávkách a kombinacích. Ideální pro ty, kteří se dáví a milují současně. Prostě písničky – akorát se v nich nezpívá. 

YUKIMURA

Tři gramce, zvukové koláže, velká radost a jedna pražská legenda jménem YUKIMURA! Producent, promotér, zakladatel studia Mustakillah Sound a zasadního českého dubového labelu United Forces of Dub – a především selektor s neuvěřitelným hudebním záběrem, který byl pro nejednoho pražského teenagera ikonou. 

http://www.punctum.cz/

A ohníček? Samozřejmě bude!

nebo zde fcb: https://www.facebook.com/events/374675742926181/?ti=icl

nebo na punctu: http://www.punctum.cz/space/cary-zvuky-not-music-yukimura-pfno

workshop

Free Cinema uvádí: Cyklus fotografických dílen

...
workshop
@Sídlo Free Cinema/FAMU
13/5/17 - 30/6/17
10:00 - 18:00
sdílet

Místo: Sídlo Free Cinema/FAMU 


Malí fotografové (Základy fotografie pro děti)

13-14.5.2017 / 1.-2.7.2017

Víkendová dílna má dětem poskytnout prostor zachytit svět kolem sebe skrz hledáček klasického analogového fotoaparátu (na jedno použití). Druhý den si děti vlastní vyvolané snímky propojí koláží v nový krásný obraz.Kurz doporučujeme účastníkum od 7 do 11 let.

 

Dny v temné komoře (Klasická fotografie v temné komoře)

24.-25.6.2017 / 29.-30.7.2017

Vyvolávání fotografií je kreativní umění, které dnes už ovládá jen málokdo. Přitom to není vůbec složité. V rámci víkendové dílny se účastníci naučí vyvolat negativ, z něhož si následně nazvětšují fotografie. Kurz doporučujeme účastníkům od 15 do 20 let a zájemcům o studium uměleckých škol.

 

Camera Obscura (Jak vyvolat film?)

Camera Obscura   /  Kapacita: 15 účastníků

17.-18.6.2017 / 8.-9.7.2017

Odhalte s námi tajemství procesu výroby fotografie – od přenosu na světlocitlivou podložku až po vyvolání. Vyrobte si v rámci fotografické dílny vlastní cameru obscuru. Camera obscura neboli dírková komora je jednoduché optické zobrazovací zařízení. Základem je světlotěsná skříňka, která má v jedné stěně malý otvor. Ten pak na protilehlé stěně vytváří převrácený obraz vnějšího prostoru díky přímočarému šíření světla. Materiálem pro cameru obscuru může být cokoliv – krabička od sirek, krabice od bot či plechovka.

Přednášející: MgA. Michaela Karásková

 

Více informací a registrace na: http://www.freecinema.cz/verejnost/fotograficke-dilny/

festival

MENU LABoratory
/ IV. ročník interaktivní přehlídky audiovizuálního umění /

...
festival
5/5/17 - 7/5/17
00:00 - 00:00
sdílet

/ IV. ročník interaktivní přehlídky audiovizuálního umění /

Datum a místo:
22. 4. 2017, Hradec Králové, Pilnáčkova továrna, Pospíšilova 281,

5.–7. 5. 2017, Pardubice, Automatické mlýny, Mezi Mosty 436.

O tom, že se současnému nezávislému umění může dařit i mimo pomyslné centrum dění, přesvědčí čtvrtý ročník interaktivní přehlídky audiovizuálního umění s názvem MENU LABoratory. Ta v letošním roce nabídne ve dvou východočeských městech, Pardubicích a Hradci Králové, celkem čtyřdenní program zahrnující workshopy, výstavy, zvukové a obrazové instalace, koncerty, performance, přednášky, filmové projekce či diskuze nad aktuálními podobami vizuální kultury.

Hlavní část programu, ve které se žánrově prolne potenciál tuzemského i zahraničního audiovizuálního umění, bude realizována 5.–7. května v Pardubicích v areálu Winternitzových mlýnů od architekta Josefa Gočára. Pomyslný start tohoto uměleckého maratonu obstará ale již v sobotu 22. dubna program realizovaný v jiném bývalém průmyslovém areálu, konkrétně v Pilnáčkově továrně v Hradci Králové. „Právě letošní širší nadregionální charakter této akce reflektuje nejen  programem, ale především svojí strukturou přirozený organický vývoj současné experimentální scény a jejích činitelů,“ říká Zdeněk Konečný z pořadatelského kolektivu MENU, který v tomto roce spojil síly s pardubickým Divadlem 29 a spolkem oživujícím veřejný prostor OFFCITY.

Zcela jasně toto tvrzení podtrhuje fakt, že dynamický rozvoj, kterým tato přehlídka díky spolupráci zmíněných subjektů prochází, promění oba uvedené industriální areály ve specifický kulturní prostor. Ten mohou návštěvníci postupně objevovat a rozvíjet tu své umělecké zájmy, experimentovat či setkávat se s předními českými i zahraničními umělci a jejich tvorbou. Pod vedením zkušených lektorů získají možnost ponořit se do zkoumání audiovizuální tvorby (např. field recording, film, umělecká fotografie, zvukový hardware a software) nebo se seznámit se současnými trendy ve vývoji kultury, umění nebo občanského a uměleckého využití brownfields.

Královéhradecká část přehlídky láká 22. dubna od 17 hodin na bezplatný workshop Kreatonu s podtitulem „hrací stůl“. Jde o interaktivní sestavu moderního hudebního hardwaru, MIDI kontrolerů, syntezátorů, samplerů, efektových procesorů či jednoduché verze thereminu, s jejichž pomocí si pod dohledem lektorů Martina Tvrdého a MaryC mohou účastnící složit vlastní skladbu. Druhým interaktivním bodem programu, rovněž bezplatným, bude miniworkshop následující po projekci Jana Kulky s názvem Pramítačka. Zaměří se na obsluhu speciálního promítacího aparátu stvořeného za účelem experimentování s filmem a tvorbu projekcí za pomoci netradičních materiálů – obinadla, izolepy či bublinkové fólie. Výstavu na hranici módy a malby představí vpodvečer Kristina Fingerland. Svoje neobyčejně hbité prsty poté předvede ve svém vystoupení britský hiphopový beatmaker a producent D´Anthony a večer završí svou selekcí ze současného klubového soundu DJs z pražského kolektivu WRONG.

Pardubická část programu pak na počátku května (5.–7. 5.) nabídne doslova smršť několika desítek programových položek, ze kterých nelze jednoduše vybrat jen některé. Je ovšem možné upozornit například na doposud největší showcase progresivního labelu Baba Vanga, workshop Osmi milimetry s filmařem Ondřejem Vavrečkou, unikátní nahrávací workshop s hudebními producenty Ondřejem Ježkem a Federselem pod názvem Automatické mlýny jako hudební nástroj, výstavní program pod kurátorským dohledem Šimona Levitnera, prezentaci netradičních uměleckých projektů, projekce filmových snímků a následné diskuze.Tato přehlídka však především nabízí příležitost pro zapojení všech aktérů a návštěvníků do společné tvorby.

Kompletní informace o programu, způsobu přihlášení na workshopy a další praktické informace naleznete na webu www.menumusic.cz a www.offcity.cz.

výstava

Richard Deacon: Free Assembly

...
13/4/17 - 17/9/17
10:00 - 18:00
sdílet

13. 4. 2017 – 17. 9. 2017

Galerie hlavního města Prahy

Městská knihovna, 2. patro

Mariánské nám. 1, Praha 1

Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin, čtvrtek do 20 hodin

Kurátor výstavy: Julian Heynen

 

Richard Deacon (narozen 1949 v Bangoru ve Walesu ve Velké Británii) je jedním z nejvýznamnějších současných sochařů. Od poloviny 70. let se jeho tvorba v různých materiálech vyvinula takovým způsobem, který by se dal nazvat jako souhrn a propojení velmi odlišných přístupů k sochařství, aniž by šlo o pouhou koláž stylů 20. století. Deacon naopak řeší zásadní otázky týkající se sochy v post-tradiční epoše, sahající od formy a významu, tvaru a jazyka, přes otevřený a uzavřený prostor až po jedince a společnost. Jeho dílo se vymyká zařazení do jakéhokoli předem daného stylu a nejrůznější projevy jeho tvorby lze považovat za to, co kdysi dávno jeden kritik popsal jako „deaconianské“. K dalším charakteristickým rysům Deaconovy tvorby patří zjevná rukodělnost jeho soch a množství fyzické práce vynaložené na jejich realizaci. Deacona vždy fascinovala vzájemná hra mezi doslovností a obrazností, mezi materiálností a metaforičností díla. Sám sebe nazývá fabrikátorem, člověkem, který si vymýšlí, konstruuje, staví. Tím poukazuje nejenom na to, že při produkci svých děl úzce spolupracuje s různými techniky, ale také že něco vymýšlí, že si vymýšlí příběhy. Tím zdůrazňuje produktivní nejednoznačnost, která je důležitým předmětem jeho zájmu jako umělce.

Richard Deacon – Free Assembly je první samostatná výstava tohoto autora v České republice. Proto je pojata jako úvod do jeho mnohostranné tvorby vzniklé v období třiceti let. 60 děl představuje rozmanité materiály a techniky, které Deacon používá, od impregnovaného dřeva k oceli a hliníku, od syntetických materiálů ke keramice, od nalezených předmětů po kresby. Měřítko jeho děl se značně liší v závislosti na možnostech galerijních prostor, což zdůrazňuje důležitý aspekt jeho sochařské praxe.

V letech 1969–1978 Richard Deacon studoval v Londýně na Saint Martin’sSchoolof Art a RoyalCollegeof Art a dějiny umění na ChelseaSchoolof Art. Přednášel na různých uměleckých školách ve Velké Británii i v zahraničí. Byl profesorem na L’Écolenationalesupérieure des beaux-arts v Paříži a Kunstakademie v Düsseldorfu. Deaconova první samostatná výstava se konala roku 1978 v Londýně. Po ní následovala řada jeho samostatných výstav doma i v zahraničí;mezi nejvýznamnější z nich patří výstavy v RiversideStudios, TateGallery, Whitechapel Art Gallery (všechny v Londýně), TateGallery v Liverpoolu a TateGallery v St. Yves. Richard Deacon se účastnil mnoha klíčových skupinových výstav po celém světě, včetně documenta12 v Kasselu. V nedávné době se konala velká retrospektiva jeho tvorby v Muséed’ArtModerne ve Štrasburku, která byla v roce 2011 představena ve Sprengel Museu v Hannoveru. Další retrospektiva následovala v roce 2014 v TateBritain v Londýně.V roce 2016 v Museu Folkwang v Essenu proběhla retrospektivní výstava Deaconových kreseb a grafik. Od 90. let Deacon pracoval na rozsáhlých projektech na zakázku na řadě míst po celém světě. Je držitelem mnoha ocenění včetně Turnerovy ceny. Žije a pracuje v Londýně.

 

Julian Heynen

Více zde: http://www.ghmp.cz/vystavy/richard-deacon-free-assembly/

festival

Sněz tu žábu/Festival francouzského divadla

...
festival
25/5/17 - 28/5/17
00:00 - 00:00
sdílet

Praha, Studio Alta, 25. - 28. května 2017

Festival Sněz tu žábu seznamuje české publikum s nejzajímavějšími tendencemi současného francouzského divadla skrze inscenace a texty, které mají potenciál oslovit české diváky. Vytváříme prostor určený k setkávání a interakcím mezi francouzskou a českou kulturou.

V roce 2017 se uskuteční již třetí ročník festivalu. Jeho program se skládá ze tří programových linií, tří chodů našeho francouzského menu:

ántré - dopolední program zaměřený na diskuze a setkávání,

degustace - odpolední blok věnovaný umělecké spolupráci různých žánrů i uměleckých aktivit na pomezí divadla,

banket - večerní program složený z inscenací a scénických skic.

Všechny akce, které se v rámci festivalu odehrají, budou kompletně tlumočeny, a tedy přístupné v českém i francouzském jazyce.

www.facebook.com/sneztuzabu

festival

Mezinárodní den tance

...
festival
@Celá republika
29/4/17
00:00
sdílet

Mezinárodní den tance

Divadla, taneční studia, soubory, taneční skupiny, školy, crew, tančírny atd. – připravte na 29. dubna svůj slavnostní program a pozvěte na něj širokou veřejnost!  Dejte o sobě vědět a ukažte, co tanec dokáže se svátečním i všedním dnem. Uspořádejte open class s volným vstupem a nadchněte pro tanec ty, kdož ještě netančí! Tančit se dá na ulici, na náměstí, v obchoďáku – stačí si zajistit hudbu a kousek prostoru.

http://danceday.cz/
To bude tanec!